نامه حاجی بابایی به استاندار و اعضای شورای شهر؛
تردیدی نیست کلانشهر همدان با انبوهی از مشکلات با همدان مدنظر شهروندانش فاصله بسیار دارد به ویژه انکه از یکسو شاهد بی ثباتی در مدیریت شهری هستیم و از دیگرسو شاهد شتاب توسعه در دیگر کلانشهرهای کشور،که این سکون و هر لحظه تداوم آن در مدیریت آن در مدیریت شهری به منزله سمی مهلک برای توسعه پایدار شهر همدان به شمار می رود.
کد خبر: ۳۰۹۷۳۸
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲ 10 October 2016
جناب آقای نیکبخت استاندار محترم همدان
 
ریاست و اعضا محترم شورای اسلامی شهر همدان
 
 
سلام علیکم
 
همدان شهر دارالمومنین و دارالمجاهدین با سابقه زندگی و پوییایی 3000ساله به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران کلانشهری است که محور اصلی مواسلاتی شمال به جنوب کشور ،غرب به شرق کشور،از اهمیت ویژه ای در کشور و منطقه غرب برخوردار است.سوابق تاریخی ودرخشان در عرصه های سیاسی ،فرهنگی،اجتماعی،واقتصادی کلانشهر همدان را از سایر کلانشهر ها متمایز ساخته که منابع انسانی ارزشمند نخبگان، دانشگاهیان، فرهنگیان، روحانیون،علماء دینی ،مشاهیر) و به خصوص مردم ولایت مدار ،فرهنگ دوست،ومتدین همدان از جمله سرمایه های غنی این کلانشهر هستند.
 
کلانشهر همدان به دلیل موقعیت جغرافیایی و زیر ساخت های مناسب یکی از مناطق مستعد برای سرمایه گذاری ملی و منطقه ای می باشد.شهری جذاب مدرن ،با اقتصادی پویا و دانش محور که با جامعه شهری بازو نفوذپذیر ،شهری با کیفیت بالای زیست محیطی و بدون آلایندگی می تواند در سطح منطقه ای و ملی یک مرکز مهم و استراتژیک محسوب گردد .شهری شاداب با تارخ و هویت اسلامی و ایرانی.
 
کلانشهری با این خصوصیات یک مدیریت شهری انقلابی،شجاع،متخصص،دلسوز،پر تلاش ومردم دار نیازمند است.که به طور خلاصه به برخی ویژگی های آن اشاره میگردد.مدیریت شهری به مفهوم اداره امور شهر و کارایی بیشتر وبرای استفاده از فرصت های پیش رو به منظور ساختن شهری انسان محور  که هدف و مبنای تمام سیاست گذاریها ،شهروندان باشند.رضایت مندی شهروندان و حل مشکلات مردم در گرو برنامه ریزی درست و دقیق بوده که سبب رشد اقتصادی ،سیاسی و افزایش مشارکت شهروندان در امور شهر خواهد بود ودر غیر این صورت ناتوانی در حل مشکلات و معضلات کلانشهر همدان ،سبب رکود بیشتر اقتصادی ،نارضایتی های اجتماعی ،فقر و بیکاری و تخریب محیط زیست خواهد بود.
 
تردیدی نیست کلانشهر همدان با انبوهی از مشکلات با همدان مدنظر شهروندانش فاصله بسیار دارد به ویژه انکه از یکسو شاهد بی ثباتی در مدیریت شهری هستیم و از دیگرسو شاهد شتاب توسعه در دیگر کلانشهرهای کشور،که این سکون و هر لحظه تداوم آن در مدیریت آن در مدیریت شهری به منزله سمی مهلک برای توسعه پایدار شهر همدان به شمار می رود.
 
انباشت مطالبات و انتظارات مردم به خصوص در مناطق طرح توانمند سازی شهرک های متصل به شهر ،بافت های فرسوده وقدیمی شهر همدان همچنان تا حدمطلوب فاصله بسیار دارد. هرچندطی سالهای اخیر مدیریت شهری با تلاش های مستمر اعضای محترم شورای اسلامی شهر ،مدیریت و کارکنان صدیق و خدمتگذار امور شهری پا به این عرصه نهاده اما تاخیر در نهایی شدن بهره برداری از برخی پروژه های عمرانی هم نه به دلیل مسایل فنی و وکاری بلکه به دلیل عدم برنامه ریزی ،تدبیر و تعهد لازم نباید باعث ناامیدی و نارضایتی در میان شهروندان گردد.
 
یک مدیر شهری باید بتواند در دنیای رقابتی نقاط قوت و ضعف شهر خود را شناخته ودرصدد تقویت مزایای رقابتی آن برآید تا شهر نقطه قابل اتکایی در شبکه ملی و جهانی به دست اورد.تفاوت های بسیاری بین (مدیر شهری) و (مدیرشهرداری)وجود دارد.اولی مسئول ارتقای قابلیت ها و توانمندی های شهر و شهرستان است و پاسخگویی وی در خصوص نتایج و پیامدهای عملکرد است در حالیکه دومی بیشتر مجری است و پاسخگویی وی محدود به نحوه عملکرد است.
 
از مهمترین چالش های مدیریت شهری در کلانشهر همدان باید به مسئله تعدد و عدم ثبات مدیریتی بحران مسکن و ساخت و ساز، حاشیه نشینی، سکونتگاه های غیر رسمی، مسائل شورای اسلامی، شهرداری، درآمدهای ناپایدار، بیکاری فزاینده پیمانکاران، مهندسان و انبوه سازان مسکن ،سیاست های مسولین در اداره امور شهری، عدم تعادل منطقه ای در سطح مناطق شهر، تشدید نابرابری ها در توزیع صنایع و درآمدها در مناطق شهر بخصوص تحولات جمعیتی و....اشاره نمود.
 
آثار ناشی از تحولات جمعیتی شهر همدان به صورت خلاصه عبارتند از اول رشد و گسترش فضای شهر بخصوص نواحی سکونت گاهای غیر رسمی دوم افزایش تراکم جمعیت بخصوث در مناطق فرسوده و قدیمی شهر و سوم تغییر در ساختار اجتماعی و اقتصادی شهر همدان. همچنین تعدد و چندگانگی معاونت شهری، مغایرت ها، نواقص و قدیمی بودن قوانین شهری-عدم مشارکت شهروندان در مدیریت شهری و ناپایداری درآمدهای شهرداری از دیگر مشکلات محسوب میگردد. با وجود اینکه مدیریت شهری پیوندی ناگسستنی با رفاه شهروندان دارد و فرآیندی مستمر از تطبیق و همسوسازی منافع متضاد و متفاوت افراد وشهروندان است. مدیریت شهری خوب باید شهروندان را در دسترسی به مزایای شهروندی یاری رساند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار