کد خبر: ۳۱۲۷۲
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۰ 05 May 2015

نیاز انسان به غذا، مهم ترین و حیاتی ترین نیاز روزمره اوست که از تولد تا مرگ وی را همراهی می کند،. مبداء پیدایش غذا از جانب خداوند است که جهت تندرستی ، تداوم حیات و توانمندی در انجام تـکـالیـف بـه انـسـان عـطا شده است . قریب به 250 آیه قرآنی و دهها روایت از معصومین "عـلیـهـم السـلام" بـر اهـمـیـت غـذا و تـغـذیـه دلالت مـی کـنـنـد.

رشـد، طـول عـمـر، تـنـدرسـتی ، آرامش اعصاب و روان ، خلق و خوی و رفتار، توانمندی و قدرت ، تکثیر نسل و تولید مثل و... همه به نوعی وامدار تغذیه سالم بوده و تغذیه سالم نیازمند امنیت غذایی است. امنيت  غذايي يعني ؛دسترسي همه مردم در تمام اوقات به غذاي كافي و سالم  براي داشتن زندگي سالم و فعال .

مدیریت نظارت بر مواد غذایی، آشاميدني، آرايشي و بهداشتي از سال 1355 فعاليت خود را به صورت مستقل آغاز كرده است.هدف كلي اين مجموعه، ايجاد نظام نظارتي مستمر جهت ارتقاء سطح ايمني مواد غذايي، آرايشي و بهداشتي است .جالب است بدانید كه، با ادغام شورای غذا و تغذیه با شورای عالی سلامت، شورای عالی سلامت و امنیت غذایی تشكیل می شود.

 طبق قانون تخصیص منابع اعتباری، تسهیلات بانكی و یارانه های لازم برای تولید، تامین، توزیع و مصرف مواد غذایی، برای دستیابی و سبد مطلوب غذایی و اختصاص منابع لازم برای شروع  تدارك برای ترویج غذای سالم در قالب میان وعده غذایی دانش آموزان و همچنین كمك غذایی برای اقشار نیازمند ؛از وظایف دولت است. 

ازسازمانهایی که مستقیم با غذا و تغذیه مردم در ارتباط می باشند،می توان به معاونت نظارت برغذا ودارودانشگاههای علوم پزشکی اشاره کرد که یکی از زیر مجموعه های این معاونت ، دفتر نظارت بر غذا ولوازم آرایشی است.

دکتر محمد کاظم زاده بیش از پانزده سال در قسمتهای مختلف دانشگاه علوم پزشکی  به عنوان مدیر سلامت خانواده ،مدارس و جمعیت فعالیت داشته ، وهم اکنون علاوه بر مدیریت نظارت برغذا به عنوان مدیر امور بین الملل و مشاور دفتر سلامت خانواده در وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی مشغول به خدمت هستند .

دکتر کاظم زاده معتقد است معاونت نظارت برغذا و دارو مستقیم با سلامت مردم سر وکاردارد وما باید از صحت وسلامت غذایی که در اختیارمردم قرار می گیرد، مطلع شویم و از طرفی تغذیه سالم همواره جزئی از زندگی بشر بوده است، همچنین در زندگی عادی آداب تغذیه باید رعایت شود تا سلامتی حفظ شود، واز ادوار گذشته تاکنون انسانها به دنبال تغذیه سالم بوده اند و به همین دلیل ایرانیان قوی ترین و سالم ترین مردم دنیا محسوب می شوند و باید همه بدانند که تغذیه کامل و کافی ، باعث شادی و تندرستی است، بر طول عمر مفید انسان می افزاید ،ناتوانی و بیماری را کاهش می دهد،زندگی را در نظر انسان خوشایند ،سعادت آمیز و رضایتبخش جلوه می دهد و از پیری زودرس پیشگیری می کند .

بااین تفاسیرهمواره ارگان یا نهادهایی باید بر صحت و سلامت مواد غذایی که در اختیار مردم قرار می گیرد ،نظارت داشته باشند تا عموم مردم ازتغذیه سالم بهره مند شوند.

وظایف ومسولیتهای مدیریت  نظارت  بر مواد غذایی و آرایشی

نظارت بر اجرای قوانین وضوابط فنی و بهداشتی مواد خوراکی ، آشامیدنی ، آرایشی و بهداشتی و معرفی متخلفین به مراجع ذیصلاح از اهمّ وظایف به شمار می رود.همچنین صدور مجوزهای بهداشتی ؛شامل پروانه های بهره برداری بهداشتی نیز به عهده این مدیریت می باشد وصدور مجوزهای واردات و صادرات مواد غذایی ، آشامیدنی ، آرایشی وبهداشتی نیزاز دیگر وظایف ما محسوب می شود و همچنین نظارت بر کنترل کیفی و فعالیت موسسات تولیدی فرآورده ها و مواد اولیه غذایی ،آرایشی و بهداشتی و ظروف و هماهنگی و مشارکت با ادارات و سازمانهای مربوطه و همچنین پاسخ به استعلامات واصله در زمینه اجرای طرح های مرتبط با مواد غذایی ،آرایشی و بهداشتی ؛بازرسی فنی بهداشتی مراکز تولید ونگهداری مواد غذایی آشامیدنی ،آرایشی و بهداشتی و اعمال روشهای نوین کنترل و شناسایی واحدهای تولیدی غیر مجاز واعمال ضوابط و صدور مجوز مواد اولیه غذایی و صدور گواهی بهداشتی برای صادرات مواد غذایی ،آشامیدنی،آرایشی و بهداشتی و صدور گواهی بهداشت و سلامت از دیگر وظایف این نهاد است.

از وظایف و دیگر فعالیتها که به عهده ما می باشد ارتقاء سطح آگاهی عمومی جامعه در زمینه مواد غذایی مصرفی ، آشامیدنی ،آرایشی و بهداشتی است و همچنین پیگیری شکایات واصله در موارد ذکر شده است.

تعدا د بازرسی ها ونظارت در شش ماهه نخست سال

 در 6ماهه نخست سال جاری از 655 فروشگاه عرضه لوازم آرایشی ،بهداشتی بازدید داشته ایم که ازاین بازدیدهای به عمل آمده پنچ هزارو 356 قلم اقلام غیر مجاز کشف و ضبط شده است و لازم به ذکر است که 180 نمونه قاچاق شامل مواد غذایی ، آشامیدنی وآرایشی  و بهداشتی را به آزمایشگاه ارسال کرده ایم و سه هزارو639 قلم از این اقلام غیر مجاز نیز معدوم گردیده است. با توجه به حساسیت موضوع تغذیه ونوع تغذیه وموادغذایی که در بازارارائه می شود، باید مسولین با جدیّت به سلامت ومواد غذایی عموم مردم توجه بیشتری داشته باشند وبا همکاری و همفکری قدم های جدی تری را در زمینه سلامت وتغذیه مردم بردارند.

نظر شما درباره طرح تحول نظام سلامت

این طرح که به پیشنهاد وزیر محترم بهداشت دردولت یازدهم به وقوع پیوست یک اصلاح کلی در ساختار نظام سلامت بود که خلاء آن در کشور سالها محسوس بود وهدف از این طرح دسترسی آسانتر و راحتر  و ارزانتر عموم مردم به مسایل درمانی وبهداشتی است که بنده به شخصه با این سیاست موافق هستم .

برنامه های شما به عنوان مدیر اموربین الملل  و مشاوردفتر سلامت

 یکی از برنامه های مهمی که به دنبال آن هستیم ،بحث بین المللی سازی دانشگاه علوم پزشکی همدان است که در پی جذب دانشجویان خارجی دراین دانشگاه هستیم وخوشبختانه در دانشگاه علوم پزشکی استان همدان این پتانسیل وجود دارد که تعداد دانشجویان خارجی را افزایش دهیم و از این طریق بتوانیم فرهنگ ایرانی اسلامی خود را در کشورهای دیگر اشاعه و گسترش دهیم و از طرفی شرایط در مراکز آموزشی و درمانی استان  در زمینه پذیرش توریسم سلامت نیزوجود دارد و با تقویت توریسم سلامت میتوانیم استان را به عنوان قطب علمی کشور و زادگاه بوعلی سینا به عنوان مهد سلامت و علوم  پزشکی  به همه جهان معرفی نماییم.

دغدغه شما دراستان به عنوان یک مدیر

ما همواره دغدغه سلامت غذایی مردم را داریم. درمدیریت غذا باید نظارتهای مستمر برواحدهای تولیدکننده مواد غذایی باشد  و آموزش عمومی جهت ارتقاءسطح آگاهی مردم از دیگر دغدغه هاست که باید دانش و چگونگی مصرف مواد غذایی وجود  داشته باشند و با آموزش و ارتقا سطح آگاهی مردم می توانیم در پیشگیری خیلی از بیماریها مانند بیماریهای فشار خون ،دیابت و بیماریهای قلبی و عروقی موفق تر باشیم و پیشگیری از این قبیل بیماریها جزء سیاستهای کلان علوم پزشکی است که ما همواره دغدغه این امررا داریم واز طرفی بحث کنترل قاچاق مواد آرایشی بهداشتی را داریم  که از طریق مبادی ورودی کشور وارد بازار مصرف می شوند که مسولین امر باید جدی تر و دقیق تر با این مساله برخورد نمایند و خوشبختانه نظارتهای مستمر بر مراکز عرضه محصولات آرایشی بهداشتی و جود دارد.

سخن پایانی

ازمردم می خواهیم به دلیل وجود فلزات سنگین و آرسنیک ازخریدهرگونه لوازم آرایشی بهداشتی که فاقد  مجوز وزارت بهداشت می باشد خوداری نمایند وبرای استفاده از هرگونه مواد به شناسه و مشخصات درج شده کالا توسط وزارت بهداشت توجه نمایند و از صحت لیبل وبرچسب تاییدیه وزارت بهداشت اطمینان حاصل نمایند .

لازم به ذکر است که استفاده از هر گونه کالایی که فاقدعلامتهای استاندارد وبرچسب سلامت از سوی وزارت بهداشت است،ممنوع بوده و از خرید و مصرف آن  باید خوداری  شود. و در پایان یاد آور می شویم که خوشبختانه در معاونت غذا ودارو به دلیل وجود آزمایشگاه رفرانس در غرب کشورتوانایی بررسی تمام آلودگی های میکربی وجود دارد و این آزمایشگاه مجهز به بخشهای شیمی ،سم شناسی ، میکروب شناسی مواد آرایشی بهداشتی می باشد و به سرعت از وجود هرگونه آلودگی مطلع می شویم واز مردم می خواهیم درصورت مشاهده عرضه محصولات غذایی و یا بهداشتی و یا کارگاههای تولیدی  بدون مجوز و غیر استاندارد و مشکوک موارد را به اطلاع معاونت غذا وداروی دانشگاه علوم پزشکی استان برسانند تا مسئولین سریعا رسیدگی نمایند و همچنین  مردم باید به سبد غذایی ونوع تغذیه خود بیشتر توجه کنند واز همه گروههای غذایی به اندازه نیاز مصرف نمایند تا مردمی سالم وبه دنبال آن جامعه سالمی داشته باشیم  و در پایان آرزوی سلامتی و سر افرازی برای همه ملت شریف ایران اسلامی را داریم .

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار