با نزدیک شدن مهر ماه بازار لوازم تحریر با جنب و جوش و رفت و آمد زیادی همراه شده است، بازار پر زرق و برق و متنوعی که از طیف قیمتی بسیار مختلفی برخوردار است.
کد خبر: ۲۹۵۸۴۹
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۳ 14 September 2016
با نزدیک شدن مهر ماه بازار لوازم تحریر با جنب و جوش و رفت و آمد زیادی همراه شده است، بازار پر زرق و برق و متنوعی که از طیف قیمتی بسیار مختلفی برخوردار است.

به گزارش ایسنا، روزهای پایانی شهریور با حس و حال تکاپو و آماده شدن برای شروع مدارس گره خورده است و بخشی از این جنب و جوش همواره در این مقطع از سال در بازار لوازم تحریر و وسایل مدرسه قابل مشاهده است.

مغازه‌های لوازم تحریر این روزها در سطح شهر شلوغ تر از هر زمان دیگری هستند و دانش آموزان و والدین برای فرزنداشان در مقاطع تحصیلی پایین تر به دنبال تهیه لوازم مورد نیاز برای شروع مدرسه هستند.

البته شاید بتوان برروی واژه " وسایل مورد نیاز" قدری تامل کرد. چون با گذری به مغازه های لوازم تحریر انبوهی از متنوع ترین وسایل و لوازمی را مشاهده می کنیم که دست کم در نگاه اول بسیاری‌شان چندان ضروری به نظر نمی رسند و بیشتر جنبه فانتزی و تزیینی دارند اما به نظر می رسد که اتفاقا همین لوازم فانتزی و در ظاهر نه چندان غیرضروری هستند که طرفداران زیادی دارند و از فروش نسبتا بالایی برخوردارند.

بازار لوازم تحریر در سال‌های اخیر بسیار متنوع تر از گذشته شده است و تحولات زیادی در آن رخ داده است. هم تولیدات داخلی متنوع تر شده و واردات این لوازم از کشورهای مختلف به ویژه چین در سالهای گذشته فزونی یافته است، برای همین بازار لوازم تحریر در مقایسه با دهه های گذشته که منحصر در تعدادی اقلام مثل، کیف دفتر، مداد، خودکار، تراش، دفترچه، پاک کن می‌شد بسیار متفاوت‌تر شده به شکلی که حتی به یک معنا می‌توان امروز بازار لوازم تحریر را یکی از پرزرق و برق ترین بازارها دانست.

انواع لوازم تحریر چه قیمت هایی دارد؟

یکی از پرسش‌هایی که این در این زمینه می تواند مطرح شود این است که خرید یک مجموعه لوازم تحریر برای یک دانش آموز در حال حاضر به طور متوسط چقدر هزینه خواهد داشت و حداقل و حداکثر قیمتهای لوازم تحریر این روزها در بازار چگونه است.

انواع لوازم تحریر بسته به کیفیت، طرح، مدل و برند قیمت های بسیار متنوعی در بازار دارند ،به عنوان نمونه کوله پشتی که جزو اصلی ترین وسایل مدرسه است در بازار لوازم تحریر بین ۵۰ هزار تومان تا ۱۸۰ هزار تومان در مدل ها و طرح های مختلف قیمت دارد.

قیمت انواع مداد رنگی که مصرف کننده زیادی هم دارد در بسته‌بندی ها و تعداد مختلف از حدود ۵۰۰۰ تومان شروع و به بیش از ۳۰۰ هزار تومان هم می رسد.

همچنین آبرنگ و گواش از دیگر ابزارهای نقاشی که مصرف خاص تری نسبت به مداد رنگی دارد در مدل های ساده کمتر ۱۵ هزار تومان قمیت دارد اما در کیفیت های بهتر و رنگ های با کیفیت تر و متنوع تر بیش از ۷۰۰ هزار تومان هم در بازار عرضه می شود.

اما انواع مداد، خودکار، روان نویس قیمت های بسیار مختلفی دارد. مداد نوکی که مصرف آن از مداد بیشتر شده است در مدل های ساده تر بین ۵۰۰۰ تا ۱۰ هزار تومان قیمت دارد و مداد نوکی های با برند معروف تر رنج قیمتی بین ۴۰ تا ۱۰۰ هزار تومان دارد. همچنین مدادهای بسته بندی ساده بین ۳۰۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان قیمت دارد و انواع خودکاری‌های تک رنج قیمتی از کمتر از ۱۰۰۰ تومان تا حدود ۲۰ هزار تومان در میان برندهای مختلف دارد.

ست های روان نویس و خود نویس که در کنار استفاده به عنوان لوازم تحریر برای برخی افراد، معمولا برای هدیه دادن هم استفاده می شود در حداقل قیمت حدود ۲۰ هزار تومان و در حداکثر قیمت حدود ۸۰۰ هزار تومان فروخته می شود.

در میان انواع دفتر، دفترهای با طراحی ساده‌تر و تعداد برگه کمتر بین ۳۰۰۰ تا ۸۰۰۰ تومان قیمت دارد و دفترهای با طراحی‌ها فانتزی و با کاغذهای با کیفیت تر و تعداد برگ بیشتر بین ۱۵ هزار تومان تا حدود ۱۰۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.

انواع جامدادی نیز از همین تنوع قیمت برخوردار است، جامدادی که از لوازم پر طرفدار به ویژه در میان دانش آموزان مقاطع تحصیلی پایین تر است از حدود ۷۰۰۰ تومان شروع و تا بالای ۱۰۰ هزار تومان هم در بازار لوازم تحریر موجود است.  

ماژیک‌های رنگ آمیزی و ماژیک های علامت گذاری نیز در برندها و بسته بندی‌های مختلف بین ۳۰۰۰ تومان تا ۲۰ هزار تومان قیمت دارد و ماژیک‌های حرفه‌ای و تخصصی تر رنج قیمتی حدود ۱۰۰ هزار تومان دارد.

همچنین تراش‌های کوچک معمولی در اندازه ‌های کوچک بین ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان قیمت دارد و تراش‌های رومیزی که مدل‌های متنوعی در بازار دارند از ۱۰ هزار تومان شروع و به بالای ۲۰ هزار تومان می‌رسد.

قیمت پاک کن‌ها از کمتر از ۱۰۰۰ تومان در بازار موجود است تا پاک کن‌های با کیفیت‌تر که بین ۵۰۰۰ تا ۱۰ هزار تومان قیمت دارند. لاک‌های غلط گیر قلمی نیز بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان عرضه می‌شوند و اسپری‌های پاک‌کننده تخته وایت برد ۱۴ هزار تومان فروخته می‌شود.

در میان انواع خط کش، خط کش‌های ساده حدود ۲۰۰۰ تومان قیمت دارند، شابلون‌ها در قالب‌های مختلف بین ۳۰۰۰ تا ۸۰۰۰ تومان و خط کش‌های مهندسی بیش از ۲۰ هزار تومان در بازار لوازم تحریر عرضه می‌شوند. همچنین نقاله و گونیا بین ۱۵۰۰ تا ۱۰ هزار تومان مدل‌های مختلفی دارند.

چسب‌ها نیز در بازار لوازم تحریر بسیار متنوع هستند. نوار چسب‌های شیشه‌ای بین ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان قیمت دارد، ‌نوار چسب کاغذی ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان، چسب‌های مایع ۴۰۰۰ تا ۱۰ هزار تومان، چسب قطره‌ای ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان و چسب‌های اکلیلی بین ۱۰ تا ۱۴ هزار تومان در بازار فروخته می‌شوند.

همچنین در بین انوع منگنه، منگنه‌های ساده‌تر و کوچک بین ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان قیمت دارد و منگنه‌های با کیفیت‌تر رنج قیمتی از ۲۰ تا ۸۰ هزار تومان دارد. انواع پانچ نیز بین ۵۰۰۰ تا ۱۵ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.

در میان انوع پاستل‌ها و مداد شمعی ها، مداد شمعی بین ۱۲ تا ۲۰ هزار تومان فروخته می‌شود و پاستل‌های شمعی و روغنی هم از حدود ۱۰ هزار تومان آغاز و به حدود ۷۰ هزار تومان می‌رسد و در شکل‌های حرفه‌ای‌تر قیمتی حدود ۳۰۰ هزار تومان دارد.  

 همچنین به غیر از لوازم تحریر روپوش پسرانه مدارس ابتدایی رنج قیمتی از ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان دارد و روپوش مدارس دخترانه از ۳۰ هزار تومان تا ۴۵ هزار تومان در بازار قابل مشاهده است.  

به گفته فروشندگان لوازم تحریر بخش عمده از بازار لوازم تحریر داخلی، وارداتی است و محصولات چین، مالزی، هند، ژاپن و برخی از کشورهای شرق آسیا بازار داخل را قبضه کرده ‌اند و در مقایسه با تولیدات داخلی به دلیل کیفیت بهتر و طرح‌های متنوع‌تر و زیباتر از مشتریان بیشتری برخورداراند.

از سوی دیگر هم برخی  معتقدند بسیاری از لوازم تحریر وارداتی تنها ظاهر زیبایی دارند و به لحاظ کیفیت از تولیدات داخلی پایین‌تر هستند.  

همچنین بخشی قابل توجهی از واردات لوازم تحریر به صورت غیر رسمی و قاچاق وارد می‌شود که هر چند رقم دقیقی از آن در دسترس نیست اما بر اساس برخی اظهارات دست کم نیمی از لوازم تحریر وارداتی به صورت قاچاق از مرزها وارد می‌شود.  

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار