تخم‌مرغ، یک ماده غذایی مغذی است که پروتئین و ویتامین‌هایی با کیفیت بالا به همراه آهن و موادمعدنی نادر را در اختیار انسان قرار می‌دهد
کد خبر: ۳۰۹۸۳۷
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۴ 10 October 2016
یک کارشناس تغذیه در ملایر گفت: تخم‌مرغ، یک ماده غذایی مغذی است که پروتئین و ویتامین‌هایی با کیفیت بالا به همراه آهن و موادمعدنی نادر را در اختیار انسان قرار می‌دهد و حاوی پروتئین، كلسیم، فسفر، انواع ویتامین‌ها و موادمعدنی و 4.5 گرم چربی است.

به گزارش ایسنا، مرتضی عابدینی، افزود: یک تخم‌مرغ بزرگ در حدود 6 گرم پروتئین دارد که نیمی از آن در سفیده‌اش است. ارزش غذایی یک عدد تخم‌مرغ معادل 30 گرم انواع گوشت قرمز، مرغ و ماهی معادل دو تکه متوسط خورشتی، نصف لیوان حبوبات پخته، یک چهارم لیوان حبوبات خام و یک چهارم لیوان انواع مغزها مانند، بادام، پسته، فندق، گردو است.

وی با بیان اینکه تخم‌مرغ دارای پروتئین کامل قابل جذب و دارای بیشترین اسیدهای آمینه ضروری برای بدن است که درصد جذب بالایی دارد، اظهار کرد: پروتئین تخم‌مرغ هم در سفیده و هم در زرده آن وجود دارد که نسبت آن 60 درصد به 40 درصد است.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: به علت کیفیت بالای تخم‌مرغ این ماده نقش مهمی در ایجاد سیری دارد به ویژه هنگامی‌که در وعده صبحانه مصرف شود و به همین علت باعث کاهش وزن می‌شود چرا که علاوه بر القای احساس سیری میزان کالری بسیار کمی تولید می‌کند.

عابدینی افزود: تخم‌مرغ با دارا بودن حدود 6 گرم پروتئین میزان 13 درصد نیاز غذایی توصیه شده در یک رژیم غذایی بر پایه 2 هزار کیلوکالری را تأمین می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه تخم‌مرغ می‌تواند از ابتدا به سرطان سینه جلوگیری کند، خاطرنشان کرد:  پژوهشگران دانشگاه هاروارد به این نتیجه رسیدند افرادی که از دوره نوجوانی هر هفته سه عدد تخم‌مرغ مصرف می‌کنند در سن بزرگسالی کمتر به سرطان مبتلا می‌شوند و به علت بودن ویتامین ب12در تخم‌مرغ خوردن آن برای افراد کم‌خون توصیه می‌شود.

غذاهای حاوی تخم‌مرغ خام مصرف را مصرف نکنید

یک کارشناس شبکه بهداشت و درمان شهرستان ملایر نسبت به خطر مسمومیت غذایی تخم‌مرغ‌های خام و ناپخته هشدار داد و توصیه کرد: بهتر است كه غذاهای حاوی تخم‌مرغ خام مصرف نشود.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه بهترین راه ذخیره تخم‌مرغ‌ها این است كه در بسته‌های ویژه خود و در یخچال نگهداری شوند، عنوان کرد: تخم‌مرغ‌های تازه را می‌توان در بسته‌بندی‌های ویژه خودشان و در دمای یخچالی 4 تا 5 هفته پس از تولید نگهداری كرد همچنین تا یك هفته تخم‌مرغ پخته را تا چه مدت می‌توان در یخچال نگهداری کرد.

وی با اشاره به اینکه علت تشكیل این حلقه تركیب آهن و گوگرد موجود در تخم‌مرغ است، یادآور شد: اگر یك تخم‌مرغ تازه را در ظرف آبی وارد كنیم در میان آب غرق می‌شود در حالیكه یك تخم‌مرغ كهنه بر سطح آب شناور می‌ماند.

این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: به طور میانگین هر ایرانی 160 عدد تخم‌مرغ در سال مصرف می‌کند اما این آمار در کشورهای چین، مکزیک ژاپن 300 عدد است.
برچسب ها: تخم‌مرغ
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار