«سیاه دره» از روستاهای دورافتاده بخش خزل با ۲۴ خانوار است که حدود نیمی از این خانوارها روزگار را با فقر سپری می‌کنند و حتی برخی خانه‌های روستا از امکاناتی مانند حمام بی‌بهره هستند.
کد خبر: ۳۰۸۶۳۶
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۵ 08 October 2016
«سیاه دره» از روستاهای دورافتاده بخش خزل با ۲۴ خانوار است که حدود نیمی از این خانوارها روزگار را با فقر سپری می‌کنند و حتی برخی خانه‌های روستا از امکاناتی مانند حمام بی‌بهره هستند.

به گزارش مهر، «سیاه دره» روستایی در ۳۰ کیلومتری شهر فیروزان از توابع شهرستان نهاوند با جمعیت تقریبی ۸۰ نفر است که شاید نامش از همان ابتدا سیاهی را بر حال و احوال این روستا غالب کرده است.

دنبال تابلوی نام روستا در ورودی آن می‌گردم تا مطمئن شوم درست رفته‌ام، اما خبری نیست، روستا نه تابلویی دارد و نه نام و نشانی.

چهره روستا محرومیت را فریاد می‌زند، دیدن خانه‌ها، مدرسه و حتی ساکنان روستا شاید بیشتر از تابلویی که بر سر درِ روستا نبود؛ نام «سیاه دره» را در ذهنمان تداعی کند، اینجا «فقر» در قاب تصویر روستا کنار هر خانه و صاحب‌خانه‌ای ایستاده است و خبر از نداری مردمانش می‌دهد.

با قدم زدن در کوچه‌پس‌کوچه‌های روستا با برخی از ساکنان «سیاه دره» به گفتگو می‌نشینیم.

«جلیل خزایی» یکی از اهالی این روستا است که به علت ناتوانی در تامین معاش روزانه خانواده خود، مدتی به کرج مهاجرت کرده و به گفته خودش در کرج به بنایی ساختمان مشغول بوده است.

وی بابیان اینکه چندی پیش پدرم از دنیا رفت و من که به دیار خود و هویتم علقه ای خاص داشتم نتوانستم در کرج دوام بیاورم و نهایت راهی سیاه دره شدم، گفت: این روستا از حداقل امکانات هم بی بهره است.

خزایی ادامه داد: مدت زیادی از سکونت مجددم در روستا نگذشته بود که شنیدم قرار شده مسئولان شهرستان نهاوند به همراه بخشدار و مسئولان شهر فیروزان به روستای ما بیایند اما این‌ها هم می‌آیند و می‌روند و سیاه دره سیاه‌تر از پیش باقی خواهد ماند.

وی بابیان اینکه البته اقدامات اندکی از سوی مسئولان برای این روستا انجام شده است که نباید آنها را نیز نادیده گرفت، گفت: پس از حضور مسئولان در روستای سیاه دره یک دستگاه منزل خیر ساز به بهره‌برداری رسید و ۳ دستگاه دیگر نیز در حال ساخت است.

وی افزود: برای ساخت و ساز خانه‌های جدید در روستا اداره منابع طبیعی شهرستان بخشی از اراضی تحت پوشش خودش را آزادکرده و در اختیار اهالی روستا گذاشته است.

احمد خزایی از دیگر ساکنان این روستان نیز در گفت‌وگو با مهر گفت: «سیاه دره» دارای ۱۰ دانش‌آموز ابتدایی در پایه‌های مختلف است اما مدرسه‌ روستا مناسب نیست و در زمستان مشکلات زیادی دارد.

خزایی با بیان اینکه تغییراتی در روستا انجام شده است اما هنوز کارهای بسیاری روی زمین مانده است، ادامه داد: به‌جز جاده اصلی که سیاه دره را به روستاهای فارسبان و اطراف متصل می‌کرد جاده‌ای مناسب در روستا نبود اما اکنون وضعیت تاحدودی بهتر شده است.

وی با بیان اینکه ساکنان این روستا به امید بهتر شدن اوضاع زندگی روستا را رها نکرده اند، گفت: در هرکدام از روستاییان حس امیدی می بینیم که شاید وضعیت سیاه دره روشن شود.

در همین زمینه بخشدار بخش خزل در گفت‌وگو با مهر از بسیج امکانات و توانمندی خیرین در این روستا برای پاک کردن غبار فقر خبر داد و گفت: تقریباً در اوایل مهرماه بود که هیئتی متشکل از خیرین و مسئولان نهادهای حمایتی و عمرانی به بخش خزل دعوت شدند.

فرهاد جهانیان ادامه داد: برای دیدار و بازدید از سیاه دره راهی این روستا شدیم و جلسه‌ای برای بررسی مشکلات روستا در منزل یکی از اهالی ترتیب دادیم که انصافاً در بخش خزل این‌گونه جلسه‌ها بی‌سابقه بود.

خبرنگاران پیگیر اقدامات انجام‌شده توسط ادارات در «سیاه دره» شوند
بخشدار بخش خزل گفت: در آن روز نمایندگان بهزیستی و کمیته امداد فیروزان در روستا مقرر کردند طی ۱۵ روز آینده نسبت به شناسایی جوامع هدف خود اقدام کنند و خدماتی را که به سایرین می‌دهند به آن‌ها نیز ارائه کنند.

وی بابیان اینکه شما خود پیگیر اقدامات انجام‌شده توسط این ادارات شوید، گفت: تاکنون اقدامات خوبی انجام‌شده و چهار دستگاه منزل خیر ساز بهره‌برداری شده یا در حال ساخت است.

جهانیان از اجرای طرح بهسازی و نوسازی بخش خزل خبر داد و گفت: مقرر شد که بنیاد مسکن شهرستان نهاوند نیز برای تشکیل پرونده و انجام جدول‌کشی و آسفالت معابر این روستا اقداماتی انجام دهد.

وجود ۶۱ روستا در بخش خزل

وی از وجود ۶۱ روستا در بخش خزل خبر داد و گفت: تقریباً ۱۰ روستای دیگر در بخش خزل وضعیتی مشابه «سیاه دره» دارند که امیدواریم با تخصیص اعتبار ۲ درصد نفت و گاز در سال‌های آینده شاهد تحول در این روستاها باشیم.

بخشدار خزل تأکید کرد: اگر خدمات رفاهی در روستاهایی چون سایه دره، شطزل، تاریک دره، دارسیبه و غیره ارائه شود علاوه بر جلوگیری از مهاجرت به شهرها موجب مهاجرت معکوس نیز می‌شود؛ همچنان که خانواده جلیل خزایی به سیاه دره بازگشته‌اند.

وی به کمک ۲ میلیون تومانی مدیرکل بنیاد مسکن استان علاوه بر وام ۱۸ تا ۲۰ میلیون تومانی و تسهیلات ضمیمه این وام‌ها اشاره کرد و گفت: خانم سعیدی از خیرین شهرستان برای بهسازی روستا از محل امور خیریه ۲۰ میلیون تومان در نظر گرفته که تا قبل از فرا رسیدن فصل سرما اقدامات خوبی انجام‌شده و در حال حاضر نیز ماشین‌آلات راه‌سازی برای تسطیح معابر داخلی به این روستا رفته‌اند.

جهانیان از ارائه تسهیلات بلاعوض به خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد خبر داد و گفت: اداره بهزیستی نیز به خانواده تک معلولی مبلغ ۶ میلیون تومان و به خانواده‌های دو معلول ۱۸ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض ارائه می کند.

در ادامه رئیس بنیاد مسکن شهرستان نهاوند در خصوص خصوص اقدامات انجام‌شده توسط بنیاد مسکن شهرستان نهاوند برای اهالی این روستا به مهر گفت: حدود ۶۰ فقره پرونده در روستاهای شطزل، سیاه دره، کوتاه دره و تاریک دره تشکیل‌شده است.

داوود سوری ادامه داد: درراستای تامین رفاه این اهالی و انجام اقدامات به‌صورت جدی و سریع‌تر کارشناسان بنیاد مسکن شهرستان با تجهیزات لازم به این روستا راهی شدند و نسبت به تشکیل پرونده اقدام کردند.

سوری با اشاره به اینکه تسهیلاتی که به این روستاییان ارائه می‌شود به‌صورت ضامن زنجیره‌ای است، گفت: با توجه به تخصیص اعتبار استانی اعتبارات سهم شهرستان نیز نهایتاً در هفته جاری واریز و به بانک‌ها ابلاغ شود.

اعلام آمادگی بنیاد مسکن برای اجرای طرح هادی روستا

وی افزود: بنیاد مسکن آمادگی انجام عملیات و اقدامات مربوط به بهسازی و نوسازی منازل روستایی و همچنین اجرای طرح هادی در روستاها را دارد اما نیازمند متقاضی و پیگیری مالکان و اهالی روستاها است.

رئیس اداره بهزیستی نهاوند نیز در خصوص اقدامات انجام‌شده در رابطه وظایف محوله خود در راستای محرومیت‌زدایی و در برگیری جوامع هدف خود، گفت: تاکنون ۷ مرحله کارشناسان اداره بهزیستی شهرستان در حوزه‌های مشارکت‌ها، توانمندی، توان‌بخشی و غیره به این روستا اعزام‌شده‌اند.

داریوش سلگی گفت: در پی حضور کارشناسان در این روستا ۵ معلول شامل ۳ معلول ذهنی، یک معلول جسمی و یک مورد نابینا شناسایی‌شده که برای ارزیابی اولیه در کمیسیون شهرستان برای صدور کارت معلولیت و ارائه خدمات شرکت داده‌شده‌اند.

رئیس اداره بهزیستی نهاوند اظهار داشت: در خصوص بهبودیافتگان اعتیاد نیز ۲ نفر معرفی شدند که تا اواخر مهرماه به آن‌ها تسهیلات پرداخت خواهد شد.

سلگی از تشکیل یک شرکت تعاونی با همکاری بسیج سازندگی در این روستا خبر داد و گفت: در خصوص پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی واحد پیشگیری برای ارائه مشاوره یک مرحله به روستا اعزام‌شده‌اند.

وی افزود: با توجه به آغاز سال تحصیلی نیز ۱۰ بسته انواع اقلام آموزشی و حمایتی به ارزش ۱۰ میلیون ریال نیز به دانش آموزان این روستا داده‌شده است.

با تمام این تفاسیر آنچه در روستای سیاه دره دیدیم نشان می‌دهد که رفع محرومیت در این روستا نیازمند اقدامی جهادی از سوی مسئولان به‌صورت مستمر و مداوم است چراکه عمق محرومیت در این روستاها به حدی است که برخی خانواده‌ها نه از حمام عمومی برخوردار هستند و نه از حمام شخصی!

به‌هرروی توجه به روستاها در اجرای برنامه‌ها و طرح‌های «فقرزدایی و رفع محرومیت» ضروری به نظر می‌رسد و بر همین اساس انتظار می‌رود مسئولان امر در سطح استان همدان و شهرستان نهاوند رسیدگی جدی به وضعیت روستاها را در دستور کار خود قرار دهند، چراکه استمرار کم‌توجهی به روستاها منجر به افزایش مهاجرت و خالی شدن روستاها از سکنه خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار