سیدمعصومه زیوری‌حسینی‌پور با اشاره به اینکه امیدوارم سطح جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان روز به روز ارتقاء یابد، اظهار کرد: برای تحقق این موضوع مسئولان و داوران باید مسائل شخصی را وارد داوری نکنند و لجبازی‌ها را کنار گذاشته و بی‌طرف قضاوت کنند همچنین باندبازی باید ریشه‌کن شود.
کد خبر: ۳۳۳۱۰۷
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۸ 23 November 2016
یک کارگردان عرصه تئاتر در همدان گفت: داروان جشنواره تئاتر کودک و نوجوان بی‌طرف قضاوت کنند.

به گزارش ایسنا ؛ سیدمعصومه زیوری‌حسینی‌پور  با اشاره به اینکه امیدوارم سطح جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان روز به روز ارتقاء یابد، اظهار کرد: برای تحقق این موضوع مسئولان و داوران باید مسائل شخصی را وارد داوری نکنند و لجبازی‌ها را کنار گذاشته و بی‌طرف قضاوت کنند همچنین باندبازی باید ریشه‌کن شود.

وی که با نمایش «کنسرت موش‌ها» به بیست و سومین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در بخش ویژه شهرستان‌ها راه یافته، این نمایش را عروسکی و کاملا کودکانه دانست و تصریح کرد:کنسرت موش‌ها برای کودک با موضوع آموزش مسائل بهداشتی تهیه شده است.

وی این نمایش را دارای 7 تراک موسیقی عنوان کرد و افزود: این 7 تراک موسیقی مسائل بهداشتی همچون مصرف نکردن خودسرانه دارو، رعایت نظم و انضباط و مصرف نکردن چیپس و پفک را آموزش می‌دهد.

زیوری‌حسینی‌پور با اشاره به اینکه کنسرت موش‌ها در اردیبهشت‌ماه به مدت 15 شب اجرا شد، اظهار کرد: به علت درخواست‌های مکرر مردم مجبور به اجرای دوم در شهریورماه به مدت 12 شب در تالار فجر شهر همدان شدیم.

وی به استقبال بی‌نظیر مردم از این نمایش اشاره و اضافه کرد: خوشبختانه در اجرای عمومی که در اردیبهشت‌ماه داشتیم، بیش از 6 هزار نفر از این نمایش دیدن کردند.

زیوری‌حسینی‌پور خاطرنشان کرد: در اجرای نمایش کنسرت موش‌ها شاهد تماشای مجدد بعضی از تماشاگران می‌شدیم حتی عده‌ای حاضر بودند با وجود پر بودن صندلی‌های سالن، ایستاده این نمایش را تماشا کنند.

این کارگردان تئاتر سبک نمایش کنسرت موش‌ها را سیاه بنراکوهست عنوان کرد و ادامه داد: در این نمایش عروسک‌گردان‌ها کاملا سیاه‌پوش هستند چرا که این سبک نمایش باعث می‌شود عروسک بیشتر در معرض دید باشد.

وی با بیان اینکه در این نمایش 5 عروسک، 12 عروسک‌گردان و نزدیک به 25 عوامل اجرایی حضور دارند، خاطرنشان کرد: یکی از سخنان لقمان حکیم با عنوان «ادب از که آموختی، از بی‌ادبان» دلیلی شد تا از عروسکی با شکل موش در نمایش استفاده کنم چرا که موش ناقل و عامل بعضی بیماری‌ها است.

زیوری‌حسینی‌پور اضافه کرد: همچنین با توجه به اینکه وقتی به کودک بگوییم این کار را انجام نده ممکن است کودک برای انجام آن جبهه گرفته و لجبازی کند به همین علت بهتر است به صورت غیرمستقیم و به زبان عروسک باشد چرا که با این کار کودک بیشتر پذیرای موضوع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نمایش کنسرت موش‌ها را توسط فرهاد لباسی به رشته تحریر درآمده است، ادامه داد: فرهاد لباسی نه تنها نویسنده بلکه همراه کارگردان و روانشناس کار بود چرا که معتقدم وجود یک روانشناس کودک در نمایش‌هایی که برای کودک تهیه می‌شود، لازم است.

کارگردان نمایش کنسرت موش‌ها با بیان اینکه تبلیغات برای این کار در سطح شهر به صورت گسترده انجام شد، گفت:بیشتر بنرهای شهری را برای تبلیغات درنظر گرفته بودیم و خوشبختانه مردم به صورت زبانی هم برای تبلیغات این نمایش اقدام می‌کردند به طوریکه افرادی خواستار اجرای دور سوم این نمایش هستند.

وی اظهار کرد: با توجه به درخواست مردم برای حضور کنسرت موش‌ها در بیست و سومین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان و علاقه خودم بر این امر و سبک این کار اقدام به ارسال نمایش به دبیرخانه جشنواره کردم.

زیوری‌حسینی‌پور به عضو کوچک این نمایش به نام شهاب سماوات در نقش پرهام اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه کار برای کودک است سعی بر وجود بازیگر کودک کردم.

این کارگردان با ابرازناراحتی گفت: با توجه به استقبال بی‌نظیر تماشاگران و جنبه آموزشی بسیار خوب این کار برای کودکان انتظار نداشتم نمایش در بخش اجرای ویژه برای اجرا در بخش شهرستان‌های استان همدان انتخاب شود.

وی با بیان اینکه جشنواره‌ای که صرفا برای کودک و نوجوان است، باید نمایش‌ها مناسب این سنین انتخاب شود، عنوان کرد: گاهی این دو بخش با هم ادغام می‌شوند که کار اشتباهی است چرا که نمایش باید برای سن موردنظر تهیه و انتخاب شود تا درک آن برای آن سن سهل باشد.

 وی کنسرت موش‌ها را نماینده خوبی از همدان در جشنواره دانست و اضافه کرد: از این بابت که نمایشم در بخش مسابقه کودک انتخاب نشده ناراحت هستم چرا که برای این کار زحمات بسیاری کشیده بودم و با توجه به اینکه محتوا و متن درخور کودک بود و کودکان ارتباط تنگاتنگی با این نمایش داشتند، انتظار چنین انتخابی از سوی داوران جشنواره نبودم.

این کارگردان یکی از دلایل انتخاب نشدن کنسرت موش‌ها در بخش مسابقه را انتخاب سلیقه‌ای داوران اعلام و عنوان کرد: باید بگویم این انتخاب‌ها نمی‌تواند مرا از تلاش‌هایم باز دارد بلکه مصمم‌تر برای کودکان شهر و وطنم گام برمی‌دارم.

وی بیان کرد: تمایل دارم نمایشم در شهرستان‌های شهر و کشورم اجرا شود اما در خلال جشنواره معتقدم کودکان شهرستان‌های همدان این حق را دارند که شرایط برایشان مهیا شود تا به همدان بیایند و به جای اینکه یک نمایش، از نمایش‌های بیشتری استفاده کنند.

زیوری‌حسینی‌پور با بیان اینکه اجرای این نمایش در شهرستان‌های همدان کاری بس دشوار است، خاطرنشان کرد: از ستاد جشنواره تقاضا دارم نمایش‌هایی که در بخش ویژه انتخاب شده‌اند، در سالن‌های اصلی همچون مجتمع آوینی و تالار فجر اجرا شوند تا افرادی که از کشورهای خارجی یا شهرهای دیگر برای جشنواره حضور می‌یابند بتوانند این نمایش را تماشا کنند و اگر اصرار بر این است که در شهرستان اجرا شود باید بگویم من این کار را انجام نمی‌دهم.

کارگردان نمایش کنسرت موش‌ها درخواست کرد این نمایش در سطح استان همدان اجرا شود و ادامه داد: اگر غیر از این باشد، کنسرت موش‌ها در شهرستان‌ها اجرا نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه نام نمایش کنسرت موش‌ها به موش‌های آوازه‌خوان تغییر یافته است، گفت: من به کودکان عشق می‌ورزم و کار کردن برای این قشر حس بسیار خوبی به من انتقال می‌دهد.

زیوری‌حسینی‌پور با اشاره به اینکه کنسرت موش‌ها و استقبال و ارتباط کودکان با این کار مرا بیش از پیش ترغیب به اجرای نمایش‌های کودکانه کرد، یادآور شد: امید است روزی را مشاهده کنیم که کارها برای قشر موردنظر انتخاب شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار