به مناسبت فرارسیدن روز جهانی معلولین رییس هیئت‌مدیره جامعه معلولین استان همدان در جمع خبرنگاران گفت: وام خوداشتغالی اختصاص داده‌شده به معلولین جوابگوی مشکلات اشتغال و معیشت معلولین نیست.
کد خبر: ۳۳۷۸۰۴
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۷ 03 December 2016
هرساله ۱۲آذر یا سوم دسامبر برنامه های مختلفی به مناسبت روزجهانی معلولین برگزار می‌شود.

 هدف از تعیین این روز یادآوری اینکه افراد معلول هم جزء افراد جامعه هستند وباید از حقوق مدنی و اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و غیره همانند دیگر شهروندان بهره‌مند شوند و هدف از گرامیداشت این روز یادآوری و نشان دادن توانمندی افرادی است که برخی از سر دلسوزی ناتوان خطابش می‌کنند و این روز، روز یادآوری و تجلیل از کسانی است که بامحدودیت‌هایی که دارند توانسته‌اندقهرمان زندگی باشند وبا امید و پشتکار موفق تر ازخیلی از افراد سالم جامعه باشند.

به گزارش تابناک همدان؛ به مناسبت فرارسیدن روز جهانی معلولین رییس هیئت‌مدیره جامعه معلولین استان همدان در جمع خبرنگاران گفت: وام خوداشتغالی اختصاص داده‌شده به معلولین جوابگوی مشکلات اشتغال و معیشت معلولین نیست.

محمدعلی افشاری پرداخت وام‌های خوداشتغالی به معلولان را غیراصولی و غیر کارشناسی دانست و گفت: این وام‌ها که از ۵۰میلیون ریال تا ۱۵۰ میلیون ریال است که جوابگوی اشتغال معلولین نیست و ازآنجایی‌که این افراد درآمد دیگری ندارند بنابراین برای بازپرداخت اقساط با مشکل مواجه هستند. 

وی آمار معلولین استان را ۳۱ هزار نفر اعلام کرد و افزود: در حال حاضر ۳۱ هزار نفر در سازمان بهزیستی استان پرونده دارند و آمار دقیقی از تعداد معلولین در استان وجود ندارد.


قصه ناتمام مشکلات معلولین و گوش‌های ناشنوای مسئولین


افشاری درادامه با اشاره به روند مناسب‌سازی معابر و ادارات برای عبور و مرور معلولین تصریح کرد: مناسب‌سازی معابر باید بافرهنگ سازی همه اقشار مردم درخصوص برخورد بامعلولین انجام شود.

وی افزود: درچند سال اخیر اقدامات خوبی در راستای مناسب‌سازی معابر انجام‌شده است ولی کافی نیست وباید مناسب‌سازی ورودی‌ها، رمپ‌ها و آسانسورها در ادارات ومعابر به شکل جدی‌تری دنبال شود.

رئیس هیئت مدیره جامعه معلولین استان همدان با اشاره به پیاده‌رو ساختن خیابان بوعلی تصریح کرد: پیاده‌روسازی خیابان بوعلی باتوجه به سیاست‌های غلط به مشکلات تردد معلولین در این خیابان افزوده است.

افشاری تصریح کرد: معلولین استان مشکلات زیادی دارند که ازجمله این مشکلات می‌توان به اشتغال، مسکن، مناسب‌سازی و ازهمه مهم‌تر عدم پیگیری حقوق و قوانین توسط مسئولین اشاره کرد.

مدیرعامل جامعه معلولین استان با اشاره به دیگر مشکلات معلولین گفت: معلولین همواره نیازمند تجهیزاتی مانند ویلچر و عصا، واکر و غیره هستند و سهمیه دریافتی تجهیزات جوابگوی نیاز معلولین نیست.

افشاری خاطرنشان ساخت: سهمیه دریافت ویلچر برای افراد تحت پوشش بهزیستی هر سه سال یک‌بار است و این در حالی است که عمر مفید ویلچرهای تولیدشده در ایران با توجه به وضعیت معابر بیشتر از ۶ماه نیست و به‌هیچ‌وجه سهمیه قرار داده‌شده جوابگوی نیاز معلولین نیست. 

وی خاطرنشان ساخت: لازم به ذکر است که سازمان بهزیستی حق خریداری تجهیزات وارداتی را ندارد و باید از تولیدات شرکت‌های داخلی تجهیزات موردنظر را تهیه نماید و با توجه به اینکه این تجهیزات ظاهری خوب دارند با آن چیزی که دست معلول می‌رسد مغایرت دارد واین مسئله علاوه بر عدم بازدهی، سازمان بهزیستی را نیز متضرر می‌نماید.

رییس هیئت‌مدیره جامعه معلولین استان همدان با اشاره به ضعف قوانین موجود در حمایت از معلولین گفت: قوانین جدیدی با مفاد ۲۸گانه در مجلس شورای اسلامی تصویب شدکه بنا به دلایلی با مخالفت شورای نگهبان روبرو شد و برگشت داده شد و امیدواریم موانع موجود برداشته شود و هر چه سریع‌تر این قوانین اجرایی شود.

افشاری خاطرنشان ساخت: بودجه قانون حمایت از جامعه معلولین منبع اجرایی ندارد.

وی با اشاره به وضعیت نابه سامان ورزش معلولین استان افزود: متأسفانه باتوجه به تبعیض‌های موجود بین افراد سالم و معلول تاکنون نتوانسته‌ایم تیم ورزشی مناسبی داشته باشیم و عدم وجود فضاهای مناسب ورزشی و نبودامکانات و بودجه کافی وهمچنین ضعف‌های قانونی در این حیطه وضعیت نامطلوبی را درزمینه ورزش معلولین به وجود آورده است.

افشاری خاطرنشان ساخت: بهزیستی به‌تنهایی نمی تواندمشکلات معلولین راحل نماید چراکه پشتوانه مالی ندارد و از طرفی هم قدرت اجرایی ندارد بنابراین حل مشکلات عدیده معلولین درگرو توجه همه نهادها و سازمان‌های اجرایی است و هماهنگی و همکاری همه‌جانبه دیگر نهادها را می‌طلبد.

وی در پایان از زحمات و همکاری معاونت توان‌بخشی سازمان بهزیستی تقدیر وتشکر کردو افزود: این معاونت همواره در کنار سمن‌ها قرار دارد و قدردان زحمات این عزیزان هستیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار