محمد رضاپور گفت : با توجه به هزینه بری 50 میلیون ریالی برای تجهیز هر کلاس و در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز از منابع ملی، استانی و یا خیرین خیراندیش، تجهیز 773 کلاس دیگر و رساندن آمار کلاس های هوشمند به تعداد پنج هزار و 500 کلاس درس هدفگذاری انجام شده است و این رقم متناسب با اعتبارات تخصیصی و کمک های مردمی این آمار می تواند افزایش یا کاهش یابد.
کد خبر: ۳۲۷۹۶۳
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۵ 13 November 2016
فرآیند هوشمندسازی مدارس، ترکیبی از آیتم‌های مختلف همچون ایجاد بسترهای تکنولوژی، آموزش معلمان، تغییر محتوا، تجهیز و اتصال مدارس به شبکه اینترانت و آموزش مهارت های نرم افزاری به دانش آموزان است که مجموعه این آیتم ها می تواند تحولی در روش های سنتی آموزش ایجاد کند.

به گزارش ایرنا؛ هوشمند سازی یکی از اولویت های تجهیزاتی مدارس است که نقش موثری در تسهیل مراحل یادگیری و کیفیت بخشی به سیستم آموزشی در مدارس دارد و می تواند با ارائه دروس و محتوای آموزشی در قالب های متنوع الکترونیکی و با ایجاد تنوع در نحوه ارائه درس ها، مانع از خستگی و دلزدگی دانش آموزان شده و بر بهبود یادگیری دانش آموزان اثر بگذارد.

در کلاس های هوشمند شده در عین حالی که روند انتقال مطالب از آموزگار به دانش آموز سرعت می یابد این امکان وجود دارد که تکرار ارائه مطالب بدون نیاز به معلم انجام شود و دسترسی دانش آموزان به دروس، بدون محدودیت های زمانی و مکانی و به سهولت انجام شود.

به گزارش ایرنا به اذعان کارشناسان حوزه آموزش، بهبود یادگیری دانش آموزان، سهولت در نوشتن نکات آموزشی دروس ، افزایش مشارکت دانش آموزان در فعالیت های نوشتاری و تمرین دروس در کلاس، کاهش هزینه ها ، سرعت بخشی در نوشتن مطالب درسی در تابلو کلاس ، پیشگیری از بیماری های پوستی و تنفسی در بین معلمان و دانش آموزان و نظم بخشی در فضای کلاس از جمله مزایای هوشمند شدن کلاس های درس است.

در این میان فرآیند هوشمندسازی مدارس باید با ملزوماتی همچون هوشمندسازی نیروی انسانی و کادر آموزشی نظام تعلیم و تربیت همراه باشد تا موفقیت طرح را تضمین کند و علاوه بر تامین ابزارهای هوشمند، محتوای دروس نیز باید مطابق با علم روز در حرکت باشد تا با تولید محتوای کیفی، سطح آموزشی بهبود یابد.

فرآیند هوشمندسازی مدارس از نیمه دوم سال 1390 همزمان با سراسر کشور در استان همدان با هدف استفاده از فناوری های نوین در فرآیند یاددهی و یادگیری دانش آموزان آغاز شد و به گفته مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان تا کنون چهار هزار و 727کلاس درس در این استان هوشمندسازی شده است.

مصطفی خزاعی در این باره گفت: هوشمندسازی مدارس تمامی دوره های آموزشی شامل مقاطع ابتدایی، دوره اول و دوره دوم متوسطه را شامل می شود و برخی از دوره ها همچون پایه‌ ششم ابتدایی به جهت داشتن درس کار و فناوری و پایه‌ اول متوسطه از اولویت بیشتری برخوردارند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان ایجاد تعامل میان دانش‌آموز و معلم را از فواید هوشمندسازی مدارس عنوان کرد و تصریح کرد: در این شیوه سرعت انتقال مفاهیم بالا رفته و امکان تکرار چندباره مطالب درسی بدون حضور معلم از طریق فایل های آموزشی فراهم می شود.

رئیس اداره فناوری اطلاعات اداره کل آموزش و پرورش استان همدان نیز در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا گفت: تاکنون از مجموع حدود 12 هزار کلاس درس استان، تعداد چهار هزار و 727 کلاس درس در سطح استان به حداقل یک دستگاه رایانه و دیتا پروژکتور مجهز شده اند که از این تعداد چهار هزار و 269 کلاس درس در مدارس دولتی استان و 458 کلاس درس در مراکز غیر دولتی بوده است.

محمد رضاپور ادامه داد: با توجه به هزینه بری 50 میلیون ریالی برای تجهیز هر کلاس و در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز از منابع ملی، استانی و یا خیرین خیراندیش، تجهیز 773 کلاس دیگر و رساندن آمار کلاس های هوشمند به تعداد پنج هزار و 500 کلاس درس هدفگذاری انجام شده است و این رقم متناسب با اعتبارات تخصیصی و کمک های مردمی این آمار می تواند افزایش یا کاهش یابد.

وی اضافه کرد: در سال تحصیلی جاری تاکنون اعتباری به صورت ملی یا استانی تخصیص نیافته است ولی قرار است در آینده نزدیک اعتبار مناسبی برای این حوزه ابلاغ شود. 

به گزارش ایرنا رئیس اداره فناوری اطلاعات اداره کل آموزش و پرورش استان همدان درباره مشارکت خیرین مدرسه ساز در روند هوشمندسازی مدارس گفت: تاکنون کمکی که به صورت متمرکز و تحت عنوان هوشمندسازی انجام شده باشد از سوی خیران برای هوشمندسازی اختصاص نیافته است ولی اولیای دانش آموزان در قالب کمک های مردمی، مدارس فرزندان خود را برای خرید تجهیزات یاری کرده اند.

رضاپور درباره آموزش مربیان و معلمان مدارس استان نیز خاطرنشان کرد: در سال های گذشته بیشتر فرهنگیان موفق به گذراندن دوره های مهارت های رایانه(ICDL) شده اند و همواره بر برگزاری دوره های ضمن خدمت برای ارتقای مهارت های معلمی فرهنگیان و آشنایی آنان با آخرین دستاوردها تلاش شده است . 

وی ادامه داد: در سالتحصیلی جاری نیز برگزاری دوره آموزشی 40 ساعته به صورت مجازی برای 300 تن از فرهنگیان، معاونان فناوری آموزشی مدارس و کارشناسان هوشمند سازی اداره های تابعه در دست اجرا است و این دوره تا پایان سال برای تعداد بیشتری از فرهنگیان برگزار و در آن نحوه تولید محتوای الکترونیکی با استفاده از نرم افزارهای مرتبط آموزش داده می شود.

وی درباره چشم انداز استان در فرآیند هوشمندسازی مدارس گفت: طبق برنامه پنجم توسعه باید تا پایان این برنامه تمامی کلاس های درس هوشمند می شدند ولی به دلیل تامین نشدن اعتبارات لازم این مهم محقق نشده است .

به گزارش ایرنا رضاپور اظهار کرد: این اداره کل نیز براساس اعتبارات تخصیصی نسبت به تجهیز مدارس اقدام می کند و سعی دارد از تجهیزات موجود برای تعداد بیشتری از دانش آموزان استفاده شود و رد این راستا به مدارس پیشنهاد تشکیل یک کلاس هوشمند داده شده تا دانش آموزان بتوانند بطور چرخشی از تجهیزات آن استفاده کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار