مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی همدان گفت: بافت‌های تجاری همدان ایمن نیستند.
کد خبر: ۳۰۳۰۶۳
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۰ 27 September 2016
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی همدان گفت: بافت‌های تجاری همدان ایمن نیستند.

به گزارش ایسنا، محمدرضا بیاناتی سه‌شنبه 6 مهرماه در جمع خبرنگاران، ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن هفته آتش‌نشانی و ایمنی، اظهار کرد: آتش‌نشانی بزرگترین سازمان شهرداری همدان بوده و نخستین سازمانی است که در سال 76 همدان راه‌اندازی شده و ساختار آن به نوعی شبه‌نظامی به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه در اساسنامه این سازمان نجات جان انسان‌ها به عنوان وظایف مأموران آتش‌نشانی آمده است، یادآور شد: در اساسنامه هیچ سازمانی چنین وظیفه‌ای قید نشده و این نشان می‌دهد که وظیفه‌ای سنگین بر عهده آتش‌نشانان است.

بیاناتی با تأکید بر اینکه 47 وظیفه بر دوش آتش‌نشانی است، عنوان کرد: برخورد مردم با آتش‌نشانی همچون مردم اروپا و آمریکا است و ارتباط نزدیکی با این سازمان دارند به طوریکه با وقوع کوچکترین اتفاق با آتش‌نشانی تماس می‌گیرند به طوریکه 70 هزار نفر از جمعیت بیش از 500 هزار نفری شهر همدان با آتش‌نشانی در ارتباط هستند.

وی به بیان برنامه‌های هفته آتش‌نشانی پرداخت و گفت: شرکت در مراسم عبادی سیاسی نماز جمعه و اهدای داوطلبانه خون توسط برخی از آتش‌نشانان از برنامه‌های اولیه سازمان بوده است.

بیاناتی ادامه داد: چهار برنامه اختصاصی و درون‌سازمانی برای کارکنان آتش‌نشانی درنظر گرفته شده که شامل برگزاری صبحگاه مشترک در 9 ایستگاه، رونمایی از نیروهای گروه‌های ویژه آتش‌نشانی، مانور و عملیات امداد و نجات و نمایش اقتدار غواصی آتش‌نشانان است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی همدان عنوان کرد: جذب آتش‌نشان افتخاری از 13 سال پیش انجام می‌گرفت اما مدتی متوقف شده بود که مجددا در دستور کار قرار گرفته است.

اخذ مدرک بین‌المللی غواصی از سوی پنج آتش‌نشان همدانی

بیاناتی در بخش دیگری اظهار کرد: پنج نفر از غواصان ویژه آتش‌نشانی مدرک بین‌المللی دریافت کرده‌اند تا به مردم اعلام کنند در این زمینه آسوده خاطر باشند.

وی با بیان اینکه بعدازظهر روز هفتم مهرماه در 6 نقطه از سطح شهر خودروهای ویژه با تیم‌های سه نفره حضور خواهند داشت، خاطرنشان کرد: این اقدام با هدف نمایش اقتدار آتش‌نشانی و با تمام تجهیزات انجام خواهد شد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی همدان با اشاره به برگزاری مانور فرضی در آرامگاه بوعلی‌سینا در بعداز ظهر روز هفتم مهرماه، یادآور شد: عملیات صعود و فرود نیز در حین این مانور اجرا خواهد شد و همین عملیات در روز هشتم مهرماه در میدان امامزاده‌عبدالله(ع) تکرار می‌شود.

وی با بیان اینکه 50 نفر از نیروهای استخدامی جدید در ایستگاه شماره  16 آتش‌نشانی در حال آموزش هستند، ادامه داد: تعدادی از مأموران آتش‌نشانی به قله الوند صعود خواهند کرد که با توجه به ضرورت توانایی جسمی آتش‌نشانان در حوادث، این برنامه درنظر گرفته شده است.

بیاناتی با بیان اینکه آتش‌نشانان بخشی از حقوق خود را به کودکان بی‌سرپرست مرکز محمد رسول‌الله(س) اختصاص داده‌اند، یادآور شد: سعی می‌شود این اقدام در ماه‌های آینده نیز ادامه داشته باشد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی همدان با اشاره به اینکه در هفته آتش‌نشانی با خانواده چهار شهید آتش‌نشان و مصدومان دیدار خواهیم داشت، گفت: در مجموع  27 برنامه در 15 سرفصل در هفته آتش‌نشانی به اجرا درمی‌آید.

ثبت 70 هزار تماس با آتش‌نشانی همدان

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آمار مأموریت‌های آتش‌نشانی عنوان کرد: در 6 ماه نخست امسال 70 هزار و 86 تماس با آتش‌نشانی حاصل شده که میانگین تماس روزانه 376 تماس است.

بیاناتی با بیان اینکه 1949 تماس به مأموریت منجر شده است، خاطرنشان کرد: 8250 تماس به اشتباه با 125 حاصل شده و 3157 تماس برای مشاوره بوده و 56 هزار و 696 تماس نیز مزاحمت بوده است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی همدان ادامه داد: اگر تعدادی مزاحمت‌ها از 10 تماس بیشتر شود پیگیری قانونی صورت می‌گیرد، در مواردی هم تماس‌های کذب انجام شده و اکیپ‌ها اعزام می‌شوند در حالیکه اتفاق خاصی رخ نداده است.

وی با بیان اینکه در ایستگاه‌های 9گانه مستقر در سطح شهر همدان بیشترین درصد عملیات‌ها به ایستگاه مرکزی و ویژه اختصاص دارد، یادآور شد: مرکز فرماندهی در آرامگاه باباطاهر به‌زودی راه‌اندازی خواهد شد.

اطفای 1377 حریق در همدان

بیاناتی با بیان اینکه 1190 عملیات ایستگاهی در 6 ماهه نخست امسال انجام گرفته است، به اطفای 1377 حریق در عملیات‌های آتش‌نشانی اشاره کرد و یادآور شد: 578 عملیات امداد و نجات در این ایام صورت گرفته و این در حالیست که مردم وظیفه آتش‌نشانی را تنها اطفای حریق می‌دانند.

وی با بیان اینکه امسال 1047 عملیات درون‌شهری و 61 عملیات برون‌شهری انجام شده است، از انجام 77 عملیات در واحدهای مسکونی خبر داد و یادآور شد: 37 عملیات امداد و نجات در مراکز تجاری صورت گرفته و 78  عملیات نیز به اطفای حریق وسایل نقلیه و 478 عملیات به اطفای حریق گیاهان خودرو اختصاص دارد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی همدان با بیان اینکه 8 عملیات اطفای حریق انبارها در طول 6 ماهه نخست سال صورت گرفت، افزود: اطفای حریق نسبت به پارسال 10 درصد افزایش و امداد و نجات 10 درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به آتش‌سوزی در میدان مرکزی همدان، اظهار کرد: مهمترین نکته در اطفای حریق جلوگیری از ورود آتش به مناطق اطراف است و اگر این اقدام در میدان امام(ره) همدان انجام نمی‌شد آتش‌سوزی گسترش می‌یافت.

بیاناتی با بیان اینکه 486 عملیات امداد و نجات درون‌شهری صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: نجات افراد محبوس در منازل از وظایف آتش‌نشانی است که 105 عملیات در این زمینه صورت گرفت.

مهار هفتگی چهار یا پنج حیوان موذی در همدان

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی همدان به نجات و مهار حیوانات در 6 ماهه نخست امسال اشاره و تصریح کرد: در همدان در هر هفته چهار یا پنج مار در منازل و یا خودروها مهار می‌شود.

وی با بیان اینکه 78 عملیات امداد و نجات افراد محبوس در آسانسورها و 39 عملیات حوادث ترافیکی انجام شده است، اظهار کرد: 30 عملیات رهاسازی اندام بدن از زیورآلات نیز در این ایام انجام شده است.

بیاناتی با بیان اینکه تست گاز مونوکسید کربن از وظایف تخصصی آتش‌نشانی است، گفت: 6 عملیات امدادرسانی به سقوط از ارتفاع و ساختمان‌های بلندمرتبه، 6 عملیات به مهار نشت گاز، 4 عملیات رهاسازی اندام بدن از تأسیسات و 21 رهاسازی و رفع آبگرفتگی و یک عملیات به کشف جسد اختصاص دارد.

وی همچنین تصریح کرد: مأموران آتش‌نشانی در طول 24 ساعت شبانه‌روز آماده عملیات هستند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

بیاناتی با بیان اینکه دو عملیات در 6 ماهه نخست امسال مربوط به امداد و نجات به حوادث برق بوده است، یادآور شد: 6 عملیات امداد و نجات نیز به حوادث خودکشی اختصاص دارد.

وی با اشاره به مقایسه عملیات‌های صورت گرفته در 6 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، خاطرنشان کرد: تعداد تماس‌ها نسبت به سال گذشته دو درصد افزایش یافته به گونه‌ای که 67 هزار تماس به 70 هزار تماس افزایش یافته و تماس‌های منجر به عملیات نیز 26 درصد رشد یافته است.

افزایش 133 درصدی تماس‌های کذب با آتش‌نشانی

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی همدان با بیان اینکه مشاوره و راهنمایی 64 درصد افزایش یافته است، یادآور شد: تماس‌های اشتباه 3 درصد افزایش یافته، تماس‌های مزاحم نسبت به سال قبل 5 درصد کاهش یافته و حریق کذب نیز با 133 درصد افزایش روبرو بوده است.

بیاناتی از کمبود امکانات و تجهیزات آتش‌نشانی خبر داد و گفت: نامه‌نگاری‌هایی درباره حمایت شهرداری برای استانداردسازی تجهیزات انجام شده و امید می‌رود تجهیزات به‌روزرسانی شود.

باید یک ایستگاه در همدان اضافه شود

وی با بیان اینکه 9 ایستگاه در همدان وجود دارد که یک ایستگاه باید اضافه شود، عنوان کرد: سازمان آتش‎نشانی وظیفه‌ای درباره انجام عملیات در خارج از حریم ندارد و تنها با دستور شخص استاندار و فرماندار، سازمان موظف به امدادرسانی در خارج از حریم است.

بیاناتی با اشاره به راه‌اندازی آتش‌نشانی جورقان، یادآور شد: سازمان آمادگی آموزش تخصصی آتش‌نشانی به تمام آتش‌نشانان استان را دارد.

تعداد خودروهای آتش‌نشانی پاسخگوی شرایط بحرانی نیست

وی با بیان اینکه 44 دستگاه خودروی عملیاتی و فرماندهی در آتش‌نشانی همدان وجود دارد، خاطرنشان کرد: این دستگاه‌ها برای حالت معمولی کافی است اما در شرایط غیرعادی پاسخگوی نیازها نیست.

بیاناتی ادامه داد: نردبان سازمان آتش‌نشانی 32 متری است در حالیکه ساختمان‌های بلندمرتبه در همدان وجود دارد و باید نردبان بلندتری تهیه شود.

وی با بیان اینکه امکانات امداد و نجات آتش‌نشانی به‌روز است و دیگر امکانات باید نوسازی شود، افزود: 46 نوع تجهیزات آتش‌نشانی در همدان وجود دارد که نیاز به تقویت دارد تا بتوان امنیت فکری مردم را تأمین کرد.

بیاناتی با اشاره به تعداد نیروهای انسانی در حوزه فنی و عملیات، پیشگیری و آموزش و اداری و مالی، اظهار کرد: 189 نفر نیروی عملیاتی در آتش‌نشانی همدان فعالیت می‌کنند و 50 نفر نیز در حال آموزش هستند.

اشتغال 208 نفر در آتش‌نشانی همدان

وی با بیان اینکه 208 نفر نیرو در آتش‌نشانی همدان مشغول به‌کار هستند، خاطرنشان کرد: سطح تحصیلات آتش‌نشانی بالاست اما از کمترین مزایا برخوردار هستند البته 45 روز آینده استخدامی‌های جدید به شرط کسب حداکثر امتیاز مشخص خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه 18 نفر در سه تیم صعود و فرود، غواصی و اطفای حریق وظیفه امداد و نجات در مواقع سخت و بحرانی را بر عهده دارند، خاطرنشان کرد: اصلاح ساختاری در آتش‌نشانی نیاز است و کارکنان موظف به پیروی از این ساختار هستند.

منطقه‌بندی آتش‌نشانی همدان در روزهای آینده

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی همدان در ادامه به طرح منطقه‌بندی اشاره کرد و افزود: پس از هفته آتش‌نشانی این سازمان به دو منطقه یک و دو تقسیم خواهد شد.

وی ادامه داد: دو دستگاه اطفای حریق با خروجی 6 هزار لیتر در دقیقه از نیازهای آتش‌نشانی است که باید اختصاص داده شود.

بیاناتی با بیان اینکه نردبان هیدرولیکی 32 ، 34 و 54 متری از نیازهای همدان به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: تانکر پشتیبانی 32 هزار و 18 هزار لیتری، جرثقیل 30 تن، وسایل نقلیه سنگین اطفای حریق و یک دستگاه بالگرد از دیگر نیازها است که در مجموع به 17 دستگاه خودرو و یک بالگرد می‌رسد.

وی با تأکید بر ایمن‌سازی ساختمان‌ها، اظهار کرد: همدان در ایمن‌سازی ساختمان‌ها از شهرهای پیشرو کشور محسوب می‌شود به طوریکه افراد باید برای کار خود پروانه ایمنی دریافت کنند در غیر این‌صورت پایان کار داده نمی‌شود.

اخطار ایمنی به تمام سالن‌های ورزشی همدان

وی خاطرنشان کرد: ساختمان‌ها باید به تجهیزات ایمنی مجهز باشند و در صورت سالم بودن این تجهیزات در بناها، پروانه ایمنی صادر خواهد شد.

بیاناتی با بیان اینکه چهار اخطار به حسینیه امام(ره) در زمینه تجهیزات ایمنی داده شده است، یادآور شد: تمام سالن‌های ورزشی به علت نداشتن تجهیزات ایمنی اخطار گرفته‌اند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی همدان گفت: در نیمه نخست امسال 347 پروانه ایمنی برای ساختمان‌ها در همدان برای یک تا 12 سقف صادر شده است.

صدور پروانه ایمنی برای 1737 واحد مسکونی در همدان

وی با بیان اینکه 1737 واحد مسکونی، 154 واحد تجاری و 13 مورد سایر کاربری پروانه ایمنی اخذ کرده‌اند، ادامه داد: 27 هزار و 315 مترمربع ساختمان در 6 ماهه نخست امسال در همدان ایمن‌سازی شدند که نسبت به سال قبل با دو درصد کاهش روبرو است.

وی با تأکید بر اینکه بافت‌های تجاری همدان ایمن نیستند، اظهار داشت: عدم ایمنی در اماکن تجاری بیشتر به بافت‌های قدیمی اختصاص دارد.

بیاناتی گفت: 469 بازدید در زمینه تجهیزات ایمنی از ابتدای سال صورت گرفته که 269 مورد تأیید شده و 209 مورد نیز نقص وجود داشته که باید رفع شود.

وی ادامه داد: 345 پروانه ایمنی در مناطق چهارگانه صادر شده که 107 پروانه به منطقه یک، 92 پروانه به منطقه دو، 61 پروانه به منطقه سه و 78 پروانه نیز به منطقه چهار اختصاص دارد.

56 هزار نفر شهروند همدانی آموزش آتش‌نشانی دیدند

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی همدان با اشاره به اینکه 56 هزار و 9 نفر آموزش دیده‌اند، یادآور شد: 53 هزار و 200 آموزش عمومی در این ایام صورت گرفته است.

وی با اشاره به آموزش تخصصی 50 نفر از دانشجویان در همدان، تصریح کرد: 252 نفر نیز در ارگان‌ها و سازمان‌ها مورد آموزش آتش‌نشانی قرار گرفته‌اند.

بیاناتی به میانگین زمان رسیدن نیروهای آتش‌نشانی به محل حوادث اشاره کرد و افزود: مسافت،  طول و نوع معابر و زمان عملیات، استاندارد زمان رسیدن به محل حوادث را مشخص می‌کند.

وی یادآور شد: یک میلیارد و 930  میلیون و 168 هزار و 50 ریال هزینه مواد مصرفی در عملیات‌های آتش‌نشانی در 6 ماهه نخست امسال بوده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار