بسیاری از معلولان این جمله مهم را که «معلولیت، محدودیت نیست» را تحقق بخشیدند و با بروز استعدادهای خود، شگفتی همگانی را خلق کردند.
کد خبر: ۳۱۱۰۷۸
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۶ 14 October 2016
بسیاری از معلولان این جمله مهم را که «معلولیت، محدودیت نیست» را تحقق بخشیدند و با بروز استعدادهای خود، شگفتی همگانی را خلق کردند.

به گزارش فارس، مهتاب قنبری‎راد، متولد قروه درجزین شهرستان رزن در سال 57 است. او نیمه شنوای مادرزادی بوده و برای شنیدن اصوات از سمعک کمک می‌گیرد، اما معلولیت مانعی برای پیشرفت و بروز استعدادهای او نشده به طوری که تحصیلات خود را تا مقطع کارشناسی ادامه داده و دانش‌آموخته مدیریت بیمه است و در خوشنویسی نیز به مراتب بالایی رسیده است.

او دارای مدرک ممتاز و عالی خوشنویسی است و با خط نستعلیق بر روی دانه‌های برنج و شکر آیات قرآنی را می‌نگارد. در گفت‌وگو با قنبری خواهرش نیز ما را یاری می‌کند.

نوشتن آیات قرآنی بر روی دانه برنج بدون آموزش

خوشنویس آیات قرآنی بر روی دانه‌های برنج با بیان اینکه برای نگارش قرآن بر روی دانه برنج آموزش ندیده است، اظهار می‌کند: نوشتن آیات قرآنی بر روی دانه‌ها برنج بدون استفاده از عینک و یا ذره‌بین صورت می‌گیرد.

مهتاب قنبری‌راد با اشاره به اینکه درونم برای خوشنویسی بر روی برنج یا صدف راهنمایی‌ام کرد، ادامه می‌دهد:‌ حدود هشت سال پیش در خواب دیدم که بر روی برنج یا صدف خوشنویسی می‌کنم، زمانی که این کار را امتحان کردم دیدم بدون نیاز به ذره‌بین و عینک می‌توانم از عهده کار برآیم.

وی با بیان اینکه در نمایشگاه‌های متعددی شرکت کرده است، افزود: هرچند افرادی بودند که خواهان خرید برخی از کارهایم در نمایشگاه‌های مختلف شدند اما علاقه‌ای به فروش این آثار ندارم.

برگزاری نمایشگاه خشک و خالی کمکی به مددجویان نمی‌کند

این خوشنویس مددجو با بیان اینکه سفارش برای تابلو خوشنویسی قبول می‌کند، ادامه می‌دهد: امروز اگر بهزیستی برای برگزاری نمایشگاه دعوت کند، نخواهم پذیرفت.

وی با بیان اینکه حدود یک و نیم سال است در هیچ نمایشگاهی حاضر نشدم، تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه به تنهایی فایده‌ای به حال مددجویان ندارد و باید حمایت‌های جدی‌تری صورت گیرد.

قنبری‌راد با بیان اینکه هیچ منبع درآمدی ندارد، می‌گوید:‌ در حال حاضر هزینه‌های زندگی‌ام توسط والدینم تأمین می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه هنوز جامعه از هنر خوشنویسی به ویژه بر روی اشیایی به جز کاغذ به خوبی استقبال نمی‌کنند، ادامه می‌دهد:‌ تنها چیزی که باعث می‌شود که این کار را ادامه دهم، علاقه زیاد به خوشنویسی و قرآن است.

این مددجو خوشنویس با بیان اینکه تمام روز در خانه حضور دارد، اظهار می‌کند: هر از گاهی به منزل خواهرم در تهران می‌روم و بیشتر در خانه هستم.

وی با اشاره به اینکه بارها برای یافتن شغلی تلاش کردم، اما موفق نشدم، می‌افزاید: بارها به بهزیستی مراجعه کردم اما تا کنون فضایی برای یافتن یک شغل فراهم نشده است به ویژه آنکه دولت برنامه استخدامی چندانی نیز در دستور کار ندارد که از قانون سه درصد استفاده شود.

قنبری‌راد با بیان اینکه فضایی برای نشستن و نوشتن آثار ندارم، می‌گوید:‌ اگر بهزیستی در تأمین یک مکان برای استقرار و عرضه تولیدات هنری کمک می‌کرد شاید محلی برای درآمد ایجاد می‌شد.

وی با اشاره به اینکه قیمت صدف‌هایی که برای نوشتن قرآن بر روی آن مورد نیاز است به 25 تا 30 هزار تومان می‌رسد، می‌گوید: این کار به سرمایه‌ای زیادی نیاز دارد که البته هیچ حمایتی نیز در این حوزه انجام نمی‌شود.

خوشنویس آیات قرآنی با بیان اینکه تأمین نشدن هزینه‌های خرید صدف و در نتیجه توقف کار باعث آشفته شدن ذهنم شده، ادامه می‌دهد: ‌امیدوارم کاری بیابم که حداقل هزینه تأمین مواد لازم برای ادامه خوشنویسی را به دست آورم.

وی اظهار امیدواری کرد که دغدغه‎ها و گلایه‌هایش به گوش مسئولان برسد و به آنان ترتیب اثر داده شود.

قنبری‌راد تاکنون با خط نستعلیق بر روی صدف 4 جزء قرآن را نوشته و در انتظار تأمین صدف که قیمت بالایی نیز دارد، برای ادامه کار است.

اعتماد جامعه به توانمندی معلولان مشکلات را از پیش روی برمی‌دارد

مدیرکل بهزیستی استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه برای تمام مددجویان، خدمات توانبخشی ارائه می‌شود و تبعیضی در این حوزه وجود ندارد، اظهار می‌کند: مددجویان نخبه که توانمندی‌های ویژه‌ای داشته باشند در حوزه پرداخت تسهیلات و دریافت خدمات خوداشتغالی در اولویت قرا می‌گیرند.

حمیدرضا الوند با بیان اینکه کمک هزینه اشتغال با نرخ تسهیلات پایین به مددجویان نخبه پرداخت می‎شود، می‌افزاید: اگر اشتغال ایجاد شده توسط مددجو پایدار باشد، کمک‌های بلاعوض برای ماندگاری شغل به افراد پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه برخی گمان می‌کنند که بهزیستی باید شغل ایجاد کند، می‌گوید: بهزیستی متولی ایجاد اشتغال نیست بلکه بسترسازی برای ایجاد اشتغال است به طوری که در بخش مسکن مددجویان نیز چنین وظیفه‌ای بر عهده دارد.

مدیرکل بهزیستی استان همدان با اشاره به اینکه شرایط ایجاد اشتغال برای معلولان را تسهیل می‌کنیم، ادامه می‌دهد: در حال حاضر سهم سه درصدی معلولان برای استخدام در ادارات را با جدیت دنبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه  وقتی استخدام در ادارات دولتی محدود شود، بحث سه درصد نیز به خودی خود منتفی می‌شود، تصریح می‌کند: به همین دلیل بهزیستی بر روی توانمندسازی مددجویان خود تمرکز کرده است.

الوند با اشاره به اینکه در قالب مجموعه کار تیمی و کارگاهی بهزیستی از اشتغال پایدار حمایت می‌کند، اظهار می‌کند: جامعه و برخی از دستگاه به توانمندی معلولان اعتماد ندارند و همین مسئله به یک معضل بدل شده است.

وی تأکید می‌کند: اگر نگاه جامعه نسبت به معلولان توانمند تغییر کند، بسیاری از مشکلات از پیش روی برداشته خواهد شد.

این مقام مسؤول با بیان اینکه جامعه با مددجویان همراهی لازم را نمی‌کند، می‌افزاید: بهزیستی بر اساس ضوابط و قوانین تعریف شده امکان حمایت از معلولان را دارد و برخی از خدمات و حمایت‌ها باید توسط سایر نهادها صورت گیرد.

وی می‌گوید: همه دستگاه باید نسبت به ارائه خدمات به معلولان احساس تکلیف و وظیفه کنند تا مشکلات این قشر از جامعه که از استعدادهای بسیاری نیز برخوردار هستند، برطرف شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار