پیرغلام حسینی شهرستان اسدآباد با اشاره به سن ٧٢ ساله خود اظهار می‌کند: از سن هشت سالگی مداحی و روضه‌خوانی امام حسین(ع) را در ماه محرم و صفر در تکایا و دسته‌جات عزدارای و هیئت‌های مذهبی آغاز کرده است و طی این ٧٢ سال تا به امروز بیماری را تجربه نکرده بود.
کد خبر: ۳۰۷۰۴۶
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۲ 05 October 2016
در نخستین روز ماه محرم در حالیکه در بستر بیماری است، با حال نزارش با صدای تلنگر درب خانه خودش به استقبال می‌آید، گویی از قبل چشم انتظار بوده. پیرمردی است مهربان و صمیمی، اشک شوق از دیدار میهمانان ناخوانده و ناشناخته در چشمانش حلقه می‌زند.

به گزارش ایسنا، لبخند گرمش را به چهره آنان می‌پاشد و بسیار خوش مشرب «خوش آمدگویی» می‌کند و با اشاره دست، ما را به داخل منزل دعوت می‌کند. این چهره برایت، اصلا غریبه نیست. گویی او را با تو در روز الست خلق کرده‌اند، با او گویی مأنوسی. چهره‌اش از خاطرات حال و گذشته حرف‌ها و سخن‌ها دارد، در نی نی چشمانش غمی می‌بینی نه از جنس غم‌های معمولی، بسیار توفیر می‌کند.

سالیان سال، بیش از نیم قرن هر ساله با فرارسیدن ماه محرم با نوای گرم نوحه‌خوانیش شورحسینی در میان جمع عزاداران و سوگواران حسینی برپا داشته و چه بسیار دیدگان را که از داغ حسین اشکبار و از انبوه و تلنبار گناهان دل‌ها را سبکبار کرده است.

نگاه مهربانش را به قالی می‌دوزد و آهی از ته دل می‌کشد، برایش غمبار است که امسال با بیماری در حال دست و پنجه نرم‌کردن است و از نوحه و روضه حسینی دور مانده است. گویی دلش برای آقا حسین در ماه حسین بس عجیب تنگ شده و دلش می‌خواهد  با نوای حسینیش تکایای سید و سالار شهیدان را پرشور سازد اما دریغ که بیماری اجازه نمی‌دهد.

شیمی درمانی و بیماری و کهولت رنجور و حسین دلداده‌اش کرده است، اینک لب به سخن می‌گشاید، از فرزندانش سوال می‌کند چه کسانی برای دیدنش آمده‌اند.

یکی یکی معرفی می‌کند، از فرماندار، بخشدارمرکزی، مدیر اداره تبلیغات اسلامی گرفته تاخبرنگاران که در حرکتی نو به دیدار پیرغلام حسینی شهر رفته‌اند. باورش نمی‌شود، بغض گلویش را می‌گیرد، با دستمال آبیش اشک‌های چشمش را پاک می‌کند، چشم از گل‌های قالی برمی‌دارد و می‌گوید: امروز بعد از شیمی درمانی حالش بحمدالله بهتر است اما دلش بدجور تنگ مداحی و نوحه‌خوانی است.

پیرغلام حسینی شهرستان اسدآباد با اشاره به سن ٧٢ ساله خود اظهار می‌کند: از سن هشت سالگی مداحی و روضه‌خوانی امام حسین(ع) را در ماه محرم و صفر در تکایا و دسته‌جات عزدارای و هیئت‌های مذهبی آغاز کرده است و طی این ٧٢ سال تا به امروز بیماری را تجربه نکرده بود.

حاج حسین باقری با بیان اینکه اکنون به علت بیماری و کهولت خانه‌نشین شده و در خانه به سرمی‌برد، از اینکه مسئولان شهرستان به اتفاق خبرنگاران از وی سراغ گرفته و به دیدار و عیادتش آمده‌اند اظهارخرسندی می‌کند و می‌گوید: طی مدت عمر خود معجزات بسیاری را از دستگاه اهل‌بیت(ع) و امام حسین(ع) دیده‌ام.

وی ب ابیان اینکه امروز محبت امام حسین(ع)، مسئولان شهرستان و خبرنگاران را به خانه او هدایت کرده، تصریح می‌کند: به فرمایش امام راحل(ره) هر چه داریم از محرم و صفر و امام حسین(ع) است.

باقری برکت در نذورات و نذری هیئت‌های مردمی و تکایا را یکی از معجزات عنوان می‌کند و یادآور می‌شود: این برکت را بارها در نذورات ماه محرم و صفر شخصا تجربه کرده‌ام به نحوی‌که برای خود نیز غیرقابل باور می‌رسید.

وی در ادامه با اشاره به حضور پررنگ جوانان و نوجوانان در مراسم‌ها و مناسبت‌های محرم و صفر خاطرنشان می‌کند: حضور جوانان در هیئت‌های مذهبی و تکایا موجب خرسندی پیران و سالخوردگان مجالس است.

این پیرغلام حسینی در ادامه می‌گوید: در مجالس عزاداری و سوگواری هیئت‌های مذهبی و تکایا متأسفانه آنچه بیش از هرچه بزرگان و پدران و مادران و سالخوردگان را مکدر می‌سازد، مشغولیت برخی جوانان و نوجوانان با تلفن همراه و فضای مجازی در این مراسم‌ها است که بدون توجه به اطرفیان و بزرگترها برخی از آنان این وسیله را جزلاینفک وجودی خود دانسته و با آن سرگرم هستند و این امر موجب شده تا از فیوضات این مجالس پر برکت این جوانان بی‌بهره بمانند.

وی با بیان اینکه خدا را برای دین و اسلامی که داریم، باید شکرگزار باشیم، اظهار می‌کند: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نماز جمعه برگزار نمی‌شد اما به برکت انقلاب و نظام جمهوری اسلامی امروز نماز جمعه در جای جای کشور اسلامی ایران برپا می‌شود.

باقری خاطرنشان می‌کند: هنگامی‌که در صفوف نماز جمعه پشت سرخود حضور مسئولان را می‌بینم وحدت و انسجام بیشتری را بین مردم و مسئولان احساس می‌کنم.

وی حضور مسئولان در مراسم‌ها و مناسبت‌های مردمی را یک هنر و افتخار می‌داند و می‌گوید: امروز در کشور ایران اسلامی  برکت‌ها بسیار شده که باید شکرگزار این نعمات و برکات بود و از آنها به نحواحسن استفاده کرد.

باقری در ادامه آمریکا را همواره دشمن انقلاب می‌داند و عنوان می‌کند: محبت آمریکا نیز با کشور و ملت ایران اسلامی جز با هدف دشمنی نبوده و نیست بنابراین نباید به آمریکا در هیچ برهه از زمان اعتماد کرد چرا که مردم دشمنی آمریکا را بارها تجربه کرده‌اند.

فرماندار شهرستان اسدآباد هم در این دیدار پیرغلامان را طلایه‌داران ایام محرم می‌داند که نقش بسیاری در ترسیم عاشورا دارند و می‌گوید: مداحان و پیرغلامان حسینی در ایام ماه محرم پیام نهضت عاشورا را به نسل جوان به طور شفاف منتقل کنند و به تبیین اهداف قیام امام حسین(ع) به نسل جوان بپردازند.

مسعود بکایی با اشاره به نقش پیرغلامان در هیئت‌ها و حسینیه‌ها در ایام محرم اظهار می‌کند: مداحان نیز کارکرد موثری در هیئت به جهت فرهنگ‌آفرینی، ‌ایمان‌افزایی و برقراری پیوند قوی میان عزاداران، امام حسین(ع) و عقاید دینی‌شان دارند.

مدیر اداره تبلیغات اسلامی شهرستان اسدآباد هم می‌گوید: روحانیون و مسلمانان باید در تبیین واقعه عاشورا و انتقال آن به نسل‌های دیگر تلاش کرده و این واقعه مهم تاریخی را در جامعه نهادینه کنند.

حجت‌الاسلام حسین گروسی با اشاره به اینکه کانال‌های ماهواره و شبکه‌های اینترنتی ایمان افراد را نشانه گرفته عنوان می‌کند: واقعه عاشورا هویت تاریخی مسلمانان بوده و نباید اجازه داد در مجالس با عزاداری‌ها و تحریف واقعه عاشورا این واقعه مهم در بین جوانان بی اهمیت شود.

وی با تأکید بر حضور جوانان در مراسم سوگواری امام حسین(ع) تصریح می‌کند: اجازه ندهیم دشمن فرهنگ عاشورایی را با خرافه‌های خود خدشه‌دار کند.

گروسی از وجود ١٧ پیرغلام حسینی در شهرستان اسدآباد خبر می‌دهد و می‌گوید: هم اکنون ١۵۶ هیئت مذهبی در شهرستان اسدآباد دارای فعالیت هستند که از این تعداد ١٢ هیئت مذهبی ویژه به بانوان است.

وی در پایان خاطرنشان می‌کند: در دهه اول ماه محرم امسال ٨٠ مُبلغ به نقاط مختلف شهرستان اعزام شده‌اند.

در پایان اینکه با فرارسیدن ماه محرم از پیرغلامان حسینی افتاده در بستر بیماری با حضور ناخوانده خود هر چند برای لحظه‌ای سراغ بگیریم و اجازه ندهیم که فراموش شوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار