بر این اساس کاهش تولید محصولات چرمی زمینه را برای صادرات ارزان‌ قیمت پوست خام فراهم کرده و از طرفی فرسوده بودن ماشین‌آلات چرم‌سازی، نبود تسهیلات مناسب برای نوسازی و تکمیل خطوط تولید، کمبود نقدینگی و مشکلات فراوان مالی واحدها، فقدان حمایت جدی از صادرات، قاچاق و واردات کالاهای مشابه از دیگر مشکلاتی است که تولید چرم داخلی را فلج کرده که برای احیا و درمان نیاز به توجه بیشتر مسئولان دارد.
کد خبر: ۳۳۴۵۵۵
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۹ 26 November 2016
چرم همدان یک صنعت شناخته شده که بازار آن امروز با رکود مواجه است و برای احیای این صنعت باید برند‌سازی و حمایت از تولیدکننده برای افزایش صادرات چرم مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

به گزارش تسنیم، این روزها به هر شرکت، سازمان یا کارخانه‌ای که سر بزنید، مشاهده می‌کنید وضعیت اقتصادی و صنعت کشور حال و روز خوبی نداشته و رکود بازار بر تمام صنایع تأثیر خود را گذاشته است یکی از این صنایع، صنعت چرم است که در دو دهه اخیر با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کند، مشکلاتی که کارشناسان این صنعت دلایل آن را چک‌های برگشتی، رقابت نابرابر با محصولات وارداتی، کمبود سرمایه‌گذاری، فرسودگی ماشین‌آلات و غیره عنوان کرده‌اند.

در حال حاضر زنگ خطر بزرگی برای صنعت چرم در کشور و به طبع آن استان همدان به صدا درآمده است. 

بر این اساس کاهش تولید محصولات چرمی زمینه را برای صادرات ارزان‌ قیمت پوست خام فراهم کرده و از طرفی فرسوده بودن ماشین‌آلات چرم‌سازی، نبود تسهیلات مناسب برای نوسازی و تکمیل خطوط تولید، کمبود نقدینگی و مشکلات فراوان مالی واحدها، فقدان حمایت جدی از صادرات، قاچاق و واردات کالاهای مشابه از دیگر مشکلاتی است که تولید چرم داخلی را فلج کرده که برای احیا و درمان نیاز به توجه بیشتر مسئولان دارد.

بر این اساس وجود این قبیل مشکلات مانع از تولید چرم باکیفیت شده و نبود نمایندگی شرکت‌های خارجی در استان، برای ارائه تکنولوژی و تکنیک‌های نوین مورد نیاز این بخش نیز سبب شده که صنعت چرم‌سازی رشد مطلوبی نداشته باشد.

این اتفاق در حالیست که صنعت چرم همدان با سابقه‌ای چند ده ساله به دلیل تجهیز نبودن به تکنولوژی روز و عقب‌افتادگی با وجود کیفیت بالا و مطلوب نتوانسته از رقبای خود در خارج از کشور جلو زده و در بازارهای خارجی حضور مناسبی داشته باشد. بر این اساس تولیدکنندگان محصولات چرمی معتقدند که مصرف‌کننده داخلی، قدرت لازم را برای خرید محصولات چرمی ندارد و تأکید دارند که تنها با حمایت از فعالان این صنعت می‌توان چرخ صنعت چرم همدان را به گردش درآورد و زمینه را برای افزایش تولید و صادرات فراهم کرد.

برندسازی مهمترین نیاز صنعت چرم در همدان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در گفت‌وگو با تسنیم در این باره اظهار داشت: صنعت چرم در همدان سابقه‌ای طولانی دارد و همدان از جمله استان‌های پیشتاز در این عرصه به شمار می‌رود.

علی مالمیر با بیان اینکه باید به دنبال جذب و حضور در بازار جهانی برای چرم همدان باشیم، افزود: برندسازی از مهمترین نیازهای صنعت چرم در همدان است تا بتوانیم با استفاده از آن، هنر مردم همدان را در صنعت چرم در ذهن مشتری و بازار هدف برای آن تثبیت کنیم.

وی با بیان اینکه از اولویت‌های صنایع دستی در همدان حمایت از چرم و صنایع دستی وابسته به آن است، عنوان کرد: به دنبال آن هستیم تا با آموزش صحیح به تولیدکنندگان در زمینه آشنایی با بازار جهانی چرم و استفاده از ظرفیت موجود در فضای مجازی برای معرفی و تبلیغ چرم همدان این صنعت را بیش از پیش در دنیا با برند همدان معرفی کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان تأکید کرد: متأسفانه تولیدکنندگان کیف و کفش همدانی از چرم کارخانه‌های استان استفاده نمی‌کنند و تولیدکنندگان چرم‌سازی در همدان بیشتر تولیدات خود را به سایر استان‌ها صادر می‌کنند و شاید بتوان گفت نسبت به تولیدکنندگان داخل استان اعتماد ندارند.

مالمیر افزود: چرم همدان با توجه به کیفیت مطلوب در تولید شایستگی لازم را برای گرفتن نشان اصالت دارد و ما نیز به دنبال آن هستیم تا در حد توان خود با حمایت از تولیدکنندگان این صنعت چرم همدان را به جایگاه شایسته خود در صنعت چرم جهان برسانیم.

مشکل صنعت چرم، نداشتن صنایع مکانیزه مادر است

احمد گازرانی، رئیس اتحادیه فروشندگان کیف و کفش و چرم همدان در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: در حال حاضر مشکل اصلی این صنعت در همدان نداشتن صنایع مکانیزه مادر است که راه‌اندازی آن نیازمند سرمایه‌های سنگین خارجی است.

وی افزود: در کشور 138 کارخانه چرم‌سازی وجود دارد که تنها 30 درصد آنها در حال فعالیت هستند این در حالیست که رقم بالای هزینه‌های تمام شده و ارائه چک‌های یکساله سبب کاهش نقدینگی در این صنعت و رکود بازار چرم کشور و به طبع آن استان همدان شده است.

نائب رئیس اتاق اصناف همدان با بیان اینکه وضعیت که اقتصاد کشور با آن درگیر است تقریبا سبب شده رکود تمام صنایع کشور را در بربگیرد، افزود: بهترین راه‌حل این مساله در حال حاضر این است که برای مدتی اصناف را رها کنند و بگذارند تا با مدیریت صنفی از این دوران گذر کنند.

وی تصریح کرد: سختگیری مالیاتی برای زمانی است که رونق اقتصادی وجود داشته باشد و پول در بازار در گردش باشد، نه امروز که تولیدکنندگان و اصناف خدماتی دچار مشکل شده و حتی در استان همدان بعضی از آنها به ‌دنبال تعطیل کردن فعالیت خود هستند.

گازرانی بیان کرد: تولید‌کننده‌ها در موقع خرید مواد اولیه مالیات بر ارزش افزوده را به فروشنده پرداخت می‌کنند ولی بعد از تولید، بنکداران مالیات بر ارزش افزوده را به تولید‌کننده نمی‌دهند براین اساس تولید‌کننده باید از جیب خود این هزینه را بپردازد که به معنای ضرری جبران‌ناپذیر برای تولید است.

وی با اشاره به اینکه پوست گوسفند و گاو ایرانی بهترین پوست در جهان است، تأکید کرد: زمان فرآوری چرم تا رسیدن به مرحله نیم ساخت، 20 روز است که این مدت طولانی، تهیه مواد اولیه و رنگ با هزینه بالا از طریق واردات علت صادرات چرم ناتمام از همدان است.

رئیس اتحادیه کیف و کفش و چرم همدان بیان کرد: مدیریت صادراتی در حوزه چرم وجود ندارد و بازاریابی در کشورهای خارجی انجام نشده است که ضرورت دارد در این مسیر اقدام به حل ضعف‌های بانکی کنیم تا از تولید‌کنندگان دیگر کشورها عقب نمانیم.

گازرانی عنوان کرد: در حال حاضر کمبودی در بازار چرم همدان وجود ندارد و اگر کسی پول نقد داشته باشد، می‌تواند زیر قیمت خرید کند اما مشکل اینجاست که هزینه‌های مربوط به چرم بسیار بالاست و مبادلات بر اساس چک انجام می‌شود و همین چک‌های برگشتی کمر تولید چرم در همدان را خم کرده چرا که با توجه به اینکه چک‌های زیر 5 میلیون تومان مشمول حکم جلب نمی‌شوند، مشکلات در این حوزه دوچندان شده است.

به گزارش تسنیم، چرم همدان یک صنعت شناخته شده در تمام دنیا است و برند‌سازی از الزامات آن باید باشد بر این اساس در صورت برندسازی و تقویت تولید داخل، چرم همدان نیز می‌تواند در صادرات هم موفق شود.

تولیدکنندگان چرم استان خواستار ایجاد برنامه‌های راهبردی دولت برای احیای این صنعت هستند و با وجود قدمت چندین ساله این صنعت در کشور به ‌ویژه در همدان انتظار می‌رود دولتمردان نگاهی دلسوزانه‌تر نسبت به این صنعت داشته باشند.

این روزها استفاده از فضای مجازی برای تبلیغات‌ و بازاریابی و مارکتینگ از موضوعاتی است که کم‌ و بیش سبب پیشرفت و شناساندن بیشتر چرم همدان می‌شود و با توجه به اینکه در دنیا درصد بالایی از کاربران در این فضا حضور دارند، می‌توان از آن به‌عنوان یک فرصت استفاده کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار