455 منطقه نمونه گردشگری برای لغو مصوبه به هیئت دولت ارائه می‌شود و به زودی با امضای معاون سازمان میراث فرهنگی صورت می‌گیرد.
کد خبر: ۲۹۰۴۴۷
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۳ 04 September 2016
مدیرکل مناطق نمونه و زیرساخت‌های گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور گفت: 455 منطقه نمونه گردشگری برای لغو مصوبه به هیئت دولت ارائه می‌شود و به زودی با امضای معاون سازمان میراث فرهنگی صورت می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، جلال تاجیک در دومین نشست فصلی- علمی انجمن سرمایه‌گذاران مناطق نمونه گردشگری ایران(سمنگان) به میزبانی همدان، اظهار کرد: ظرف 8-7 ماه گذشته تمام مناطق نمونه گردشگری کشور شناسنامه‌دار شده و روش است که چه وضعیتی دارند و خواهد داشت.

وی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته 1168 منطقه نمونه گردشگری در سطح کشور مصوب شده بود، افزود: 455 منطقه نمونه گردشگری برای لغو مصوبه به هیئت دولت ارائه شده و موافقت‌نامه سرمایه‌گذاری 55 نفر از سرمایه‌گذاران در این مناطق که سرمایه‎‌گذار نیستند و بی‎علت سازمان گردشگری را همراهی کرده و تنها وقت ما را می‌گیرند و برای خودشان زحمت ایجاد کرده‌اند، لغو می‌شود.

وی با بیان اینکه ظرف 6 ماه گذشته برای لغو مصوبه مناطق گردشگری بارهای نامه‌ها را به استان‌ها برگرداندیم تا تصمیم ناعادلانه‌ای نگرفته باشیم، تصریح کرد: از 1168 عدد نجومی مصوب در رابطه با مناطق نمونه گردشگری در سال‌های گذشته، حدود 241 منطقه دارای موافقت‌نامه تإسیس از سازمان میراث فرهنگی بوده و در کارگروه‌ها مصوب شده و 736 منطقه از نظر سازمان میراث فرهنگی و دستگاه‌های مربوطه همچون سازمان محیط زیست، سازمان امور اراضی، سازمان امور جنگل‌ها ون منابع طبیعی برای ادامه کار موجه هستند.

مدیرکل مناطق نمونه و زیرساخت‌های گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور خاطرنشان کرد: 205 منطقه دارای موافقت‌نامه تأسیس هستند و در حال حاضر می‌توانند ادامه فعالیت داشته باشند همچنین کل مناطق فعال نمونه گردشگری به عدد 83 می‌رسد که 39 نفر از این مناطق توسط سرمایه‌گذاران عضو انجمن سمنگان اداره می‌شود و تصدی مابقی مناطق بر عهده شهرداری‌ها عمدتا مناطق شمالی است و تعمدا اجازه ورودشان را به انجمن ندادیم.

تاجیک تصریح کرد: امسال دولت در حوزه‌‌ زیرساخت‌ها در مناطق نمونه گردشگری 23 میلیارد تومان تخصیص داده اما وضعیت اعتبارات و بودجه دولت به گونه‌ای نیست که امکان تخصیص در سال‌جاری وجود داشته باشد اما تلاش کردیم حداقل انصاف را در هزینه‌کرد این مناطق حفظ کرده و سعی کردیم دیون برخی طرح‌ها را پرداخت کنیم اما برای هزینه‌های توسعه‌ای شرمنده شدیم.

وی با اشاره به مبادله تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان گردشگری با مجتمع‌های بین راهی کشور افزود: جدای از مناطق گردشگری و با توجه به اینکه اصل سرمایه‌گذاری گردشگری با مجتمع‌های بین راهی انطباق دارد، همکاری خوبی بین دو دستگاه صورت گرفته است.

تاجیک عنوان کرد: آذرماه سال 94 موفق به انعقاد تفاهم‌نامه‌ای برای اراضی مرتبط با هتل‌ها و مناطق نمونه و مجتمع‌های تفریحی توریستی در سراسر کشور شدیم و همزمان به مدیران‌کل میراث فرهنگی استان‌ها ابلاغ کردیم.

وی با بیان اینکه در برنامه‌های نمایشی شرکت نخواهیم کرد به طوریکه برنامه‌ها باید مشخص، مدون و روشن باشند و باید بین نشست تخصصی و عمومی فرق قائل شویم، ادامه داد: ضروری است از تریبون‌ها فاصله بگیریم و جلسات را به سمت پرسش و پاسخ پیش بریم.

مدیرکل مناطق نمونه و زیرساخت‌های گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه تنها راه‌حل کشورمان در شفاف‌سازی است، عنوان کرد: در جایگاه بودجه زیرساختی هم باید مشخص شود چه کسی و برای چه کاری از سازمان میراث فرهنگی اعتبار می‌گیرد بنابراین این مسأله باید شفاف شود.

تاجیک با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی با قدرت به سمت نهادسازی و واگذاری اختیارات به انجمن‌ها پیش می‌رود، اظهار کرد: پیگیر راه‌اندازی انجمن بانوان هستیم و تشکیل اتاق‌های گردشگری در استان‎ها را مدنظر داریم.

وی ادامه داد: آخرین گام سازمان میراث فرهنگی در اواخر نیمه نخست سال 96، علاوه بر نهادسازی همه استانها، تشکیل انجمن بانوان یا مناطق نمونه گردشگری که از سازمان میراث مجوز دارند، تأسیس اتاق گردشگری ایران است که آمال چندین ساله سرمایه‌گذاران خواهد بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار