مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیر و خشک سازمان جهادکشاورزی با بیان اینکه کشور با بحران آب مواجه است، گفت: اصلاح و احیای باغات موجود می‌تواند تولید را 2 تا 3 برابر افزایش دهد.
کد خبر: ۲۹۶۱۲۹
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۷ 14 September 2016
مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیر و خشک سازمان جهادکشاورزی با بیان اینکه کشور با بحران آب مواجه است، گفت: اصلاح و احیای باغات موجود می‌تواند تولید را 2 تا 3 برابر افزایش دهد.

به گزارش ایسنا، رمضان روئین‌تن چهارشنبه 24 شهریورماه در نخستین سمپوزیوم ملی میوه‌های ریز که در دانشگاه بوعلی‌سینا در حال برگزاری است، با بیان اینکه بخش باغبانی کشور دارای پتانسیل بسیار زیادی است، اظهار کرد: تنوع اقلیمی، سابقه تولید، ارزش غذایی، اشتغال، درآمد و ارزآوری و صادرات باعث شده ایران جزء کشورهای برتر دنیا در زمینه تولید محصولات باغی باشد.

وی با اشاره به اینکه سطح باغات کشور 2.6 میلیون هکتار است، تصریح کرد: بخش باغبانی کشور با این سطح از باغات سالیانه 318 تن انواع میوه تولید کرده و 1.8 میلیارد دلار صادرات میوه دارد.

وی سرانه تولید میوه در کشور را 220 کیلوگرم دانست و عنوان کرد: وجود 1.5 میلیون بهره‌بردار در بخش باغبانی از مزایا و پتانسیل‌های این بخش است.

روئین‌تن با اشاره به چالش‌های موجود در این بخش، ادامه داد: پایین بودن بهره‌وری، نبود تکنولوژی، نابسامانی بازار، زیرساخت‌های ناکافی حمل و نقل و نگهداری محصول از جمله موانع و چالش‌هایی است که در مقابل رشد و بالندگی باغبانی کشور را گرفته است.

 در بازار محصولات باغی نابسامانی و بی‌عدالتی وجود دارد

 وی با بیان اینکه در بازار محصولات باغی نابسامانی و بی‌عدالتی وجود دارد، ادامه داد: متوسط قیمت هر کیلوگرم محصول باغی 3500 تا 3750 تومان است اما میانگین بهایی که مصرف‎کننده پرداخت می‌کند، 9500 تومان است.

روئین‌تن خاطرنشان کرد: معاونت باغبانی وزارت جهادکشاورزی به دنبال اقتصادی و علمی کردن باغبانی کشور است چرا که از لحاظ علمی کردن مشکلات زیادی در کشور وجود دارد و جای کار زیاد است.

مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیر و خشک سازمان جهادکشاورزی با تأکید بر اینکه مصرف آب چالش امروز کشور است، اظهار کرد: در کشور باغدارانی داریم که با یک لیتر آب 20 کیلوگرم میوه تولید می‌کنند اما میانگین مصرف آب در این بخش بالاتر است.

جای مسائل علمی در باغات کشور خالی است

وی افزود: جای بسیاری از مسائل علمی در باغات کشور خالی است به طوریکه اگر تنها به هرس کردن توجه شود تولید 2 برابر افزایش می‎یابد.

وی افزایش تولید و عملکرد در واحد سطح، اصلاح و احیای باغات موجود، توسعه گلخانه‌ها و توسعه باغات اراضی شیب‌دار را از برنامه‌های معاونت باغبانی وزارت جهادکشاورزی دانست.

مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیر و خشک سازمان جهادکشاورزی با بیان اینکه به دنبال ایجاد و توسعه باغات نیستیم، افزود: در برخی نقاط کشور به علت برخی مسائل سطوح باغات کم می‌شود اما مناطقی در  کشور وجود دارد که اگر از دانش بومی و تکنولوژی استفاده شود افزایش بهره‌وری را به دنبال خواهد داشت.

روئین‌تن با تأکید بر مدیریت جامع باغات، یادآور شد: 350 هزار هکتار از باغات کشور زیرکشت میوه‌های ریز قرار دارد که عمدتا به انگور اختصاص دارد.

جای بسیاری از میوه‌های ریز در کشور خالی است

وی ادامه داد: 280 هزار هکتار از باغات کشور باغ انگور بوده که 3 میلیون و 500 هزار تن تولید دارد اما جای بسیاری از میوه‌های ریز به ویژه بِری و تمشک در کشور خالی است.

مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیر و خشک سازمان جهادکشاورزی با بیان اینکه بر روی تولید توت‌فرنگی و توت‌ابریشم کار می‌شود، تصریح کرد: یکی از اهداف معاونت باغبانی تولید میوه‌هایی با ارزش اقتصادی بالا است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار