سید اردشیر جوادی*
کد خبر: ۳۴۰۷۳۳
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۹ 09 December 2016
اقتصاد مقاومتی واژه‌ای است که رهبر و عالم فرزانه جهان اسلام در این سال‌ها بدان اشاره و تأکید داشته‌اند درواقع بیان برنامه و استراتژی بلندمدتی که در هیچ‌یک از کتب اقتصادی غربی بدین شکل به آن اشاره نشده بود به‌عنوان چراغ راه رسیدن به استقلال اقتصادی توسط رهبر هدایتگر و گران‌قدرمان در سال ۱۳۸۹ و در جمع کارآفرینان، در راستای خودکفایی انقلاب اسلامی ایران روشن گردید.

در این چند دهه از عمر انقلاب اسلامی مسئولین و مدیران دلسوز کشور با همراهی و همدلی مردم عزیزمان  و با مدیریت اثربخش و کارا به خوبی توانسته‌اند توانایی و قدرت مردم مسلمان ایران را نشان دهند. تحمیل جنگ هشت ساله دنیا با ایران و پس‌ازآن اعمال تحریم‌ها و هزاران نقشه غیراخلاقی و انسانی غرب نشان از ترس روزافزون دشمنان کشور، از مردم مسلمان و هوشیار کشور عزیزمان دارد قطعاً کارآفرینی و تولید داخلی ازجمله اهداف اقتصاد مقاومتی تعریف‌شده است چراکه یکی از مشخصه‌های اقتصاد مقاومتی یا همان  اقتصاد غیر وابسته می‌باشد. 

یکی از راه‌های مهم رسیدن به  کارآفرینی و موفقیت در تولید داخلی خلاقیت و نوآوری است. از مشخصه‌های عصر فرا اطلاعات امروزی سرعت‌بالای تغییرات محیطی و به فراخور آن نیازهای مردم است که این خود دلیل بر اهمیت خلاقیت است بنابراین تداوم حیات بنگاه‌های اقتصادی و تولیدکنندگان درگرو رقابت‌پذیری و شناخت نیازهای روزاست که این موضوع از وظایف مدیران بازاریابی می‌باشد و اگر با چاشنی خلاقیت که به‌کارگیری توانایی‌های ذهنی برای ایجاد یک فکر و ایده جدید است همراه شود می‌تواند کمک به سزایی در تحقق این امر داشته و در مسیر رشد و شکوفای اقتصادی گام برداشت.

نوآوری در فرآیندهای تولید و یا محصولات و خدمات با در نظر گرفتن نیاز و فرهنگ جامعه می‌بایست دغدغه امروز مدیران ما باشد که از طرق مختلفی همچون  ایجاد امنیت روان‌شناختی و ... حاصل می‌گردد. همچنین  پذیرش ریسک و مخاطره پذیری در این زمینه می‌تواند به رشد و شکوفایی سرمایه‌های انسانی تحت اختیار مدیران  نیز کمک بسزایی نماید.

در این میان نوآوری نیز به‌عنوان بدنه دیداری خلاقیت محسوب شده و با راه‌هایی همچون آموزش کارکنان و ایجاد سامانه‌های نظام پیشنهادات می‌تواند تقویت گردد.

گاهی اوقات محصولی داریم ولی برای افزایش کیفیت و یا اطمینان مصرف‌کنندگان از خدمات پس از فروش می‌بایست خلاقیت و نوآوری داشته باشیم البته این موضوع نیز در کشور مایکی از دغدغه‌های اصلی مصرف‌کنندگان است و از اهمیت ویژه‌ای  برخوردار است.

بومی کردن تولیدات و محصولات نیز از مصادیق خلاقیت و نوآوری می‌باشد که در حال حاضر در برخی صنایع تولیدی کشورمان شاهد افزایش فروش و تمایل به خرید مصرف‌کنندگان بوده‌ایم.

یکی دیگر از دغدغه‌های فروش تولیدات داخلی در کشورمان عدم استفاده از صنایع تبدیلی و بسته‌بندی می‌باشد چراکه احساسات در تصمیم به خرید نقش‌آفرین می‌باشد مدیران بازاریابی در این زمینه و همچنین نقش برندینگ می‌توانند تأثیر بسزایی داشته و با ایجاد کلینیک‌های تخصصی وبا ارائه مشاوره به تولیدکنندگان سهم خود را در شکوفایی و رونق اقتصادی ایفا نمایند. که به جهت اهمیت موضوع برندینگ در ادامه  به شرح مختصری در این زمینه می‌پردازیم .

برندینگ ایجاد ذهنیت، نسبت به تجارت خود در مشتریان است، تا جایی که مشتریان رفع نیازهای خود را درگرو ارتباط با شما بدانند. بنابراین برای موفقیت در برندینگ شما باید نیازها و خواسته‌های مشتریان خود را به خوبی بشناسید و استراتژی برند و مجموعه خود را در هر زمان متناسب با آن برنامه‌ریزی کنید.
برندینگ شما با تجربیات و برداشت‌های قبلی مشتریان از بازار در ارتباط خواهد بود. بنابراین برندینگ موفق باید هرروز در تلاش برای جلب بیشتر رضایت مشتریان و جذب مشتریان جدید باشد، تحقق این مهم با  تحقیقات میدانی درست، صداقت، بررسی عملکرد و رضایت مشتریان امکان‌پذیر می‌باشد. در عمل، مدیریت برند پایه و اساس مناسبی را برای بازاریابی و ایجاد و حفظ ارتباطات شما ایجاد خواهد کرد که عدم توجه به آن ممکن است شمارا در مقابل رقبای بالقوه و بالفعل شکست دهد.

تعریف  یکی از کارشناسان حوزه برند سازی از برندینگ  این‌گونه است: "قولی است که برآورده شده است". شاید این  بهترین تعریفی باشد که بتوان از برند ارائه داد. شما به مشتریان خود در کنار تمامی فعالیت‌هایی که انجام می‌دهید و متعهد آن می‌شوید قولی می‌دهید و به‌منظور موفق شدن در کسب‌وکار خودتان باید در هرلحظه به این قول پایبند باشید و به آن عمل کنید.

به عبارتی می‌توان گفت که برند به‌نوعی باوری است که از شما وجود دارد. درنتیجه ارائه تعریفی دقیق از آن دارای اهمیت فراوان و حیاتی می‌باشد. شما باید جامعه هدف و نهایی خود را شناسایی کنید و از نیاز و خواسته آنها مطلع شوید و دقیقاً برای آنها روشن کنید که چرا شما از دیگر رقبای داخلی و به‌خصوص خارجی خود برتر هستید.


سید اردشیر جوادی – کارشناس ارشد مدیریت و مدرس دانشگاه 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار