محمدجواد بربریان*
کد خبر: ۳۲۱۶۱۹
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۳ 01 November 2016
 برخی از افراد جامعه عادت دارند تلاش­ها، عملکردها، سوابق و موفقیت­های افراد را نبینند. حال چه افراد تحولات بزرگ یا عملکردهای خوب و مؤثری را هم داشته باشند باز این افراد فقط هنرشان در ندیدن است. آقای دکتر صالحی امیری که دو روز دیگر جلسه رأی اعتمادشان در مجلس برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می­شود سه سال مدیریت کتابخانه ملی را بر عهده داشته است.
 
در این مدت سه ساله بسیاری رفت و آمدها به کتابخانه ملی انجام شد نه برای کتاب خواندن و استفاده از قرائت­خانه که پیش­تر فقط خاصیت کتابخانه ملی بود و برخی این سازمان را به این امر می­شناختند؛ بلکه برای مراسم­های نکوداشت شخصیت­ها و فرهیختگان فرهنگی، ادبی، هنری و ... کشور و جامعه.
 
امروز همه از هویت ایرانی و ضرورت آشنایی جوانان و نوجوانان و جامعه با فرهنگ و ادب و شخصیت­های فرهیخته خودش برای مقابله با آنچه تهاجم فرهنگی خوانده می­شود، نام می­برند. این مهم چگونه محقق می­شود؟ برگزاری نکوداشت شخصیت­ها و فرهیختگان در این مدت 3 ساله حضور صالحی امیری در تصدی کتابخانه ملی به همین منظور انجام گرفت تا جامعه و جوانان با شخصیت­های فرهیخته و عالم خودآشنا شود.
 
از سوی دیگر در این فضای غیراخلاقی جامعه که بازار تهمت و تخریب رواج یافته و برخی فقط به طبل تهمت­زنی که موجب فرهیخته­زدایی از جامعه و سوق دادن جوانان به خارج می­شوند، برگزاری چندین مراسم نکوداشت و معرفی نخبگان و فرهیختگان به جامعه اگر عملکرد فرهنگی نیست پس چه اسمی می­توان روی آن گذاشت؟
 
اگر این تلاش برای مقابله با گرایش جوانان و نوجوانان به خارج و شخصیت­های دیگر کشورها نیست پس چه می­توان بر آن نام نهاد؟ امروز که مثلاً در بازار البسه و کالا، شخصیت­ها و هنرمندان و در یک کلام فرهنگ بیگانگان تبلیغ و معرفی می­شوند، تلاش برای آشنایی جامعه با داشته­های فرهنگی- علمی خود باید پاس داشته شود و نیز ادامه یابد.
 
در این سه سال شخصیت­هایی چون شیبانی، دعایی، صفارزاده، گرجی، آیینه­وند، نورالله مرادی، زینت بابک، محسن اسماعیلی، پوری سلطانی، دوانی، انوار، صفی­نژاد، مرحوم مهدوی، یاح، کامران فانی، باستانی پاریزی، سیدمحمد بهشتی و ... مورد نکوداشت قرار گرفتند و افراد بسیاری از چهره­ها و شخصیت­های فکری، سیاسی، ادبی، فرهنگی خارج از نگاه­های سیاسی و حزبی خود علی­رغم اختلاف­ها در کنار یکدیگر قرار گرفتند تا مهم بودن عنصر فرهنگ و هنر کشور را نشان داده و بر ضرورت پاسداشت نخبگان و فرهیختگان تأکید نمایند.
 
این رفت و آمدها برای نکوداشت خود یا فرهیخته دیگری بود و آنچه مهم می­نمود کنار هم قرار گرفتن این افراد با احترام به اختلاف­های اندیشه­ای و فکری و حتی سیاسی­شان و تبیین شعار وحدت در عین کثرت بوده که نشان داد می­تواند در فرهنگ و ادب و هنر تجلی یابد.
 
این تلاش صالحی امیری در کتابخانه با راه­اندازی پژوهشکده و برگزاری حدود 600 کرسی­ آزاداندیشی تکمیل شد. در این سه سال چه بسیار جوانانی که برای شرکت در جلسات و نشست­های تخصصی ادبی- فرهنگی، فلسفی و ... در کتابخانه ملی حضور یافتند. برخی از این نشست­ها از 200 نفر حاضر نیز می­گذشت.
 
رفت و آمد این افراد به میزبانی کتابخانه ملی برای این مهم همان دغدغه اهالی فرهنگ و هنر و ادب بود و هست که ضرورت آن برای جامعه فرهنگی، علمی و هنری با آن پیشینه و تاریخ پرافتخار بر کسی پوشیده نیست که چندی است از جامعه ایران و نهادهای دانشگاهی و بعضاً فرهنگی به خاطر برخی تنگ­ نظری­ها رخ بربسته است. و بدین دلیل جوانان و نوجوانان جامعه ما امروز شخصیت­ها و افکار دیگر کشورها را بیشتر از فرهیختگان و داشته­های خود می­شناسد.
 
در کتابخانه ملی آنچه کم رنگ شده بود دیپلماسی فرهنگی بود، معرفی انقلاب اسلامی که به فرمایش بنیانگذار جمهوری اسلامی، انقلاب فرهنگی بود و همواره دنبال ترویج و اشاعه و صادر انقلاب بوده­ایم، در یکی از بزرگترین نهادهای فرهنگی کشور علی­رغم وظایف محوله قانونی از آن غفلت شده بود.
 
دکتر صالحی امیری در این مدت سال حضورش در کتابخانه ملی کوشید تا با ارتباط با سایر کشورها و کمک گرفتن از رایزنی­های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سایر کشورها، زمینه آشنایی و نیز ترویج فرهنگ ایران کهن اسلامی را بیش از پیش فراهم سازد.
 
عقد تفاهم­نامه با بیش از 15 کشور جهان برای تبادل فرهنگی و یا برگزاری نمایشگاه­های فرهنگی از جمله اقدامات وی بوده است. حضور فرهنگی ایران در خارج و کشورهای دیگر سبب آشنایی ایرانیان خارج از کشور با فرهنگ اصیل خود می­شود و نیز ترویج آن بین فرزندان آنها که تشنه آن هستند تا با فرهنگ و هویت اجداد خود بیش از پیش آشنا شوند.
 
در همین راستا و نیز به منظور آگاهی­بخشی همگانی جهانی، ثبت آثار در برنامه حافظه جهانی یونسکو همت گماشت و ایران به جایگاه هفتم جهان ارتقا یافت تا هم آثار ایران کهن حفظ و برای آیندگان نگهداری شود و هم از ربودن آنها توسط سایر کشورها جلوگیری شود و نیز سبب آشنایی دیگران با میراث ایران­زمین شود.
 
رویکرد فرهنگی صالحی امیری در این مدت به خوبی روشن و مشخص است. هم فکری با اصحاب فرهنگ و هنر و ادب، معرفی فرهیختگان به جامعه آن هم در فضایی وحدت­بخش با محوریت فرهنگ معرفی ایران بزرگ، فرهنگ و فرهیختگی و تاریخ کهن آن به جهانیان، بخشی از تلاش و عملکردهای فرهنگی ایشان است که با تشریک و هم­فکری و هم­اندیشی با اصحاب فکر و هنر و اندیشه در قالب شورای عالی راهبردی کتابخانه ملی به انجام رسید، که گویا برخی نمی­توانند آنها راببینند زیرا که هنر ندیدن آنها بیش از هنر دیدنشان است و یا قصدشان ندیدن هنر و توفیق دیگران است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار