کد خبر: ۲۹۱۷۳۵
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۳ 06 September 2016
روز 14 شهریور 1360 آيت‌الله حاج‌شيخ‌علي قدوسي، دادستان كل انقلاب اسلامی در جریان انفجار بمب به شهادت رسيد.

آيت‌الله علي قدوسي در 1306 ش. در شهرستان نهاوند در يك خانواده روحاني متولد شد. پدرش آيت‌الله ملا احمد قدوسي، در محضر آيات عظام ملاكاظم خراساني، ميرزا حبيب‌الله دشتي و ميرزا محمد حسن شيرازي به مقام اجتهاد رسيده بود.

علي قدوسي كه هجدهمين فرزند خانواده‌اش بود، دروس مقدماتي را در نهاوند و دروس متوسطه را همراه با علوم اسلامي در قم آموخت. وي درس خارج را نزد آيت‌الله بروجردي و امام‌خميني و درس فلسفه را نزد علامه طباطبايي فرا گرفت. و پس از چندي با دختر علامه طباطبايي ازدواج كرد.

قدوسي در 1341 به درجه اجتهاد رسيد و به تدريس در حوزه علميه قم مشغول شد. او با آغاز فعاليت فدائيان اسلام به صف مبارزين اين گروه پيوست و در جريان نهضت ملي شدن صنعت نفت در مخالفت با حزب توده فعاليت زيادي داشت، اما پس از شكست نهضت ملي و پيروزي كودتاچيان 28 مرداد 1332 و تا شروع نهضت امام خميني در 1341، مشغول تكميل دروس حوزوي بود. در1343باهمكاري چند تن از فضلاي حوزه علميه قم ازجمله مرحوم آيت‌الله رباني شيرازي و شهيد دكتر بهشتي تشكلي را براي تحرك هر چه بيشتر حوزه علميه بوجود آورد. 

اين تشكل در 1344 توسط ساواك شناسايي و بسياري ازروحانيون فعال آن از جمله خود شهيد قدوسي دستگير و زنداني شدند. قدوسي در مرداد سال بعد و پس از آزادي از زندان، مديريت مدرسه حقاني را بر عهده گرفت.

وي دروس كلاسيك دبيرستاني مانند رياضيات، طبيعي و زبان خارجه را وارد دروس حوزوي مدرسه حقاني كرد و در سالهاي فعاليت خود از همراهي و همفكري شهيد دكتر بهشتي بهره برد. در طول سالهاي فعاليت وي، مدرسه حقاني به مركزي براي مبارزه با شاه تبديل شد و بسياري از شاگردان آن به زندان افتاده و يا فراري و تبعيد شدند.
شهيد قدوسي در كنار مدرسه حقاني، مدرسه علميه‌اي نيز به نام «مكتب توحيد» ـ مختص خواهران و تربيت مبلغان زن ـ تأسيس كرد.

پس از پيروزي انقلاب به فرمان امام‌خميني (ره)، مسئوليت دادستاني كل انقلاب را پذيرفت و با‌ آن كه بيمار بود و همواره از ناحيه كبد رنج مي‌برد، در انجام وظائف كوتاهي نكرد.
او سرانجام روز شنبه 14 شهريور 1360 در جريان بمب‌گذاري در دادستاني انقلاب، به شهادت رسيد و سازمان مجاهدين خلق (منافقين) مسئوليت انفجار را برعهده گرفتند.

در پي شهادت آيت‌الله قدوسي دادستان كل انقلاب ، شوراي عالي قضايي طي حكمي حجت‌الاسلام سيدحسين موسوي تبريزي رئيس دادگاه انقلاب اسلامي آذربايجان شرقي را به سمت دادستان كل انقلاب منصوب كرد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار