یک متخصص جراح عمومی در همدان گفت: خارج کردن کیسه صفرا از بدن مشکلی برای بیمار به وجود نمی‌آورد.
کد خبر: ۳۰۶۷۲۹
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۹ 04 October 2016
یک متخصص جراح عمومی در همدان گفت: خارج کردن کیسه صفرا از بدن مشکلی برای بیمار به وجود نمی‌آورد.

به گزارش ایسنا، دکتر منوچهر امامی، اظهار کرد: کیسه صفرا یک عضو دوکی شکل است که در زیر ربع راست کبد در داخل شکم و زیر دنده‌های سمت راست قرار گرفته است.

وی ادامه داد: کیسه صفرا محل ذخیره صفرایی است که در داخل کبد تولید شده و مقداری از آن هم در کبد ذخیره می‌شود.

امامی افزود: مقداری از صفرا نیز به طور مستقیم وارد روده می‌شود و وظیفه آن هم کمک به هضم غذاهای داخل معده و روده است.

وی اظهار کرد: در بعضی موارد صفرایی که وارد کیسه صفرا می‌شود به ویژه در افرادی که تری‌گلیسرید و کلسترول خونشان بالاست، املاح موجود در صفرا تغییر می‌کند و منجر به تشکیل سنگ، شن و لجن صفرایی می‌شود.

امامی تصریح کرد: در حالیکه در کیسه صفرا سنگ تشکیل شده باشد، هنگام خوردن غذا، صفرا منقبض شده و به داخل معده می‌رود تا به تسهیل هضم غذا کمک کند اما وقتی یکی از سنگ‌ها راه خروجی کیسه را مسدود کرده باشد صفرای پشت آن با وارد کردن فشار به داخل کیسه منجر به بروز احساس درد می‌شود.

وی افزود: این ایجاد فشار و درد در صورتی‌که ادامه پیدا کند منجر به سیاه شدن، کم‌خونی و در نهایت سوراخ شدن کیسه صفرا می‌شود.

امامی تأکید کرد: در صورتی‌که بیمار به سرعت مورد درمان قرار نگیرد، بر اثر پارگی کیسه صفرا عفونت و التهاب وارد شکم بیمار و پخش می‌شود.

علائم ابتلا به سنگ کیسه صفرا چیست؟

این متخصص جراح عمومی گفت: احساس درد شکم و سنگینی در سمت راست شکم به ویژه پس از صرف غذا و زردی از علائم شایع ابتلا به سنگ کیسه صفرا است البته کیفیت درد شکم به گونه‌ایست که شدت درد بالا و پایین رفته و یکنواخت نیست.

وی گفت: اقدامات آزمایشگاهی، انجام سونوگرافی، سیتی‌اسکن، ام‌آرآی و ... از راه‌های تشخیص سنگ کیسه صفرا است.

جراحی نخستین درمان سنگ کیسه صفرا است

امامی با بیان اینکه نخستین درمان سنگ کیسه صفرا جراحی است، اظهار کرد: لاپاراسکوپی نیز از روش‌های درمان سنگ کیسه صفرا است.

درآوردن کیسه صفرا مشکلی برای بیمار به وجود نمی‌آورد

این متخصص جراح عمومی با بیان اینکه در برخی موارد مجبور به خارج کردن کیسه صفرا از بدن بیمار هستیم، اظهار کرد: البته خارج کردن این عضو از بدن هیچ مشکلی در زندگی عادی بیمار نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه عمل جراحی عوارض خاصی برای بیماران به دنبال ندارد، تصریح کرد: بهتر است بیماران پس از انجام جراحی رژیم غذایی مطلوبی داشته باشند و از خوردن غذاهای چرب و فست‌فود بپرهیزند.

امامی تأکید کرد: بیماران همه دردها را به دردهای معده ربط ندهند و از خود درمانی بپرهیزند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار