طرح برخورد با قاچاق کالا در سطح عرضه مقرر بود از ابتدای مهرماه در نهاوند اجرایی شود اما تاکنون این طرح به مرحله اجرا نرسیده است تا همچنان شاهد عرض‌اندام کالای قاچاق در بازار باشیم.
کد خبر: ۳۰۴۴۹۹
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸ 01 October 2016
طرح برخورد با قاچاق کالا در سطح عرضه مقرر بود از ابتدای مهرماه در نهاوند اجرایی شود اما تاکنون این طرح به مرحله اجرا نرسیده است تا همچنان شاهد عرض‌اندام کالای قاچاق در بازار باشیم.

به گزارش مهر، اجرای طرح مبارزه با کالای قاچاق در نهاوند نیازمند عزم دستگاه های مسئول در برخورد با این پدیده بوده که اقتصاد و تولید کشور را تحت تأثیر خود قرار داده است.

برخورد با پدیده قاچاق حال به هر شکل آن، نیازمند تلاشی مضاعف است چراکه باید از واردات کالای قاچاق بی‌کیفیت از مبادی مرزی جلوگیری شود نه اینکه پس از توزیع کالاها در فروشگاه‌ها و مراکز عرضه تازه به فکر برخورد افتاده و فضای بازار را متشنج کرد چرا که این امر نارضایتی مردمی را نیز در پی دارد.

آنچه مسلم است؛ روزانه در کشور حجم بسیار زیادی کالای قاچاق در تمامی حوزه توزیع می‌شود و حتی برخی از آن‌ها به‌وسیله مرسوله‌های پستی جابجا می‌شوند که نمونه بارز آن‌ لوازم بهداشتی و دارویی غیرمجازی است که متقاضیان از طریق ماهواره و یا اینترنت سفارش می‌دهند و ‌توسط پست به آن‌ها می‌رسد.

حال آنچه در این گزارش مورد پیگیری قرارگرفته عملکرد دستگاه‌های متولی در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و نظرات فروشندگان و مردم پیرامون این پدیده است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

باید از مبادی ورودی کشور جلوی قاچاق را گرفت

مسعود سیفی فروشنده لوازم‌خانگی در گفت‌وگو با مهر گفت: طرح برخورد با لوازم خانگی قاچاق هیچ سودی برای مردم ندارد و موجب نارضایتی مردم و فروشندگان لوازم‌خانگی می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر محصولات خارجی با اختلاف حداقل ۳۰۰ هزارتومانی نسبت به کالای مشابه ایرانی باکیفیت کم‌تر در حال خریدوفروش است که خریدار ترجیح می‌دهد از کالای خارجی استفاده کند چراکه حداقل تا چندین سال نیازی به تعمیر و یا تعویض ندارد.

وی با اشاره به اینکه باید از مبادی ورودی کشور جلوی قاچاق را گرفت نه در شهرستان‌ها، گفت: باتوجه به اطلاع‌رسانی انجام‌شده در خصوص اجرای طرح برخورد با قاچاق لوازم خانگی اکثر مغازه‌ها و فروشگاه‌ها کالای خارجی قاچاق خود را جمع‌آوری و در انبارها نگهداری کرده و می‌فروشند بنابراین این طرح موفق نخواهد بود.

این فروشنده با اظهار به اینکه از مرزها تا مراکز فروش استان‌های همدان، مرکزی، تهران و غیره کیلومترها فاصله است، عنوان کرد: سئوال است چرا در حین ورود، از ورود این کالاها به کشور جلوگیری نمی‌شود.

سیفی اظهار کرد: مسئولان برای مقابله باید با سرشاخه‌ها که واردکننده هستند برخورد کنند نه با فروشنده‌ها!

رضا شهبازی از فعالان و قدیمی‌های بازار نهاوند در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، گفت: دولت‌ها درگذشته به علت محرومیت مناطق مرزی امتیازهایی نظیر واردات کالا به افراد مرزنشین دادند که متأسفانه این امر امروز موجب اختلال در نظام اقتصادی و تولید کشور شده است.

وی ادامه داد: امروز بسیاری از بازارچه‌های مرزی در بانه و مریوان نیاز استان‌های کشور را ازلحاظ تمامی لوازم‌خانگی، بهداشتی و هر آنچه فکر کنید تأمین می‌کند.

رکود کارخانه‌ها را تعطیل کرد

شهبازی تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب سال‌هاست که بحث اقتصاد مقاومتی را مطرح کرده و از مسئولان مطالبه می‌کنند اما آیا فراهم‌سازی زمینه‌های خودکفایی وظیفه مسئولان دولتی نیست.

وی اظهار داشت: کارخانه‌هایی در کشور فعالیت می‌کردند که امروز به سبب رکود موجود از چرخه تولید بازمانده‌اند.

این فروشنده ادامه داد: ما از اجرای این طرح خوشحالیم و استقبال نیز می‌کنیم اما با توجه به چند سلیقگی‌های موجود بعید است در کوتاه‌مدت نتیجه‌ای از آن حاصل شود.

وی نداشتن سرویس‌دهی و خدمات پس از فروش کالاهای داخلی را از دیگر عوامل عدم استقبال مردم از کالاهای داخلی عنوان کرد و گفت: بنده مدتی پیش یک تلویزیون تولید داخل را به خریدار ارائه کردم که به دلیل مشکلاتی بعد از مدتی تلویزیون را پس آورد و امروز که شش ماه از تحویل کالا به نمایندگی و کارخانه می‌گذرد هنوز تلویزیون برنگشته است.

شهبازی افزود: همین بدقولی‌ها و بی‌کیفیتی عاملی برای نخریدن محصولات ایرانی از سوی خریدار است که نیازمند دقت و در نظر گرفتن آموزه‌های دینی از سوی تولیدکننده‌ها است چراکه اگر سهم سود خود را کم‌تر کنند هم کالای مرغوب به مشتری تحویل داده و هم محبوبیت و اعتبار خود را افزایش می‌دهند.

افزایش کشفیات کالای قاچاق

فرمانده انتظامی نهاوند نیز در خصوص طرح کشوری برخورد با کالاهای قاچاق موجود در بازار با اشاره به اقدامات فرماندهی انتظامی شهرستان در راستای مبارزه با کالای قاچاق، گفت: یکی از مهم‌ترین اهداف پلیس در سطح کشور و به‌تبع آن در نهاوند مقابله با قاچاق کالا و ارز بوده که در این مورد جلسات متعددی تشکیل و طرح‌های عملیاتی و انتظامی منسجمی با تکیه‌بر اقدامات اطلاعاتی در دستور کار قرار گرفت.

محسن اقبالیان بابیان اینکه از ابتدای سال جاری تا پایان تیرماه در حوزه کشفیات کالای قاچاق در شهرستان شاهد افزایش ۵۰ درصدی هستیم، گفت: امیدواریم با توجه به تأثیر منفی کالای قاچاق بر اقتصاد کشور و همچنین تأکیدات فرماندهی معظم کل قوا در خصوص مبارزه و انهدام باندهای کالای قاچاق در آینده بیش‌ازپیش در این زمینه موفق باشیم.

فرمانده انتظامی نهاوند در خصوص برخورد با کالاهای وارداتی بدون اصالت گفت: ابلاغ‌های مربوط به این طرح از مراجع ذی‌ربط رسیده و با هماهنگی صورت گرفته این طرح در روزهای آینده اجرایی می‌شود.

ابلاغ بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها

رئیس اداره تعزیرات حکومتی نهاوند نیز در خصوص این طرح در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، گفت: با توجه به دستورات رسیده از دو هفته قبل بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها به ادارات ذی‌ربط و فرمانداری شهرستان ارسال‌شده است.

بهزاد کاکاوندی با اشاره به اینکه بخشنامه به اتحادیه‌ها، اتاق اصناف و اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان ارسال‌شده است، گفت: مقررشده اداره صنعت و معدن و اتحادیه‌ها به صنوف و فروشندگان مربوطه اطلاع‌رسانی کنند.

رئیس اداره تعزیرات حکومتی نهاوند با اشاره به اینکه این طرح یکشنبه در نهاوند اجرایی می‌شود، گفت: علی‌رغم ارسال بخشنامه‌ها هنوز کالای قاچاقی در نهاوند شناسایی، کشف و ضبط نشده است.

وی بابیان اینکه وضعیت کالاهای قاچاق در فروشگاه‌های عرضه‌کننده نهاوند مشخص نشده گفت: در این طرح آمده که فروشگاه‌های عرضه‌کننده لوازم‌خانگی در مرحله اول و آرایشی بهداشتی در مراحل بعد از ابتدای مهر باید نسبت به تعیین تکلیف کالای قاچاق موجود در فروشگاه خود اقدام کنند که اگر غیرازاین باشد ضمن ضبط کالاها در حق دولت مشمول جریمه نیز می‌شوند.

کاکاوندی در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در خصوص برخی اخبار مبنی بر توزیع برخی لوازم‌خانگی و آرایشی بهداشتی قاچاق که گاهی مغایر با شئون نظام جمهوری اسلامی هستند و از طریق تماس با شماره‌های تبلیغی در ماهواره‌ها توسط پست توزیع می‌شود، گفت: این موضوع تنها باه دستور مقام قضایی قابل‌پیگیری است چراکه اداره پست به‌عنوان امانت‌دار از تمامی مرسوله‌ها حفاظت می‌کند.

وی افزود: اگر در این خصوص افراد مواردی مشاهده کنند و یا اینکه مسئولان پست به این موضوع در مرسوله‌ها مشکوک شوند باید مقامات امنیتی و انتظامی را برای ورود به مسئله در جریان بگذارند چراکه تعزیرات با توجه به رسالت اداره پست و چهارچوب وظایف نمی‌تواند ورود پیدا کنند.

۲۳ پرونده قاچاق کالا تشکیل‌ شد

رئیس اداره تعزیرات حکومتی نهاوند بابیان اینکه از ابتدای سال جاری تا ۱۵ شهریورماه ۲۳ پرونده قاچاق کالا در نهاوند تشکیل‌شده است که از این تعداد تنها یک فقره پرونده در دست پیگیری است، گفت: ارزش ریالی محکومیت این تعداد پرونده یک میلیارد و ۴۵۲ میلیون و ۹۴۰ هزار ریال بوده است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت نهاوند نیز در خصوص کالای قاچاق و عملکرد اداره صنعت، معدن و تجارت نهاوند، گفت: در بحث اجرای طرح برخورد و جمع‌آوری کالاهای قاچاق در فروشگاه‌های شهرستان نهاوند اطلاع‌رسانی‌های لازم انجام‌شده و هیچ عذری بعد از بازرسی‌ها و کشف کالای قاچاق از فروشندگان پذیرفته نیست.

مجتبی رضایی بابیان اینکه چندین اداره در این حوزه باید باهم ورود پیدا کنند، گفت: این طرح طی هماهنگی‌های انجام‌شده روز دهم مهرماه با هماهنگی و حضور رئیس اداره تعزیرات، نماینده اداره صنعت، معدن و تجارت نهاوند، رئیس پلیس آگاهی و کالای قاچاق نهاوند در سطح شهر به‌صورت سرزده اجرایی می‌شود.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت نهاوند با اشاره به سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی و مبارزه با کالای قاچاق، گفت: این طرح در صورت استمرار در کشور می‌تواند مفید واقع شود.

وی ادامه داد: با اجرای این طرح و حمایت از تولیدکنندگان می‌توان رونق اقتصادی را به کشور و تولید داخلی بازگردانیم و همچنین به‌فرمان و دغدغه رهبر معظم انقلاب در این خصوص جامعه عمل بپوشانیم.

بااین تفاسیر آنچه در این راستا مهم است اینکه در استمرار این طرح به‌صورت جدی از سوی نهادهای ذی‌ربط بدون هیچ‌گونه ملاحظه‌ای باید مورد توجه باشد چراکه اقتصاد کشور از مدت‌ها پیش مغلوب کالاهای قاچاق خارجی شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار