چند ماهی از آغاز تولید آب معدنی با طعم عرقیات گیاهی، به عنوان یک خلاقیت در استان همدان می‌گذرد که درصدی از سود آن نیز به کودکان بی‌سرپرست تعلق می‌گیرد.
کد خبر: ۳۰۵۲۹۳
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۱ 02 October 2016
چند ماهی از آغاز تولید آب معدنی با طعم عرقیات گیاهی، به عنوان یک خلاقیت در استان همدان می‌گذرد که درصدی از سود آن نیز به کودکان بی‌سرپرست تعلق می‌گیرد.

به گزارش فارس، تولید به اندازه کافی یک کار مقدس است زیرا علاوه بر اینکه موجب ایجاد شغل می‌شود و نان خانواده‌ای را تأمین می‌کند بر رونق اقتصاد کشور نیز تأثیر بسزایی دارد، حال اگر این اتفاق مقدس با کار خیریه نیز همراه شود، ارزش آن برای اجتماع و جامعه چند برابر خواهد شد.

یکی از تولیدکنندگان آب معدنی در استان که به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده است طبق تفاهمنامه‌ای با سازمان بهزیستی درصدی از سود خود را به کودکان بی‌سرپرست اختصاص داده است، به طوری که افراد با خرید این بطری‌های آب معدنی بدون اینکه ریالی اضافه پرداخت کنند به این کودکان نیز کمک خواهند کرد.

البته این اقدام تنها ابتکار  این واحد تولیدی نیست، بلکه تولید آب با طعم عرقیات گیاهی نیز می‌تواند توجه شهروندان و افراد اجتماع را جلب کند.

آنچه به نظر می‌رسد آینده تولید آب معدنی در ایران می‌تواند به مراتب از شرایط فعلی بهتر باشد، زیرا ادامه روند بحران آب که به نظر می‌رسد به زودی نیز برطرف نمی‌شود، مردم را برای مصرف آب آشامیدنی به این سمت سوق می‌دهد.

در استان همدان به دلیل کوهستان‌های موجود، چشمه‌های آب بسیاری وجود دارد و قنات‌های مختلفی نیز می‌توان در آن یافت. برخی از چشمه‌ها و قنات‌ها در مکان‌های عمومی قرار دارند و شاید نتوان به سادگی از آب آن برای تولید بطری‌های آب معدنی سود برد.

اما چشمه‌ها و قنات‌های خصوصی وجود دارند که اگر بر اثر روند تخریبی انسان در طبیعت آلوده نشده باشند و حریم‌ آن‌ها حفظ شده باشد می‌تواند منشأ ایجاد یک واحد تولیدی آب معدنی باشند. به ویژه اینکه در همدان هنوز تعداد واحدهای تولیدی این نوع محصول اشباع نشده و نیاز استان به وسیله سایر استان‌ها تأمین می‎شود.

آنچه این روزها می‌تواند صنعتی را از رکود خارج کند، «خلاقیت» است که البته برای یافتن آن در تولیدات استان باید به جستجو بپردازیم. با این وجود تولید آب معدنی بدون نیتریت و یا با طعم عرقیات گیاهی و البته نیت خیر پشت سر آن می‌تواند نوعی خلاقیت به حساب آید و توجه مردم را جلب کند.

خرید آب معدنی و کمک به کودکان بی‌سرپرست

یک تولیدکننده آب معدنی با بیان اینکه با یک ابتکار جدید وارد حوزه تولید شدیم، اظهار کرد: در حال حاضر یک نوشیدنی جدید که در کشور به تازگی تولید شده را عرضه کردیم.

میثم آهنگر با اشاره به اینکه آب با طعم عرقیات گیاهی را به تازگی عرضه کردیم، افزود: در حال حاضر تنها آب آشامیدنی بدون نیتریت یا همان سم آب را عرضه می‌کنیم.

وی با بیان اینکه با خریدن این آب به کودکان بی‌سرپرست بدون پرداخت ریالی اضافی، کمک خواهد شد، تصریح کرد: هدف این واحد تولیدی حمایت از کودکان بی سرپرست استان است و درصدی از سود کارخانه به این افراد اختصاص پیدا می‌کند.

این تولیدکننده آب معدنی با اشاره به اینکه با بهزیستی تفاهمنامه‌ای برای حمایت از این کودکان در استان همدان منعقد کردیم، ادامه داد: حداقل این کمک در هر سال به مبلغ 30 میلیون تومان می‌رسد.

تأمین آب معدنی از قنات شخصی

وی با اشاره به اینکه میزان فروش هر چقدر افزایش یابد، کمک به این بچه‌ها نیز افزایش خواهد یافت، خاطرنشان کرد: قناتی که استفاده می‌شود به طور کامل شخصی است و حریم آن کاملا مشخص بوده و آلودگی وارد آن نمی‌شود.

آهنگر با بیان اینک آب تاریک دره متعلق به همه افراد است و اجازه برداشت شخصی از آن وجود ندارد، گفت: برای تولید آب معدنی ابتدا آب از یک فیلتر شن عبور کرده و پس از آن وارد مرحله سختی‌گیر می‌شود و سختی آن کنترل می‌شود.

دستگاه‌های تصفیه همه مواد آب را می‌گیرند

وی با اشاره به اینکه بر روی تصفیه‌های آب خانگی کنترلی برای حفظ مواد مفید وجود ندارد، اظهار کرد: پس از تنظیم سختی آب و حفظ مواد مهم درون آن، از یک میکروفیلتر عبور می‌کند تا از مواد غیر ضروری جلوگیری کند.

این تولیدکننده آب معدنی با بیان اینکه جنس بطری‌های آب معدنی نیز از پت ایجاد می‌شود، افزود: از پت در تمام صنایع غذایی استفاده می‌کنند و آب معدنی نیز در این حوزه وجود دارد.

وی با بیان اینکه این بطری‌ها حدود یک سال عمر دارند، تصریح کرد: یکی از تفاوت‌های آب معدنی و معمولی وجود اوزون در آن‌ها است اما ما اجازه استفاده از اوزون و چراغ  یو-وی در آب معدنی را نداریم.

آهنگر با اشاره به اینکه اوزون اجازه رشد میکروب در آب معدنی را نمی‌دهند، ادامه داد: وقتی در بطری باز شود این گاز به اکسیژن تبدیل می‌شود.

وی با بیان اینکه بر اساس قوانین بین‌المللی در آب‌های معدنی حتما بیاید اوزون زده شود، خاطرنشان کرد: آب در هر فصل خاصیت مخصوص به خود را دارد و در شب و روز و فصول مختلف شروع به تغییر می‌کند.

این تولیدکننده آب معدنی به همین دلیل در یک دوره تولید، حداقل در هشت ساعت کاری سه مرتبه آب تست می‌شود، گفت: آب، موجودی زنده است و باید شرایط نگهداری آن فراهم شود که می‌توان آن را یک سال نگاه داشت.

وی با اشاره به اینکه شرایط نگهداری توسط سازمان غذا و دارو و استاندارد تأکید شده و امکان حذف هیچ یک از مراحل آن وجود ندارد، اظهار کرد: باید عین کلماتی که توسط سازمان‌های مرتبط درباره نگهداری آب ابلاغ شده را بر روی محصولات تولیدی درج کرد.

آهنگر با بیان اینکه آب دارای ماندگاری بسیاری است، افزود: اگر طعم آب تغییر کند همه مردم متوجه آن می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه بازار آب در کشور اشباع شده اما تعداد واحدهای تولیدی آن در استان محدود است، تصریح کرد: نسبت میزان تولید به جمعیت کشور بسیار پایین است به طوری که یک کارخانه اروپایی مطابق 200 برابر کارخانه داخلی تولید می‌کند.

این تولیدکننده آب معدنی در استان همدان با بیان اینکه در فرهنگ آسیایی، آب معدنی بسیار حائز اهمیت است و مردم این کشورها از آن استفاده می‌کنند، ادامه داد: تولیدات واحد صنعتی ما به استان‌های دیگر مانند تهران، اصفهان، فارس و... ارسال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هنوز فرهنگ استفاده از آب معدنی در کشور ایجاد نشده، خاطرنشان کرد: مواد اولیه تولید نواسان دارند و مشخص نیست قیمت آن‌ها در هر لحظه به چه مقدار است و برخی اوقات نه تنها سود ندارد بلکه ضرر می‌کنیم.

آهنگر با بیان اینکه قابلیت تولید 7 هزار آب معدنی را داریم، گفت: در حال حاضر 5 هزار عدد بطری تولید می‌کنیم و اگر از این میزان تولید پایین‌تر بیاییم، توجیه اقتصادی را از بین می‌بریم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار