بنابر گزارش انجمن ریه آمریکا، مردان سیگاری نسبت به مردانی که سیگار نمی کشند 23 برابر احتمال بیشتری دارد تا به سرطان ریه مبتلا شوند، در شرایطی که زنان سیگاری 13 برابر احتمال بیشتری دارد تا به این بیماری مبتلا شوند.
کد خبر: ۳۰۶۱۹۸
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۱ 03 October 2016
آمار رو به افزایش ابتلا به سرطان در نقاط مختلف جهان نگرانی های بسیاری را ایجاد کرده است. سرطان ریه یکی از شایع‌ترین انواع سرطان است که سالانه تعداد زیادی از مردم جهان را به کام مرگ می کشد.

به گزارش  عصر ایران به نقل از "ریدرز دایجست"، سه نوع اصلی سرطان ریه وجود دارند که شامل سرطان ریه سلول غیر کوچک، سرطان ریه سلول کوچک و تومور کارسینوئید ریه می شوند. سرطان ریه سلول غیر کوچک شایع‌ترین نوع این بیماری است که حدود 85 درصد بیماران را شامل می شود. سرطان ریه سلول کوچک حدود 10 تا 15 درصد از بیماران را در بر می گیرد و گسترش آن در بدن از سرعت بالایی برخوردار است. کمتر از 5 درصد مبتلایان به سرطان ریه نیز از نوع تومورهای کارسینوئید ریه هستند. بیشتر این تومورها به آرامی رشد می کنند و به ندرت پخش می شوند. در ادامه قصد داریم برخی عادات خوب که با رعایت آنها می توان از ابتلا به سرطان ریه پیشگیری کرد را معرفی کنیم.

سیگار کشیدن را آغاز نکنید و اگر سیگار می کشید آن را ترک کنید

بدون تردید توصیه ای آشکار و تکراری محسوب می شود، اما از آنجایی که تنها در کشور آمریکا سیگار کشیدن عامل 90 درصد مرگ و میر ناشی از سرطان ریه محسوب می شود، تاکید چند باره بر این مساله ضروری است. بنابر گزارش انجمن ریه آمریکا، مردان سیگاری نسبت به مردانی که سیگار نمی کشند 23 برابر احتمال بیشتری دارد تا به سرطان ریه مبتلا شوند، در شرایطی که زنان سیگاری 13 برابر احتمال بیشتری دارد تا به این بیماری مبتلا شوند.

اگر سیگار نمی کشید، هیچ گاه این کار را آغاز نکنید. اگر فردی سیگاری هستید بهتر است هرچه سریع‌تر سیگار را ترک کنید زیرا در این صورت امید به زندگی شما افزایش می یابد. بنابر گزارش موسسه ملی سرطان آمریکا، افرادی در بازه سنی 25 تا 35 سال که سیگار را ترک کنند می توانند 10 سال بیشتر از افرادی که این کار را نمی کنند، عمر می کنند. افرادی در بازه سنی 35 تا 44 سال می توانند تا نه سال بیشتر عمر کنند، و افراد سیگاری در بازه سنی بین 45 تا 54 سال در صورت ترک سیگار می توانند انتظار شش سال عمر بیشتر را داشته باشند.

این اعداد می توانند با توجه به این که فرد چه مدت زمان و این که چه مواقعی و به چه تعداد سیگار می کشیده است، متفاوت باشند. اگر مدت زمان زیادی است که سیگار می کشید باید به نشانه های ابتلا به سرطان ریه توجه داشته باشید و البته ترک سیگار در هر زمانی بهتر از ادامه این کار است. به قول معروف ماهی را هر وقت از آب بگیرید، تازه است.

از مناطقی که دود سیگار در آنها وجود دارد، دوری کنید

اگرچه استنشاق دود سیگار به اندازه خود سیگار کشیدن مضر نیست اما قرار گرفتن مکرر در معرض آن نیز می تواند به شکل گیری سرطان منجر شود. به گفته کایل هوگارت، استادیار پزشکی در دانشگاه شیکاگو، دود سیگار نیز می تواند فرد را در معرض تمام خطراتی که برای سیگار کشیدن وجود دارند، قرار دهد.

بنابر ارزیابی های صورت گرفته، افرادی که در معرض دود سیگار قرار می گیرند، احتمال ابتلا به سرطان ریه در آنها به میزان 20 تا 30 درصد افزایش می یابد، اما تعیین میزان مواجهه با دود سیگار تقریبا غیر ممکن است. به گفته دکتر هوگارت، عواملی مانند تاریخچه خانوادگی و تکرر و شدت دود سیگار می توانند در احتمال ابتلا به سرطان ریه تفاوت ایجاد کنند.

وجود رادون در خانه خود را آزمایش کنید

دکتر هوگارت، رادون را یک «نشانه خاموش» عنوان می کند زیرا گازی بی رنگ و بی بو است که می تواند در زیرزمین هر خانه ای وجود داشته باشد. به گفته انجمن سرطان آمریکا، بیشتر مردم در خانه های خود در معرض رادون قرار می گیرند. این گاز به طور معمول از طریق شکاف های دیوار یا کف، شکاف های موجود در پی ساختمان نزدیک سیم ها، پمپ ها و لوله ها وارد زیرزمین می شود.

افرادی که وقت زیادی را در اتاق بازی، دفتر کار یا استودیو زیرزمینی خود سپری می کنند ممکن است رادون را استنشاق کنند. رادون رادیواکتیو است و دومین عامل سرطان ریه در آمریکا محسوب می شود، اما آزمایش هایی وجود دارند که می توانند وجود رادون در هوا را نشان دهند. برای حصول اطمینان از عدم وجود رادون در خانه خود می توانید یکی از آنها را انجام دهید.

در برابر مواد سرطان زای مضر در محل کار از خود محافظت کنید

اگر در شغلی فعال هستید که به طور مکرر در معرض مواد سرطان زای مضر قرار می گیرد، مانند سایت های ساخت و ساز یا یک نیروگاه هسته ای، محافظت از خود در برابر این مواد سرطان زا از اهمیت ویژه ای برخوردار می شود. 

همواره بر این نکته تاکید شده است که کارگران از ماسک یا دهان بندهای طبی استفاده کنند. کارگران باید این قبیل اقدام های پیشگیرانه را جی بگیرند حتی اگر موجب احساس گرما یا ناراحتی در آنها می شود. هنگامی که از محل کار خود خارج می شوید باید به احساسی که دارید توجه داشته باشید. اگر در تنفس خود با مشکل مواجه هستید، احتمال ابتلا به سرطان ریه را باید مد نظر قرار دهید. در حقیقت، افرادی که در چنین موقعیت هایی کار می کنند، یک بار در سال باید آزمایش دهند تا از عدم ابتلا به سرطان ریه اطمینان حاصل کنند.

یک رژیم غذایی سالم را دنبال کنید

در شرایطی که هیچ ابرماده غذایی برای پیشگیری از سرطان ریه وجود ندارد، مصرف یک رژیم غذایی سالم در صورت ابتلا به این بیماری مبارزه با آن را آسان‌تر می سازد. فردی که یک رژیم غذایی سالم دارد و همچنین ورزش می کند، بدون تردید، انسانی سالم‌تر نسبت به کسی است که این کارها را انجام نمی دهد. 

خوردن مواد غذایی سرشار از ویتامین E مانند بادام، آووکادو، و انبه توصیه می شود. این در شرایطی که مصرف چربی ها و قندها باید متعادل باشد و نوشیدن آب زیاد فراموش نشود. اگر رژیم غذایی سالمی داشته باشید و سیگار نکشید تا حد زیادی از خطر سرطان ریه دور خواهید بود.

به طور مرتب ورزش کنید

هنگامی که با یک رژیم غذایی سالم و سیگار نکشیدن ترکیب می شود، ورزش کردن به پایین آوردن خطر ابتلا به سرطان ریه کمک خواهد کرد. انجام تمرینات ورزشی حداقل سه جلسه در هفته توصیه می شود، اما این به معنای آن نیست که باید به دستگاه هایی مانند تردمیل یا دوچرخه ثابت دسترسی داشته باشید و یک پیاده روی طولانی نیز می تواند موثر باشد. سرطان ریه یکی از انواع سرطان است که شما می توانید با ورزش کردن از ابتلا به آن جلوگیری کنید. 

برچسب ها: سرطان ریه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار