مدیر پروژه راه آهن فیروزان به ملایر افزود: متأسفانه برای ساخت ایستگاه راه آهن فیروزان امور اراضی خواستار تغییر اراضی کشاورزی به ساختمانی شد و برای نخستین بار بود که امور اراضی برای ساخت ایستگاه راه آهن خواستار تغییر اراضی می‌شد.
کد خبر: ۳۳۲۵۰۴
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۱ 22 November 2016
عملیات پروژه راه‌آهن نهاوند از ۸۹ آغاز شده است که بعد از ۷ سال بلاتکلیفی، کمبود اعتبار و سنگ‌اندازی‌ها بهره‌برداری از این پروژه را به تأخیر انداخته است.

به گزارش تسنیم ، پروژه راه آهن غرب کشور به طول 605 کیلومتر و به صورت یک خطه است که از ایستگاه سمنگان (نزدیک اراک) شروع و ضمن عبور از حوالی شهرهای ملایر، نهاوند، کنگاور‌، صحنه و کرمانشاه به شهر خسروی واقع در مرز بین ایران و عراق منتهی می‌شود.

این پروژه یکی از زیرساخت‌های حیاتی منطقه غرب کشور محسوب می‌شود اما امروز راه آهن غرب کشور که از شهرستان نهاوند نیز عبور می‌کند یکی از پروژه‌های مهم استان همدان به شمار می‌آید که نقش مهمی‌ در توسعه استان و خصوصا شهرستان نهاوند دارد.

پروژه راه آهن غرب کشور از فیروزان تا ملایر 65 کیلومتر طول دارد که این پروژه در سال 89 در شهرستان نهاوند کلنگ‌زنی شد و مقرر شد در سال 90 به بهره‌برداری برسد که متأسفانه هر بار با وعده‌ای جدید از سوی مسئولان به تأخیر افتاد و مسئولان دلیل به بهره‌برداری نرسیدن این پروژه را کمبود اعتبارات عنوان می‌کنند و گویا شنیدن سوت قطار در نهاوند هنوز دور از انتظار است اما مشخص است که با تکمیل ایستگاه و تأمین اعتبار برای اتمام این پروژه قطعا گام مهمی ‌در روند توسعه شهرستان نهاوند برداشته می‌شود و این امر مساعدت مسئولین را می‌طلبد.

اتمام پروژه راه آهن فیروزان به ملایر نیازمند 60 میلیارد اعتبار

مدیر پروژه راه آهن فیروزان به ملایر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در نهاوند اظهار داشت: برای اتمام پروژه راه آهن فیروزان تا ملایر به 60 میلیارد تومان اعتبار نیاز است و در صورت تأمین اعتبار پیش‌بینی می‌شود این پروژه تا پایان سال 95 به بهره‌برداری برسد.

نصیرزاده افزود: پروژه راه آهن فیروزان- ملایر مصوبه سال 88 است که این پروژه در سال 89 در شهرستان نهاوند کلنگ‌زنی شد و مقرر شد که این پروژه در شهرستان نهاوند در سال 90 به بهره‌برداری برسد.

وی تصریح کرد: طول این پروژه 65 کیلومتر است که زیرسازی این پروژه 100 درصد تکمیل شده است و ایستگاه راه آهن 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیر پروژه راه آهن فیروزان به ملایر تأکید کرد: در حال حاضر پیشرفت کلی این پروژه 73 درصد است و برای اتمام این پروژه به 60 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی در ادامه به دلیل تأخیر در بهره‌برداری از این پروژه اشاره کرد و افزود: دلیل تأخیر در این بهره‌برداری از این پروژه کمبود اعتبار بوده است.

نصیرزاده عنوان کرد: در حال حاضر نیز تا 2 کیلومتری ایستگاه فیروزان ریل‌گذاری انجام شده است و ریل مورد نیاز خریداری شده است.

وی تصریح کرد: این پروژه یک پروژه ملی است و ساخت ایستگاه از ملزومات یک راه‌آهن است و برای ساخت ایستگاه نیاز به تغییر کاربری نیست.

مدیر پروژه راه آهن فیروزان به ملایر افزود: متأسفانه برای ساخت ایستگاه راه آهن فیروزان امور اراضی خواستار تغییر اراضی کشاورزی به ساختمانی شد و برای نخستین بار بود که امور اراضی برای ساخت ایستگاه راه آهن خواستار تغییر اراضی می‌شد.

وی اظهار داشت: بخشداری خزل منطقه فیروزان نیز برای احداث ایستگاهی که جزء لاینفک این راه آهن است درخواست پروانه ساختمانی را داشت که این موضوع هم از موارد نادری بود که در نهایت سبب شده این ایستگاه در حال حاضر فاقد تأسیسات زیربنایی شامل برق، آب و گاز باشد.

نصیرزاده افزود: با وجود اینکه این مسائل برطرف شده اما کمبود اعتبارات و سنگ‌اندازی‌ها بهره‌برداری از این پروژه را به تأخیر انداخت.

ایستگاه راه آهن فیروزان دهه فجر افتتاح می‌شود

فرماندار شهرستان نهاوند در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: قرار بود ایستگاه راه آهن فیروزان هفته دولت امسال به بهره‌برداری برسد اما با توجه به کمبود اعتبار افتتاح این ایستگاه به 22 بهمن امسال موکول شد.

کریم حمیدوند تصریح کرد: پروژه راه آهن فیروزان- ملایر اکنون تا خزل رسیده است و زیر بیس آن آماده است ولی به طور کامل ریل‌گذاری نشده است.

وی افزود: در حال حاضر تا 800 متری شهر فیروزان ریل‌گذاری شده است و پروژه در حال اجرا است و برای ادامه کار هیچ مشکل حقوقی وجود ندارد.

فرماندار شهرستان نهاوند گفت: دلیل تأخیر در بهره‌برداری از این پروژه به عنوان یک پروژه ملی مشکلات کشوری و کمبود اعتبارات بوده است.

وی بیان کرد: پیمانکار پروژه راه آهن نهاوند به خاطر مطالبات مدتی کار را متوقف کرده بود ولی در حال حاضر این مشکل نیز برطرف شده است و کار ادامه دارد. 

حمیدوند به غیرمجاز بودن ساختمان ایستگاه راه آهن فیروزان اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه برای ساخت ساختمان ایستگاه راه آهن فیروزان تخریب اراضی کشاورزی انجام گرفته است این پروژه مشمول جریمه زیادی می‌شد.

وی اظهار داشت: با پیگیری‌های صورت گرفته از کارشناس حقوقی این پروژه درخواست کردیم برای پیگیری این مشکل به شهرستان بیایند و ما نیز با آنها همکاری می‌کنیم و سعی خواهیم کرد که این جریمه را حذف کنیم و آنها باید یک مبلغی را در حد تخریب اراضی کشاورزی که انجام گرفته به حساب خزانه واریز کنند ولی تاکنون اقدامی‌از طرف آنها صورت نگرفته است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار