این اداره در راستای سیاست‌های سازمان متبوع مبنی بر حفظ و احیای آثار تاریخی، به مرمت پشت بام مسجد تاریخی عاشورا واقع در ضلع شرقي خيابان عاشورا اقدام کرده است.
کد خبر: ۳۱۴۵۴۷
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۹ 19 October 2016
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ملایر گفت: این اداره در راستای سیاست‌های سازمان متبوع مبنی بر حفظ و احیای آثار تاریخی، به مرمت پشت بام مسجد تاریخی عاشورا واقع در ضلع شرقي خيابان عاشورا اقدام کرده است.

ابراهیم جلیلی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه این اقدام با هماهنگی هیئت امنای مسجد صورت گرفته است، افزود: قدمت مسجد تاریخی عاشورا به حدود 150 سال قبل یعنی به دوره‌اي كه ملاير قصبه‌اي به نام دولت‌آباد بود، برمی‌شود.

وی با بیان اینکه مسجد فوق توسط شخص خير و نيكو كاري به نام حاج مهدي مهدوي احداث شده است، اظهار کرد: معمار و سازنده اين اثر زيبا و تاريخي فردي به نام استاد فريدون بوده كه با تمام ذوق و هنر ايراني اقدام به ساخت چنين بنای زيبايي کرده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر ادامه داد: پس از گذشت 15 دهه، این بنا همچنان استوار و پابرجاست و هر روز ظهر و عصر صدای اذان و اقامه نماز جماعت با فضای سنتی منظره بسیار زیبایی به آن می‌بخشد.

جلیلی در رابطه با معماری منحصربه‌فرد و تاریخی این بنا، توضیح داد: برای ورود به مسجد عاشورا از سمت خیابان پس از طي 4 پله از درب ورودي به دالان مسجد وارد می‌شویم، با عبور از دالان به حياط وارد شده در ضلع شمال و در ارتفاع 150 سانتيمتري از كف حياط، شبستان زيبا و ديدني مسجد قرار دارد كه سقف آن آجر و گنبدي شكل است.

وی گفت: این شبستان داراي 13طاق ضربي زيبا است كه طاق وسط از لحاظ نقش و نحوه كار گذاشتن آجرها با طاق‌هاي ديگر متفاوت است همچنین شبستان 8 ستون آجري به ابعاد 170سانتيمتر طول و 75 سانتيمتر عرض دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار