حمید رضاحاجی بابایی*
کد خبر: ۳۲۲۰۸۹
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۱ 02 November 2016
امروزه یکی از بازوهای اقتصادی هر کشوری کشاورزی آن کشور است و رسیدن به خودکفایی و صادرات مازاد محصولات می تواند علاوه بر رونق اقتصادی به اشتغال جوانان بخصوص جوانان روستایی و جلوگیری از مهاجرت بی رویه به شهرها جلوگیری کند.

علاوه بر آن سالانه عده زیادی فارغ التحصیل در رشته کشاورزی می توانند وارد این حیطه شوند و درآمد زایی داشته باشند, چراکه کشاورزی فقط یه شاخه ندارد و در امور مختلف از ترویج علوم و فنون جدید گرفته تا خاک شناسی و ماشین آلات و آبیاری و مبارزه با آفات, همگی نیازمند نیروهای جوان و متخصص است، لذا لازم است از همه پتانسیل ها در این ضمینه استفاده بهینه گردد.

 کم آبی موضوعی که باعث افت کشاورزی درکشور شده، لذا باید در این جهت برای بالا بردن بهره وری و سطح کشت راهکار داد  و کشاورزان را به استفاده از طرح های جدید آبیاری سطح زیر کشت از قبیل آبیاری بارانی و قطره ای ترغیب کرد, چرا که روشهای سنتی با بحران کم آبی اکنون هم خوانی ندارند.

به نظر بنده راه نجات کشاورزی امروز انتخاب محصولات درست و متناسب با منطقه با آب کم و مدیریت صحیح آن است مسئولین باید آموزش لازم جهت کشاورزان جهت جایگزین محصول مناسب در نظر گیرند و حمایت همه جانبه از کشاورزان وظیفه همه است.

با توجه به مزیت های موجود در کشاورزی نیازمند توجه بیشتر به این حوزه را دارد، کم آبی موضوعی که باعث افت کشاورزی در شهرستان دهاقان شده، لذا باید در این جهت برای بالا بردن بهره وری و سطح کشت راهکار داد.

کشور پهناور ما ایران از زمین های خوب و با استعداد بالایی در بخش کشاورزی در نقاط مختلف برخوردار می باشد. با توجه به شیوه های صحیح الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی اگر نگاه عمیق و توجه جدی و حمایت همه جانبه از کشاورزی و دامداری کشور به عمل آید فرصت های فراوان شغلی می تواند برای جوانان علاقه مند به دو رشته مذکور به وجود آورد که از وظایف وزارت جهاد کشاورزی است.

 کشوری موفق خواهد بود که بیشتر توان خود را بعد از تقویت بنیه دفاعی، علمی و تحقیقاتی به کشاورزی و بخش دامداری مصروف نماید و باز کشوری موفق خواهد بودح که موادغذایی خود را از محصولات کشاورزی و دامی خود تامین نماید.
 فقط نباید متکی به صادرات نفت و گاز بود چرا که نفت و گاز روزی به اتمام می رسد و متعلق به آیندگان نیز می باشد. 

پس همانطور که در بالا اشاره شد بهتر است جهت رفع معضل بیکاری مخصوصا فارغ التحصیلان رشته های مرتبط با کشاورزی و دامداری کشور تلاش کرد تا منجر به تشویق و ماندن روستائیان عزیز در روستا و تشویق شهرنشینان به سمت و سوی فعالیت و سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و دامداری شود که پیامدش در دسترس قرار گرفتن مواد لبنی با قیمت های ارزانتر جهت ارائه به شهروندان که نیازهای روزانه هرانسانی است بنابراین این بخش توجه و حمایت ویژه نیاز دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار