معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی همدان گفت: شخصیت‌های والا نیازی به مدگرایی ندارند.
کد خبر: ۳۰۴۴۸۰
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴ 01 October 2016
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی همدان گفت: شخصیت‌های والا نیازی به مدگرایی ندارند.

به گزارش ایسنا، علی طاهری در شورای فرهنگ عمومی استان همدان، با بیان اینکه تجمل‌گرایی انسان را از بُعد اعتدال خارج می‌کند، اظهار کرد: هر رویکردی که انسان را از بُعد اعتدال خارج کند به انسان بودن ضرر می‌رساند.

وی تصریح کرد: رعایت اعتدال، مدیریت زندگی و مدیریت معاش از مطالبی است که در دین ما به آن تأکید بسیاری شده است.

طاهری ادامه داد: اسراف، تبذیر، دنیاطلبی و دنیاگرایی واژه‌هایی هستند که برای تجمل‌گرایی تعریف شده‌اند اما بهترین واژه برای آن «ترف» به معنای تنعم است.

وی عنوان کرد: از نظر دینی هم توصیه به استفاده از زینت، اسباب و ملزومات زندگی و زیبایی شده اما نکته آن در اعتدال است که باید از حد اعتدال خارج نشود.

معاون دانشگاه آزاد همدان افزود: احساس تکبر و حقارت از عوامل و علل فردی مدگرایی است همچنین دارای عوامل اجتماعی شامل فرهنگی، اقتصادی و استعماری است.

وی تصریح کرد: گاهی تجمل‌گرایی ریشه فرهنگی دارد به طوریکه فرد تجمل‌گرا غرب را بهتر و جلوتر از خود می‌داند و به مدل‌هایی روی می‌آورد که ساخته غرب است.

برای دوری از تجمل‌گرایی باید خودباوری را در خود تقویت کنیم

وی با بیان اینکه برای دوری از تجمل‌گرایی باید خودباوری را در خود تقویت کنیم، خاطرنشان کرد: منشأ بیرونی مدگرایی که کشورهای غربی هستند، به دنبال تولید و توزیع محصولات خود هستند و افراد تجمل‌گرا هم به خوبی از این محصولات استقبال می‌کنند و در دام استعمار می‌افتند.

طاهری با تأکید بر اینکه شخصیت‌های والا نیازی به مدگرایی ندارند، اظهار کرد: گاهی کمبودهای شخصیتی افراد منجر به روی آوردن به مدگرایی می‌شود که در آن سعی می‌کنند با ماشین مدل بالا، لباس و ... خود را نشان دهند.

وی چشم و هم‌چشمی و فقر فرهنگی را از دیگر علل مدگرایی دانست و گفت: ما مسئولان باید کارهای فرهنگی انجام دهیم تا ارزش‌هایمان را به خوبی جلوه دهیم.

وی گفت: ارتکاب انواع قتل، بزهکاری و درگیری با مشکلات اجتماعی منشأ فردی دارد که بخشی از آن ریشه در تجمل‌گرایی دارد.

طاهری تصریح کرد: برخی از مدیران با تغییر مدیریت، دکوراسیون اتاق و مبلمان را عوض می‌کنند که این امر نشان از مدگرایی است.

وی عنوان کرد: با تجمل‌گرایی آرامش جامعه از دست می‌رود، ارزش‌ها به ضدارزش‌ها تبدیل می‌شوند و اقتصاد داخلی ضعیف می‌شود.

طاهری الگوسازی و فرهنگ‌سازی را چاره کار دانست و افزود: باید از حیث فرهنگی تحقیق کنیم که نیاز با خواسته متفاوت است و از نظر دینی ما باید به نیازها توجه کنیم.

طاهری گفت: باید الگوهای مربوط به اقتصاد مقاومتی را معرفی و فرهنگ‌سازی کنیم تا بتوانیم خود را با سرعت رسانه‌ها و فضای مجازی وفق دهیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار