اسدی و بیات دو کوهنوردی هستند که برنامه‌های خود را به‌صورت مشترک اجرا می‌کنند، این دو کوهنورد همدانی به غیر صعودهای داخلی در سال ۹۲ رکورد صعود سرعتی در قله آرارات کشور ترکیه از خود به‌جای گذاشته‌اند و امسال هم با تمرینات پیاپی برای اولین بار قله کازبک در گرجستان را صعود کردند.
کد خبر: ۳۱۷۵۷۹
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶ 25 October 2016
محمد اسدی و محمود بیات دو کوهنوردی هستند که برنامه های  خود را به صورت مشترک اجرا می کنند، این دو کوهنورد همدانی به غیر صعودهای داخلی درسال 92یک رکورد صعود سرعتی درقله آرارات کشورترکیه ازخود به جای گذاشته اند وامسال هم با تمرینات پیاپی برای اولین بار  قله کازبک درگرجستان را صعود کردند.

به گزارش تابناک همدان ؛ محمد اسدی پیروز کوهنورد و فعال محیط زیست همدانی تابستان گذشته قله دماوند را ازجبهه غربی با موفقیت صعود کرد و به تازگی نیز به قله کازبک گرجستان را صعود کرد. 

او متولد 25 آبان 1363 است و کارشناسی ارشد روانسنجی از دانشگاه آزاد تهران شمال دارد. محمد اسدی در پاسخ به این پرسش که از چه زمانی به کوهنوردی علاقمند شدید و در چه شاخه ای از کوهنوردی فعال هستید؟ می گوید: از دوران نوجوانی به کوه می رفتم  اما به طور جدی از سال 87 کوهنوردی را آغاز کردم  و سال 92 رشته تخصصی کوهنوردی سرعتی را انتخاب کردم بعد از سال 92 بیشتر صعودهای من به صورت سرعتی بوده است.

این کوهنورد همدانی با اشاره به مقام  هایی که  در صعودهای سرعتی کسب کرده می گوید: از مقام های بدست آمده به صورت سرعتی، قله آرارات ترکیه با زمان 2 ساعت و 32 دقیقه بوده و قله کازبک گرجستان با زمان 7ساعت و 30 دقیقه صعود شد. 

صعودهایی به صورت گروهی و انفرادی به قله دماوند از جبهه های مختلف از سال 87 تا به امروز داشته ام همچنین قله سبلان درفصل های بهار، تابستان و پاییز، قله سهند و جام را به صورت سرعتی صعود کرده ام. دراین سال ها باهیئت کوهنوردی همدان، گروه کوهنوردی یاران همدان، گروه کوهنوردی پارس تهران، گروه البرز تهران، گروه دماوند تهران ، گروه باران تهران و تشکل های محیط زیستی استان همدان همکاری و همنوردی داشته ام.

این کوهنورد با اشاره به وضعیت آموزش کوهنورد درهمدان می گوید: کوهنوردی در استان همدان سابقه دیرینه و کارنامه درخشانی دارد و بیشتر مربیان و بزرگان کوهنوردی همدان تلاش زیادی در جهت آموزش نسل های پس از خود داشتند اما مدتی وضعیت کمی تغییر کرده بود و این روندمتوقف شده بود. 

 دردل های کوهنوردی از زبان قهرمانان سرعتی همدان


در گذشته می بایست برای دورهای تخصصی به تهران مراجعه می کردیم اما در حال حاضر کوهنوردی و سنگنوردی در همدان تمامی دوره ها از کوه پیمایی گرفته تا یخ، برف وسنگوردی تخصصی و حتی پزشکی کوهستان را برای علاقمندان با صدور گواهینامه اجرا می کند.

او به تغییرات جدید و انتخابات اخیرهیئت کوهنوردی همدان نیز شاره می کند و در ادامه می گوید: جا دارد تقدیر و تشکری بکنم از رئیس سابق هیئت کوهنوردی همدان به دلیل تمام تلاش هایشان برای تیم های کوهنوردی همدان، امیدوارم که با ریاست جدید آقای گوهری و تصمیمات مدیریتی جدید و خلاقانه خود گامی جدیدی برای پیشرفت و وحدت و انسجام کوهنودان استان همدان اتخاذ کنند.

 چرا که همیشه ما به دنبال بهترین ها هستیم و انتظار داریم افرادی که در راس کار قرار می گیرند تمام تلاششان را در خصوص فعالیت های خود داشته باشند.

اسدی به برنامه صعود اخیرخود نیز اشاره کرده می گوید: صعود به قله کازبک گرجستان را در سال 94  برنامه ریزی کردیم و تمرینات ما 9 ماه طول کشید برای آمادگی قله های یخچال، قزل، الوند، کلاغ لان را در همدان و برنامه دماوند، سهند و جام را برای تمرین در نظر گرفتیم. صعود قله در روز 24 مرداد سال 95 انجام شد.

او درپاسخ به این پرسش که آیا از برنامه های فرا ملی و خارج از کشور توسط هیئت کوهنوردی یا بخش خصوصی حمایت می شود می گوید: متاسفانه ما برای بیشتر ورزشکاران حرفه ای خود هیچ گونه امکاناتی نداریم.

 در کشور ما فقط برای فوتبال خوب هزینه می کنند در صورتی که دراین چند سال ازتیم فوتبال هیچ مقام چشمگیری نداشته ایم اما درسایر موارد که ما بهترین ها را داریم وهیچ گونه حمایتی از ورزشکاران نمی شود.



 مخصوصا در کوهنوردی که حتی دریغ از یک لوح تقدی، کمک های مالی چه از سمت هیئت چه از سازمان یا ارگان های دولتی هرگز نداشتیم اما امسال شرکت به پخش مرکز بخش همدان به صورت پشتیبانی از من حمایت کرد. 

جا دارد از مدیریت محترم به پخش همدان آقای داریوش پیریان و آقای مصطفی معتقد که برای صعود از هیچ کمکی دریغ نکردند تقدیر و تشکرو قدردانی کنم.

اسدی با برشمردن موانع و مشکلاتی که دراین صعود داشته، گفت: اولین و مهم ترین مشکل، هزینه های بالاست که می بایست همه هزینه ها را کوهنورد پرداخت کند مورد بعدی این است که همه ما کوهنوردها شاغل هستیم و هرکدام در سازمانی در حال خدمت هستیم و برای گرفتن مرخصی مشکلات خاص هر سازمان را داریم.

او درادامه با اشاره به اهدافش از کوهنوردی می گوید: افراد با انگیزه های مختلف جذب کوه می شوند. یکی از هدف های من از کوهنوردی است که حتی برای یک روزهم شده ازمحیط ماشینی وبسته شهری دورباشم واز زاویه های دیگربه زندگی نگاه کنم.

دردل های کوهنوردی از زبان قهرمانان سرعتی همدان

 درحقیقت کوهنوردی یک تولد دیگر است برای انسانی که در محیط بسته جامعه شهری زندگی می کند. بعضی ها به عنوان تفریح نگاه می کنند و عده ای دیگر به عنوان ورزش اما من برای ماجراجویی و نزدیک تر شدن انسان ها به یکدیگر که همان درس زندگیست این رشته را انتخاب کردم کوهنوردی برای من یعنی داشتن هدف.

این فعال محیط زیست  آینده کوهنوردی را روشن ارزیابی کرده و می گوید: آینده کوهنوردی همدان را با توجه به نبود همگرایی رو به جلو و مثبت است، امیدوارم با مدیرت های جدید تصمیم های جدی برای وحدت و انسجام کوهنوردان همدانی گرفته شود.

محمد اسدی در پایان به فعالیت های محیط زیستی خود اشاره کرده می گوید:در چند سال گذشته گروهی داشتیم که هر دو هفته برای پاکسازی کوه، جنگل و رودخانه می رفتیم که ارتباط تنگاتنگی بین محیط زیست و کوهنوردی برقرار کنیم خوشبختانه روز به روز این گروها در حال بیشترو رشد چشمگیری هستند و بیشتر از این که بخواهند پاکسازی کنند برای فرهنگ پاک بودن محیط زیست زحمت می کشند رابطه کوهنوردی با محیط زیست همیشه خوب و مثبت است.

محمود بیات کوه نورد متولد ۱۳۶۷در همدان است. او می گوید: من تنها  عضو هیئت کوهنوردی همدان هستم و بیشتر صعودها را با محمد اسدی همراه بودم در کوهنوردی همیشه باید برای صعود آمادگی داشت می توان گفت مدام  در حال تمرین هستیم و برای هر برنامه ای خود را آماده می کنیم. 

بیات در ادامه می گوید: صعودهای ما سرعتی است . صعود سرعتی ارارات را سال92 داشتیم و صعود به کازبک وکمک رسانی هم نوردان را تابستان سال جاری در صعودهای داخلی نیز صعود به بام ایران دماوند و صعودسرعتی از دانشگاه آزاد همدان به میدان میشان را سال گذشته داشتیم.

او درباره کوهنوردی استان همدان می گوید: کوهنوردان همدان از بهترین کوهنوردن ایران هستند که مسیرهای دشوار را پشت سر گذاشتند کوهنوردی همدان در گذشته نقش پررنگی داشته و ما سعی می کنیم آینده خوبی هم داشته باشیم. امیدوارم هیئت کوهنوردی همکاری کند و کوهنوردان همدانی بتوانند در کارگاه آموزشی که فدراسیون برگزار می کند شرکت کنند.


دردل های کوهنوردی از زبان قهرمانان سرعتی همدان



منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار