محسن رضایی:
آمریکا یک طرح پانزده سال برای ایران در دستور کار دارد که عنوان «سپر و شمشیر» را می‌توان برای آن به‌کار برد... نه در رفتار، نه در گفتار و نه در عمل آمریکایی‌ها هیچ تغییری رخ نداده است... آقای اوباما برای سالروز بمباران اتمی ژاپن به آنجا رفته بود. از اوباما پرسیدند، شمار عذرخواهی نمی‌کنید و او پاسخ داد، به‌هیچ‌عنوان. شعار مرگ بر آمریکا، مرگ بر تجاوزگری و دخالت در کشورهاست، شعار آزادی است.
کد خبر: ۳۲۲۸۵۸
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲ 03 November 2016
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری در شبکه دوم سیما به بررسی روابط ایران و آمریکا در گذشته و حال و مسائل منطقه ازجمله سوریه و عراق پرداخت.

به گزارش «تابناک»؛ محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام امشب دوازدهم آبان ماه با حضور در گفت و گوی ویژه خبری شبکه دوم سیما به بیان مستندات و دیدگاه‌های خود پیرامون تحولات ایجاد شده در رابطه آمریکا با جمهوری اسلامی در گذشته و حال و احتمالات آینده آن پرداخت.
 
مهم‌ترین فرازهای صحبت‌های محسن رضایی در این گفت و گو از این قرار است:
 
- ما ابتدا به ساکن، علیه هیچ کشوری وارد جنگ نمی‌شویم اما مقاومت و ایستادگی را حق خودمان می‌دانیم و بر مبنای آن عمل می‌کنیم.
 
- اگر آمریکایی‌ها تغییر کرده باشند، باید نشانه‌ای در رفتار و گفتارشان باشد اما نه در رفتار، نه در گفتار و نه در عمل آمریکایی‌ها هیچ تغییری رخ نداده است. 
 
- گروه‌هایی از ابتدای انقلاب بودند که می‌گفتند آمریکایی‌ها با ما دشمنی ندارند اما این گروه ها تاکنون جابجا شده‌اند. در ابتدای انقلاب بنی صدر و بازرگان این حرف را می‌زدند و بعدها گروه‌های دیگری نیز این حرف را می‌زدند اما این گروه‌ها اکثریت جامعه را تشکیل نمی‌دهند.
 
- مشخص شده که سرمنشاء کودتای ترکیه آمریکا بود و زمانی که مشخص شد کودتای ترکیه شکست خورده، اوباما موضع گیری کرد. در مصر نیز وقتی مرسی به آمریکا نزدیک شد، با کودتا سرنگون شد. در ایران نیز همین اتفاق برای مصدق افتاد و وقتی از انگلیسی‌ها برید و به آمریکایی‌ها نزدیک شد، علیه او کودتا شد. ذات آمریکا غیرقابل اعتماد است.
 
- در مذاکرات هسته‌ای، آمریکایی‌ها زمانی پای میز مذاکره آمدند که با 20 هزار سانتریفیوژ ایران مواجه شدند. آقای جان کری به دلیل موقعیتی که ایران داشت، در اتفاقی بی سابقه 18 روز در وین ماند و بر سر توافق هسته‌ای مذاکره کرد.
 
- بدهی دولت آمریکا 19 تریلیون دلار رسیده و توان جنگ تازه را ندارد و با افزایش مالیات‌ها درصدد کاهش این بدهی است. در 20 سال آینده یک ورشکستگی بزرگ در آمریکا قابل پیش بینی است. اگر این ورشکسنگی رخ دهد، ممکن است سرمایه مردم در وال استریت از بین برود و به یک باره یک قطحی بزرگ مالی در این کشور رخ دهد. 

به همین دلیل آمریکایی‌ها جنگ‌های نیابتی راه انداخته‌اند و هزینه جنگ یمن را بر عهده عربستان گذاشته‌اند، هزینه جنگ سوریه را بر دوش قطر گذاشته‌اند و ترکیه را نیز وارد موصل کرده‌اند؛ ولی این هم تا مدتی است و الان عربستان هم با کسری بودجه مواجه شده و فردا قطر نیز با مشکل جدی روبرو می‌شود. بنابراین آمریکا به یک بن بست برای اجرای تعهدات بین المللی که پذیرفته، روبرو است.
 
- آمریکا یک طرح پانزده سال برای ایران در دستور کار دارد که عنوان «سپر و شمشیر» را می‌توان برای آن به کار برد. آنها یک طرح پانزده سال دارند که سپرشان تحریم و شمشیرشان نفوذ است. ما الان سپر خوب و قوی به نام مقاومت و ایستادگی داریم که در راس آن مقام معظم رهبری قرار دارد؛ اما شمشیر ما که اقتصاد است، کند است. مشکل ما اینجا کجاست؟ مشکل، هواداران آمریکاست که می‌گویند فردا مشکل حل می‌شود و تردیدآفرینی می‌کنیم. اینها باعث شده‌اند 37 سال به سرمایه های داخلی مان توجه نکنیم.
 
- این بزرگ ترین رکوردی است که تجربه کرده‌ایم. یک عده گفته‌اند که رابطه با آمریکا برقرار شود، مشکلات اقتصادی حل می‌شود و به همین دلیل پول‌هایشان را در بانک گذاشتند. عده‌ای دیگر نیز گفتند که وقتی این رابطه برقرار شود، اجناس تازه می‌آید و قیمت‌ها کاهش می‌یابد و به همین دلیل سرمایه‌هایشان را درگیر فعالیت اقتصادی نکرده‌اند.  
 
- مردم ایران حاضرند تا 100 سال دیگر مرگ بر آمریکا بگویند، مشروط به اینکه دولتمردان ما وضعیت اقتصادی را درست کنند و این نیز با دست به زانو گرفتن ما قابل تحقق است.
 
- برنامه نفوذ آمریکا بسیار جدی است و من از دوستان در صداوسیما می‌خواهم در این رابطه برنامه‌ای بگذارند. الان ما در دانشگاه امام حسین به شانزده هزار سند درباره نفوذ که اکثرشان متعلق به خودشان است، جمع آوری کرده‌ایم. در ابتدا می‌خواهند در ابتدا در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ابتدا تردید ایجاد کنند، سپس سیاست تضعیف را در دستور کار قرار دهند، در ادامه سیاست تزلزل را پی بگیرند و در نهایت فروپاشی را در دستور کار قرار دهند.
 
- آمریکایی‌ها قصد دارند ارزش‌های آمریکایی را در کشورمان ترویج کنند و همزمان با فاصله گرفتن جامعه از ارزش‌های ایرانی، به ارزش‌های آمریکایی وابسته شود. در همین زمینه قصد دارند این الگوها را تبیین کنند و نزد مردم جا بیاندازد و در نهایت این الگوها را به عنوان الگوهای جذاب قرار دهند. اعتقاد دارم با توجیه و شفاف سازی و آگاهی دادن می‌توانیم بخش زیادی از این جنگ نرم آمریکا را خنثی کنیم. 
 
- همزمان با دفن داعش در عراق و سوریه، نگرانیم حوادث تازه‌ای رقم بخورد. از اینجا به بعد دیپلماسی بسیار مهم است و تلاش‌هایی نیز برای مصاحبه میان عراق و ترکیه انجام شده است. 
 
- من بابت اینکه روشنفکرها بابت شعار مرگ بر آمریکا، انتقاد می‌کنند تعجب می‌کنم. آقای اوباما برای سالروز بمباران اتمی ژاپن به آنجا رفته بود. از اوباما پرسیدند، شمار عذرخواهی نمی‌کنید و او پاسخ داد، به هیچ عنوان. آن وقت شعار مرگ بر آمریکا که یک نماد ماست، چرا باید حذف کنیم؟

 شعار مرگ بر آمریکا افتخار ماست و عده‌ای می‌گویند چرا این شعار را می‌دهید؟ شعار مرگ بر آمریکا، مرگ بر تجاوزگری و دخالت در کشورهاست، شعار آزادی است. اینجا بحث آمریکا به عنوان عضو سازمان ملل نیست، اینجا آمریکا به عنوان نماد ضدارزش‌هاست. وقتی مردم می‌گویند مرگ بر آمریکا دنبال عقده گشایی نیستند، به دنبال دفاع از ارزش‌هایی است. این نماد یک غیرت انقلابی است. 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار