متأسفانه با وجود پتانسیل و توانایی‌های موجود در افراد معلول، به آنان توجه و میدان داده نمی‌شود تا به دنیای حرفه‌ای تئاتر قدم بگذارند.
کد خبر: ۳۰۹۸۳۸
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵ 10 October 2016
یک کارگردان برجسته در عرصه تئاتر معلولان در همدان گفت: متأسفانه با وجود پتانسیل و توانایی‌های موجود در افراد معلول، به آنان توجه و میدان داده نمی‌شود تا به دنیای حرفه‌ای تئاتر قدم بگذارند.

به گزارش ایسنا، سیدمهرداد حسینی‌کاووسی، اظهار کرد: امروزه با حضور در جشنواره‌هایی غیر از جشنواره معلولان شاهد هستیم که فرد معلول و قامت کوتاهی که حتی گامی از خانه به بیرون نمی‌گذاشت خود را هنرمند و بازیگر دانسته و در کنار شرکت در جشنواره‌ها، جایزه برتر بازیگری دریافت می‌کند.

وی به تعداد محدود کارگردان‌ها برای اجرای نمایش‌های معلولان در همدان و حتی کل کشور اشاره کرد و افزود: به تازگی باب شده درباره این قشر نمایشنامه و فیلمنامه می‌نویسند اما نوشتن متن‌ها حرفه‌ای نیست.

حسینی‌کاووسی با بیان اینکه جشنواره تئاتر معلولان هر دوسال یک‌بار برگزار می‌شود، ادامه داد: این جشنواره سال آینده برگزار خواهد شد که تاریخ آن هنوز مشخص نیست.

این کارگردان عرصه تئاتر با اشاره به تاریخ برگزاری جشنواره که احتمالا در آبان‌ماه مشخص خواهد شد، اضافه کرد: برای حضور در جشنواره بین‌المللی معلولان به میزبانی اصفهان، ۲ نمایش به نام‌های «مو طلا» و «فلفل نبین چه ریزه» را آماده کرده‌ام که برگزیده جشنواره منطقه‌ای معلولان به شمار می‌آیند.

وی موضوع نمایش‌ها را پیرامون معضلات افراد کوتاه قامت در جامعه نظیر استفاده از سرویس بهداشتی، عابر بانک‌ها و خودرو عنوان و اعلام کرد: برای نوشتن این نمایشنامه‌ها از خود معلولان کمک گرفتم و آنها تمام مشکلاتی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند را بیان کردند.

حسینی‌کاووسی افزود: هر یک از این نمایش‌ها دارای ۶ بازیگر است که ۴ نفر آنها معلول هستند و خود من هم در کنار آنها نمایش اجرا می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه ۷ سال است در کنار قشر معلولان از معلول ضایعه‌نخاعی گرفته تا معلول اعصاب و روان کار می‌کنم، گفت: می‌توان از پتانسیل‌های قوی این افراد در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان که در همدان برگزار می‌شود، استفاده کرد.

این کارگردان عرصه تئاتر درباره استقبال مردم از چنین نمایش‌هایی اظهار کرد: استقبال در آخرین نمایشی که اجرا کردیم، خوب بود و مردم تحت تاثیر توانایی‌های این افراد قرار گرفتند.

وی تصریح کرد: شاید بعضی مواقع نگاه ترحم‌آمیزی به معلولان شود اما وقتی مردم با توانایی‌های این افراد آشنا می‌شوند استقبال از بازی آنها بیشتر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تعدادی از بازیگران در هنرهای دیگر دستی داشته و دارای توانایی نواختن‌ساز، ویولن و سنتور بوده و بعضی بازیگران معلول استاد میناکاری هستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار