عضو تشخیص مصلحت نظام گفت: سردار همدانی را باید به شعر کشید تا ماندگار شود.
کد خبر: ۳۰۶۷۲۰
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۴ 04 October 2016
عضو تشخیص مصلحت نظام گفت: سردار همدانی را باید به شعر کشید تا ماندگار شود.

به گزارش ایسنا، محمدحسین صفارهرندی در یادواره عکس شهدای مدافع حرم در همدان، با بیان اینکه اهالی هنر به ویژه اهل شعر و ادب دست به سرودن سروده‌هایی در مدح بزرگ مردی زده‌اند که زندگی او قصیده بلندی است، عنوان کرد: قطعه قطعه زندگی این بزرگ مرد را می‌توان یک شعر حقیقی تلقی کرد.

وی با اشاره به اینکه کار هنرمندان برای سرودن شعر در وصف این شهید که او را حبیب حرم نامیده‌اند، سخت نیست و کافی است زندگی او منظوم شود، افزود: آنچه امام حسین (ع) را جاودانه کرده است، فداکاری و ایثارگری نیست چرا که فداکاری و ایثارگری‌های زیادی به مانند ایثارگری‌های ایشان اتفاق افتاده است.

عضو تشخیص مصحلت نظام با بیان اینکه آنچه مهم است این است که امام حسین(ع) اوج فضیلت‌های عالم است، ادامه داد: امام حسین(ع) جان خود را برای نجات حق خدا به محضر خداوند هدیه کردند.

وی با بیان اینکه مشخصه کسانی‌که در صحنه کربلا جان باختند این است که جان خود را فدای امام حسینی کردند که خود نیز خون خود را به پای خدای متعال داد و زیبایی بندگی نیز در همین است، گفت: اگر کسی خوب بندگی کند خداوند به او چنان رفعتی می‌دهد که در دید بندگان خداگونه است.

صفارهرندی با بیان اینکه سردار همدانی یکی از انصار امام حسین(ع) است و اینکه به ایشان لقب حبیب داده شد به اعتبار ظاهر سن ایشان بوده که در سپاه مسن‌ترین‌ها این عنوان را یدک می‌کشند، ادامه داد: خصوصیت حبیب مظاهر در کربلا این بود که در لحظه غوطه‌ور شدن در دریای خون از عظمت مولای خود غافل نشد.

وی با بیان اینکه دوام و ماندگاری یاران در کنار یک رهبر الهی و حرف حق یک نگرانی در طول تاریخ است، ادامه داد: علت این امر این است که در طول تاریخ افرادی بوده‌اند که دست بیعت داده‌اند اما در میانه راه بیعت را شکسته‌اند.

این عضو تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه نمونه این‌گونه افراد را در بین بزرگان انقلاب نیز کم نداریم، عنوان کرد: هنر شهید همدانی این بود که در طول بیش از 40 سال زندگی قافیه را نباخت و وزن را حفظ کرد.

وی با بیان اینکه استحکام رأی او تابع شرایط در حال تغییر نبوده و این فضیلت‌ها است که یک نفر را تبدیل به اسطوره می‌کند، اظهار کرد: سردار همدانی انسانی بود که در فتنه سال 88 به اعتبار تکلیفی که بر دوش داشت در برابر فتنه بزرگی که علیه انقلاب و نظام تدارک دیده شده بود، جانانه در صحنه حاضر شد و با اقتدار قد علم کرد.

صفارهرندی با بیان اینکه سردار همدانی مورد کینه اشخاصی قرار گرفت که علیه نظام دست به فتنه زده بودند، گفت: این اشخاص حتی نتوانستند بغض و کینه خود را پس از شهادت سردار همدانی پنهان کنند.

وی با بیان اینکه سردار همدانی در دلسوزی برای جوانان راه گم کرده که در مسیر اشتباه افتاده بودند، کم نگذاشت و تلاش‌های زیادی کرد، یادآور شد: هرچه از فتنه دور می‌شدیم ریزش افراد فتنه بیشتر می‌شد و این از اقدامات هنرمندانه امثال سردار همدانی بود.

وی با بیان اینکه سردار همدانی پس از فتنه نیز با دلسوزی به دنبال اقدامات خیرخواهانه از جمله ایجاد یک محیط برای تفریح جوانان بود، ادامه داد: در منظومه زندگی این شخص بزرگ وقتی تکه‌ها را به هم وصل کنیم همه آن تکه‌ها یک قصیده می‌شود که یک سمت و سو را دنبال می‌کند.

این عضو تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه کسی‌که انتخاب خدایی می‌کند ممکن است از خق خدا غافل شود اما سردار همدانی این گونه نبود، تصریح کرد: برخی از افراد با یک تشویق و تعریف و تمجید خود را گم می‌کنند و به اشتباه می‌افتند اما سردار همدانی راه خود را گم نکرد.

وی با بیان اینکه این سردار رشید در وصیت‌نامه خود نوشته بود من شاگرد تنبل دفاع مقدس هستم، گفت: هیچ صحنه‌ای نبوده که سردار همدانی در آن نقش وافری نداشته باشد.

وی با بیان اینکه سردار با وجود این همه تبعیت‌ها و همراهی‌ها می‌نویسد من از رهبر خجالت زده هستم، افزود: فتنه آدم‌های بزرگی را زمین می‌زند اما شهید همدانی در این صحنه کم نیاورد و با تدبیر فتنه را کنترل کرد.

این عضو تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اگر تنها با نیروی نظامی از سوریه دفاع می‌شد دریای خون راه می‌افتاد، عنوان کرد: سردار همدانی حزب‌اللهی همانند حزب‌الله لبنان درسوریه تشکیل داد که خود مردم از سوریه دفاع کنند.

وی با بیان اینکه سردار همدانی 10ها هزار نفر را از میان مردم برای دفاع از سوریه آموزش داد و زمانی‌که این اتفاق رخ داد جنگ سنجیده‌تر شد، افزود: هزینه بیرون آمدن مردم از جهل و نادانی فدا کردن جان است اگرچه هزینه کمی نیست اما ارزش فدا کردن جان را دارد.

وی با اشاره به اینکه سردار همدانی به عنوان هدایت‌کننده خیل بسیاری در داخل و خارج معرفی شده است، ادامه داد: ممکن است برخی مسائل در مرور ایام از اذهان و حافظه‌ها خارج و باعث غفلت انسان‌ها شود کما اینکه بسیاری از مسائل در مسیر گذر تاریخ فراموش شده است.

صفارهرندی اظهار کرد: اگر برخی از رجال صدر انقلاب در کنار انقلاب قرار دارند و برخی که قرار داشته و یا دارند، هروله بین بهشت و جهنم می‌کنند و مسیر به جای اینکه از خلق خدا تا خدا امتداد داشته باشد گاهی به این طرف و گاهی به آنطرف می‌رود.

وی عنوان کرد: این افراد گاهی متوسل به یک قدرت شیطانی می‌شوند و گاهی خود را به عنوان همراه و یار انقلاب نشان می‌دهند که نمی‌توان آن را رد کرد.

صفارهرندی با بیان اینکه این نوسانات و حرکات سینوسی بین حق و باطل محصول غفلت‌هایی است که در گذر زمان اتفاق می‌افتد، گفت: برای اینکه این اتفاق تکرار نشود باید به تدبیرها و ترفندهایی توسل کرد که این ترفندها هنر است.

وی با بیان اینکه چگونه می‌توان قوی‌ترین و اصیل‌ترین عناصر شکل‌دهنده انقلاب را که عظمت این انقلاب را از مرزها فراتر برده‌اند، ماندگار کرد؟ ادامه داد: زبان شعر در ایران اسلامی متعالی‌ترین راه برای ماندگاری این عناصر است.

وی با بیان اینکه شعر به عنوان هنر متعالی توانایی این را دارد که حافظه‌ها را همواره بر سر موضع حق بیاورد، عنوان کرد: زندگی افراد بزرگ مانند سردار همدانی را باید به شعر کشید تا ماندگار شود.

صفارهرندی در پایان تأکید کرد: برای ماندگاری اسطوره‌ها نباید از تأثیر و نقش شعر و شعاری غافل شد.

در پایان این مراسم از برگزیدگان شعر و عکاسی تجلیل شد. در این میان از بهزاد علیپور به عنوان نفر اول، رضا زنگنه نفر دوم، عبدالرحمان رأفتی به عنوان نفر سوم و سعید صیروفی در بخش ویژه تجلیل و قدردانی شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار