همایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه اقتصادی در همدان در حالی برگزار شد که اکثر قریب به‌اتفاق صادرکنندگان دچار مشکلات عدیده‌ای از قبیل نوسانات نرخ ارز، فقدان اعتبارات و تسهیلات بانکی وعدم دریافت مشوق‌های صادراتی و یارانه‌ها و مالیات و غیره دست‌به‌گریبان هستند.
کد خبر: ۳۴۰۹۲۳
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۳ 09 December 2016
در آغاز این همایش رییس سازمان صنعت و معدن استان همدان روند گزینش برترین‌ها  را صادرات در سنوات گذشته، اعلام کرد و افزود: تعداد کشورهای هدف صادراتی، داشتن برند در داخل و خارج از کشور، داشتن استانداردهای داخلی و بین‌المللی، بهره‌گیری از سرمایه‌گذاری مشترک خارجی و همچنین دارا بودن آزمایشگاه و بسته‌بندی مناسب و عضویت در تشکل‌های استانی و تخصصی از دیگر فاکتورهای گزینش صادرکننده برتر بوده است.

به گزارش تابناک همدان حمیدرضا متین  افزود: دولت به دنبال واقعی سازی برخی آمار بوده و بر این اساس بسیاری از موارد از صادرات حذف‌شده و صادرات واقعی می‌شود.

وی بابیان اینکه تجار و بازرگانان استان همدان باید از روش‌های نوین برای بازاریابی استفاده کنند، خاطرنشان ساخت: همدان پتانسیل بسیاری درزمینهٔ محصولات و تولیدات کشاورزی دارد که می‌توان درزمینهٔ صادرات محصول خام و فراوری‌شده گام‌های خوبی برداشت.

در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه رییس اتاق بازرگانی  استان نیز با اشاره به اقدامات دولت درزمینهٔ سروسامان دادن به بی‌نظمی‌های اقتصادی گفت: با توجه به ویرانی‌هایی که در هشت سال گذشته در اقتصاد به وجود آمد دولت تدبیر و امید جای هنر دارد که توانسته مقدار زیادی را سروسامان بخشد.

علی‌اصغر زبردست از ایجاد سندیکاهای جدید در اتاق بازرگانی خبر داد و افزود: نسبت به سه سال گذشته اتاق بازرگانی همدان ۶۵ الی ۶۸ درصد رشد داشته است و ۵۱۷کارت عضویت برای فعالین اقتصادی صادرشده است. 

وی با اشاره به تعدادگروه‌های تخصصی دراتاق بازرگانی خاطرنشان ساخت: در حال حاضر۱۰گروه در اتاق فعالیت دارند وخوشبختانه با توجه به بازخوردهایی که در بیرون ازاتاق دریافت کرده‌ایم عملکرد کمسیون‌ها خوب بوده است.

زبردست با اشاره به تعاملات اتاق بازرگانی همدان با کشور غنا افزود: از مسئولین دولتی می‌خواهیم برای ایجاد خط مستقیم کشتیرانی بین ایران و غنا پیگیری‌های لازم را انجام دهند با توجه به اینکه درگذشته سازمان کشتیرانی قول مساعد داده بود ولی تاکنون این امر محقق نشده است.

رییس اتاق بازرگانی استان با تأکید بر ظرفیت‌های موجود درکشورهای آفریقایی خاطرنشان ساخت: مطالعات و مذاکرات خوبی درزمینهٔ ظرفیت‌های اقتصادی کشورغنا داشته‌ایم وامکانات و پتانسیل‌های زیادی برای مبادلات اقتصادی وجود دارد.

معاون توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت ایران نیز در ادامه با اشاره به اینکه بسته‌های حمایتی یکی از پیش‌نیازهای توسعه صادرات است، گفت:  ۳۰درصد از بودجه مصوب در سازمان برنامه‌وبودجه به مبلغ ۱۲۰میلیارد تومان به بحث صادرات تخصیص داده‌شده است تا درزمینهٔ نمایشگاه‌ها، برند سازی، برنامه‌ریزی، آموزش و خطوط کشتیرانی کار شود.

محمدرضا مودودی بابیان اینکه صادرات غیرنفتی در سال‌های گذشته ۷۰۰۰برابر شده است، اظهار داشت: صادرات غیرنفتی کشور در۱۵ گذشته تاسال ۹۴ از ۴.۲میلیارد دلار به ۴۲.۵میلیارد دلار رسیده است.

مشاور وزیر صنعت و معدن با تأکید بر اینکه ناقوس دوران پسا نفتی در ایران به صدا درآمده است، افزود: بسته‌های حمایتی یکی از پیش‌نیازهای توسعه صادرات است.

وی  با اشاره به اینکه ۳ میلیون کارمند در کشور وجود دارد که از محل درآمدهای نفتی ارتزاق می‌کنند،تصریح کرد: چاره‌ای نداریم جز اینکه به سمت صادرات غیرنفتی برویم و باید درآمدهای دولت را با آنچه در دنیا رواج دارد منطبق کنیم.

مودودی اظهار داشت: امروز منابعی که در اختیار دولت است محدود بوده و در سال ۹۵ به‌شدت دنبال این بوده‌ایم که بسته‌های حمایتی را به دلار تبدیل کنیم.

وی با اشاره به مالیات بر ارزش‌افزوده صادرکنندگان یادآور شد: درشورای عالی صادرات بحث مالیات برارزش‌افزوده صادرات مطرح وموافقت شد صادرکنندگان نمونه رادر کریدور سبز مالیاتی خود قرار بدهند.

استاندار همدان نیز در این مراسم از  افتتاح راه‌آهن همدان ـ تهران در اسفندماه امسال خبر داد و گفت: درصورتی‌که اتفاق خاصی نیفتد در اسفندماه قطار به همدان می‌رسد.

محمدناصر نیکبخت بابیان اینکه بادستور رئیس‌جمهور ۲۰۰میلیارد تومان برای پروژه راه‌آهن همدان - تهران تخصیص داده‌شده است، اظهار کرد: فردا نوبخت معاون رئیس‌جمهور برای بازدید از راه‌آهن همدان - تهران به استان همدان سفر می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی همدان درزمینهٔ بازاریابی ورود پیداکرده و اقدامات مناسبی برای ورود در بازار غرب آفریقا انجام‌شده است، عنوان کرد: بازار هدف، بسته‌بندی مرغوب و کیفیت بالا در تولید محصولات باهدف صادرات ضروری است.

نیکبخت تصریح کرد:برای ایجاد صنعت بسته‌بندی با کمک سفیر ایران در روسیه، شرکت چندملیتی از روسیه اعلام آمادگی کرده وبه مرحله‌ای رسیده که شریک ایرانی آن از شهرستان نهاوند نیز معرفی‌شده است.

وی خاطرنشان کرد: براساس گفته معاون سازمان توسعه تجارت وابستگی به نفت از ٩۴ درصد به ٣۰ درصد رسیده که در این سه سال این امر عملی شده است.

نیک‌بخت صادرات غیرنفتی را ناجی کشور دانست و عنوان کرد: اگر به دنبال فاصله گرفتن از نفت به‌عنوان سرمایه نفرین‌شده هستیم باید به فکر و ایده افراد که سرمایه اساسی هستند تکیه کرد.

وی بابیان اینکه توفیقات برجام سبب افزایش فروش نفت از ٧۰۰ هزار بشکه به ٢.۵ میلیون بشکه شده است، گفت: دیپلماسی نفتی توسط مذاکرات رئیس‌جمهور با سایر کشورها و دفاع وزارت نفت در نشست اوپک سبب افزایش فروش نفت شده است اما نباید با افزایش قیمت نفت از حمایت از صادرکننده و تولیدکنندگان غفلت کرد.

در پایان از صادرکنندگان نمونه استانی تجلیل به عمل آمد و باید گفت در جهان امروز، فنّاوری، دانش و تجربه مدیران بخش دولتی و خصوصی نقطه اوج توانایی هر کشور است و به هر میزان که بتوانیم در این زمینه سهم داشته باشیم بیانگر توانایی ما خواهد بود و رفع موانع و مشکلات در عرصه تولید و صادرات درگرو تعامل بخش خصوصی و دولتی است و تا این دو بخش در کنار هم حرکت نکنند امکان موفقیت وجود ندارد نکته‌ای که همواره از آن غافل هستیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار