فیلم سینمایی «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی به عنوان نماینده ایران برای حضور در هشتاد ونهمین دوره آکادمی علوم و فنون سینمای آمریکا (اسکار) انتخاب شد.
کد خبر: ۲۹۷۳۲۹
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۱ 17 September 2016
فیلم سینمایی «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی به عنوان نماینده ایران برای حضور در هشتاد ونهمین دوره آکادمی علوم و فنون سینمای آمریکا (اسکار) انتخاب شد.

به گزارش ایرنا، هیات انتخاب برای معرفی فیلم ایرانی به اسکار متشکل از پوران درخشنده، محمد بزرگ نیا، محمد حیدری، سعید عقیقی، امیر حسین علم الهدی، شهرام مکری، تورج منصوری، اکبر نبوی و امیر اسفندیاری روز شنبه در نشستی «فروشنده» را برای حضور در اسکار انتخاب کردند.

بر اساس اعلام بنیاد فارابی، امیر اسفندیاری سخنگوی هیات معرفی فیلم ایرانی اعلام کرد: «پس از بحث های همه جانبه و بررسی های تکمیلی در خصوص پنج فیلمی که در فهرست کوتاه دوم قید شده بود، این هیات با اکثریت قوی آراء، فیلم «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی را برای معرفی به فرهنگستان و رقابت از سوی کشورمان در رشته بهترین فیلم خارجی زبان برگزید.

وی افزود: اعضاء هیات ضمن تشکر از سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی و خانه سینما که در تعاملی مطلوب هماهنگی های لازم را برای برگزاری جلسات انجام داده اند، امید دارند فیلم برگزیده با اتکاء به پشتیبانی کلیه مراکز تاثیرگذار فرهنگی کشور، ظرفیت های سینمای ایران را در این رقابت بزرگ جهانی به خوبی نمایندگی کند.

«ایستاده در غبار» ساخته محمدحسین مهدویان، «دختر» به کارگردانی سیدرضا میرکریمی، «لانتوری» به کارگردانی رضا درمیشیان و «ناهید» ساخته آیدا پناهنده دیگر نامزدهای انتخاب و معرفی به اسکار بودند که در نهایت تازه ترین ساخته فرهادی انتخاب شد.

«فروشنده» تا کنون جایزه بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر نقش اول مرد از جشنواره فیلم کن و نیز جایزه بهترین فیلم جشنواره مونیخ و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جشنواره آمستردام را کسب کرده است.

این فیلم همچون دیگر آثار فرهادی مضمونی اجتماعی دارد و به زندگی زوجی به نام «عماد» و «رعنا» می پردازد.

در این فیلم شهاب حسینی، ترانه علیدوستی، بابک کریمی، فرید سجادی حسینی، مینا ساداتی و مارال بنی آدم ایفای نقش می کنند.

21 نماینده، یک جایزه و یک عنوان نامزدی، سهم سینمای ایران از جوایز اسکار تاکنون است.
نخستین حضور ایران در جشنواره جوایز اسکار به سال 1356 و پنجاهمین دوره اسکار برمی گردد که «دایره مینا» ساخته داریوش مهرجویی، سینمای ایران را نمایندگی کرد.

مجید مجیدی با نمایش چهار فیلم، رکورددار حضور ایران در جشنواره جوایز اسکار است اما با کمک «بچه های آسمان» در هفتادویکمین دوره موفق شد به فهرست نهایی نامزدهای بخش فیلم های غیر انگلیسی زبان راه یابد اما در پایان «زندگی زیباست» ساخته روبرتو بنینی فیلمساز ایتالیایی موفق به کسب این جایزه شد.

13 سال گذشت تا «جدایی نادر از سیمین» ساخته شود و اصغر فرهادی در بازگشت از جشنواره، اسکار را به ایران بیاورد.

سال گذشته نیز فیلم سینمایی «محمد رسول الله(ص)» به اسکار معرفی شد اما با رای هیات آکادمی اسکار از گردونه این رقابت سینمایی خارج شد.

مراسم اعطای جوایز هشتاد ونهمین دوره جوایز سینمایی اسکار هشتم اسفند سال جاری - 26 فوریه 2017 - برگزار می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار