با وجود کمبود آب در همدان به بهانه آبیاری فضای سبز در بلوارها، این خیابان‌ها هستند که آبیاری می‌شوند که رفع این مشکل نیازمند نظارت دقیق شهرداری است.
کد خبر: ۲۹۶۶۳۹
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۷ 15 September 2016
با وجود کمبود آب در همدان به بهانه آبیاری فضای سبز در بلوارها، این خیابان‌ها هستند که آبیاری می‌شوند که رفع این مشکل نیازمند نظارت دقیق شهرداری است.

به گزارش فارس، استان همدان در زمره استان‌هایی قرار گرفته که با مشکل آب مواجه است و در همین راستا دستگاه‌های مختلف استان برای رفع چالش کمبود آب اقدامات مختلفی را در دستور کار قرار دارند که این اقدامات تا حدودی نیز تاثیرگذار بوده است.

تغییر الگوی کشت، انسداد چاه‌های غیر مجاز، مدیریت مصرف و ارائه الگوهای مختلف برای مصرف آب در حوزه‌های مختلف کشاورزی، صنعتی و شهری از جمله اقداماتی است که در دستور کار ادارات مختلف قرار گرفته و انتظار می‌رود با فرا رسیدن فصل پاییز این مهم از یاد نرود.

در خصوص بحث آب برخی از دستگاه‌ها همچون جهاد کشاورزی وظیفه سنگینی بر دوش دارند و می‌طلبد که در این راه تلاش مضاعفی از خود نشان دهند.

اما آنچه در این میان اندکی فراموش شده، این است که مدیران ارشد استان در مدیریت آب و رفع چالش کمبود آن تنها اقداماتی فیزیکی و جاری روزمره را در پیش گرفته‌اند و تمام وقت و سرمایه خود را در مسیر انسداد چاه‌های غیر مجاز و مدیریت آب‌های سطحی قرار داده‌اند، البته ضمن تقدیر از این اقدام مهم باید متذکر شد که در بحث چالش آب و خشکسالی نباید اقدامات و کارهای فرهنگی را فراموش کرد.

انجام امور فرهنگی در بحث مدیریت مصرف آب در بخش‌های مختلفی شهری و کشاورزی و صنعتی می‌تواند تاثیر بسزایی داشته باشد و موجب مصرف بهینه و حفظ و نگهداری آب شود.

در حال حاضر که مردم و دستگاه‌های مختلف اجرایی بحث کمبود آب را به عنوان یک امر جدی دنبال می‌کنند و در این خصوص از هیچ تلاش و کاری فروگذار نیستند متاسفانه برخی از دستگاه‌های نیمه دولتی آنچنان که باید آب و مدیریت مصرف آن برایشان اهمیتی ندارد.

شهرداری همدان به عنوان نهاد متولی رسیدگی به فضای سبز شهری و پارک‌ها برای این مهم پیمانکارانی انتخاب کرده و آبیاری و رسیدگی به فضای سبز شهری را به آنها سپرده است اما سوال اصلی این است که آیا شهرداری بر شکل و روند کار این پیمانکاران نظارت دارد؟

آبیاری فضای سبز توسط پیمانکاران معمولاً در ساعات ابتدای صبح و عصرها انجام می‌شود تا هدررفت آب به دلیل تبخیر کم باشد هر چند این موضوع توسط برخی از پیمانکاران رعایت نمی‌شود و دیده می شود که شیلنگ آب درست در ساعات ظهر در میان چمن‌ها قرار داده شده و نیروی مسئول نیز به دلیل گرما و نبود سایه حوصله ماندن ندارد.

جالب آنکه آنهایی که در ابتدای صبح مسؤولیت آبیاری فضای سبز شهر همدان را دارند بیشتر از اینکه فضای سبز داخل بلوار را آبیاری کنند آسفالت و خیابان و پل را آبیاری می‌کنند.

مدیران محترم شهرداری می‌توانند این مهم را رصد کنند که خیابان میدان بیمه تا تقاطع پیامبر اعظم(ص) صبح‌ها کاملا خیس و البته شسته می‌شود که این وضعیت به خاطر عدم آبیاری درست فضای سبز داخل بلوار است.

این وضعیت در خیابان بعثت تا جلوی استانداری نیز دیده می‌شود؛ گویا پیمانکار مربوطه تنها وظیفه‌اش را خالی کردن تانکر آب می‌داند.

نکته دیگر اینکه سیستم طراحی شده آبیاری بارانی تحت فشار وسط چند بلوار و میدان در همدان بیشتر نقش کارواش برای ماشین‌ها را بازی می‎کند.

این موارد جدای از مدیریت و نظارت نامناسب شهری تنها در این بحث قابل اهمیت ویژه است که انگار کمبود آب امری جدی برای برخی پیمانکاران نیست.
برچسب ها: آبیاری فضای سبز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار