مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: پروژه راه‌‎‌آهن همدان-تهران را همراه با محیط زیست نمی‌دانیم.
کد خبر: ۲۸۶۶۰۷
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۰ 29 August 2016
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: پروژه راه‌‎‌آهن همدان-تهران را همراه با محیط زیست نمی‌دانیم.

به گزارش ایسنا، محمدرضا محمدی به مناسبت هفته دولت در جمع خبرنگاران، درباره عملکرد معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان اظهار کرد: سعی کرده‌ایم وضعیت معیشتی و شرایط خدمتی محیط بانان را به عنوان سخت‌ترین و پرریسک‌ترین کار و مظلوم‌ترین قشر را ارائه تسهیلات و افزایش حقوق بهبود بخشیم.

وی افزایش چشمگیر و پرداخت‌ها به عنوان استان برتر در کشور، تأمین کامل و ارتقاء کیفی تجهیزات و امکانات فردی، بهبود زیرساخت‌های پاسگاه‌ها مانند راه‌های مواصلاتی و گازرسانی به سه پاسگاه، تأمین تجهیزات جدید و روزآمد مانند هلی‌شات برای تسهیل خدمت محیط بانان و بیمه تکمیلی رایگان از دیگر خدمات ارائه شده به محیط بانان دانست.

محمدی با اشاره به گازرسانی به تمام مناطق تحت مدیریت اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان به جز منطقه حفاظت‌شده خانگرمز به علت موقعیت جغرافیایی و پایان مصرف نفت برای گرم کردن، تصریح کرد: تأمین اعتبار به منظور آغاز به کار 25 محیط بان و کارشناس استخدام شده از گذشته در سال 94، طی مقدمات اشتغال 12 نخبه دانشگاهی با مدارک تحصیلی کارشناسی‌ارشد و بالاتر در گرایش‌های مختلف محیط زیست با هدف ارتقاء توان تخصصی مجموعه، برخورد فعال با تشکیل 77 کارگروه و کمیته داخلی و خارجی اداره‌کل و نظام‌مندی آنها، تسهیل ارتقاء سازمانی پرسنل و استقرار سیستم مدیریت مشارکتی و تکریم بازنشستگاه اداره در سطح استان برای نخستین‌بار از عملکرد معاونت پشتیبانی است.

وی عنوان کرد: برگزاری نشست منطقه‌ای اطفاء حریق در مراتع با حضور مدیران و کارشناسان حفاظت محیط زیست 7 اساتن، اعمال هماهنگیی لازم شهرستانی و تأمین تجهیزات لازم در این زمینه، مبارزه موفق با بیماری‌های حیات‌وحش همچون طاعون نشخوارکنندگان در مناطق حفاظت‌شده استان و عدم تلف شدن حتی یک رأس از وحوش با وجود وقوع تلفات گسترده در برخی از استان‌های مجاور، تشکیل نظام‌مند کارگروه مخاطرات زیست‌محیطی استان و پیگیری مصوبات مربوط و پیگیری احیاء تالاب آق‌گل پس از هفت سال از بحرانی شدن شرایط آن و انجام اقدامات اساسی در این زمینه از جمله اقدامات انجام شده توسط حوزه معاونت محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان است.

واگذاری موزه حیات‌وحش به دانشگاه بوعلی‌سینا


وی ادامه داد: پیگیری به منظور واگذاری موزه حیات‌وحش با توجه به وجود موزه غنی تاریخ طبیعی دانشگاه بوعلی‌سینا در راستای کاهش تصدی و تمرکز بر وظایف ذاتی، انجام کلیه اقدامات لازم به منظور ارتقاء منطقه حفاظت شده خانگرمز به عنوان نخستین پناهگاه حیات‌وحش استان که در آستانه تصویب شورای عالی محیط زیست قرار گرفته است، ایجاد بستر لازم برای مشارکت سمن‌های محیط زیست استان در امر سرشماری حیات‌وحش استان و احیاء کارگروه غارشناسی استات و تشکیل پنج جلسه در زمینه موضوعات مربوط به غارهای استان از دیگر اقدامات این حوزه است.

محمدی درباره تالاب آق‌گل خاطرنشان کرد: تالاب آق‌گل از 88 وارد مرحله بحرانی شد و به جز مجموعه مطالعات، تا اواخر سال 94 کاری در این راستا انجام نشده بود و امروز در شرایطی به سر می‌بریم که شرکت آب منطقه‌ای بر حسب تکلیف اعلام کرد تمام چاه‌های غیرمجاز منطقه را مسدود کرده و کنتور هوشمند را بر روی بخشی از چاه‌های مجاز نصب کرده است.

وی اضافه کرد: سازمان جهادکشاورزی این منطقه را برای تعیین الگوی کشت و نوع آبیاری به عنوان پایلوات قرار داده است و با محیط زیست و شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی هم جلسه مشترکی برای تأمین حق‌آبه تالاب آق‌گل و انجام اقدامات مشابه صورت گرفته در استان داشتیم.

وی ادامه داد: شناسایی متخلفان به منظور جلوگیری از دست‌اندازی در عرصه تالاب و پیگیری پرونده‌های قضایی مربوطه از دیگر اقدامات برای خارج کردن تالاب آق‌گل از وضعیت بحرانی بود که امیدواریم با انجام موارد ذکر شده و داشتن بارش‌های خوب تالاب 6 ماه در سال از نعمت آب برخوردار باشد.

وی عنوان کرد: در حوزه منابع‌طبیعی برای ارتقاء سطح مناطق به جز منطقه حفاظت‌شده خانگرمز، برای چهار منطقه دیگر هم پیگیری‌هایی داشتیم و تعریف منطقه حوزه سدگرین به عنوان منطقه شکار ممنوع و منطقه جنگلی گیان و رودخانه گاماسیاب به عنوان مناطق حفاظت‌شده در چارچوب پیگیری‌های اداره‌کل است.

کاهش 40 درصدی وقوع حریق در مراتع


وی حفاظت از مراتع در برابر حریق را از دیگر فعالیت‌های حوزه منابع طبیعی برشمرد و گفت: با توجه به اینکه مراتع استان به علت بارش‌های مناسب، بسیار غنی‌تر از سال‌های گذشته هستند، به همان نسبت امکان وقوع حریق افزایش یافته بنابراین باید با اتخاذ تدابیری اقدامات پیشگیرانه را انجام دهیم البته هماهنگی‌هایی با شهرستان‌ها انجام داده و ستادهایی در این راستا تشکیل داده‌ایم به طوریکه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال میزان آتش‌سوزی مراتع 40 درصد کاهش یافته و امیدواریم بتوانیم با کمک مردم این درصد را حفظ کنیم البته کاهش 25 درصدی از تکالیف سازمان ابلاغی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان در ادامه به بیان عملکرد حوزه معاونت محیط انسانی پرداخت و گفت: فعالسازی کارگروه مدیریت پسماند استان پس از هشت سال تعطیلی، تدوین و تصویب برنامه مدیریت پسماندهای پنجگانه استان و جهش چشمگیر در بهبود مدیریت پسماندهای عفونی توسط دانشگاه علوم پزشکی، تشکیل کارگروه مقابله با آلودگی هوا برای نخستین‌بار در استان، تصحیح جانمایی و تغییر مکان استقرار سه ایستگاه از پنج ایستگاه پایش آلودگی هوا در سطح استان و رشد 30 درصدی خوداظهاری واحدهای تولیدی و صنعتی استان از جمله اقدامات این معاونت است.

وی انجام 2021 مورد پایش، 212 مورد نمونه‌برداری پساب و 318 مورد نمونه‌برداری خروجی دودکش واحدهای صنعتی، خدماتی و درمانی از طریق آزمایشگتاه‌های معتمد، صدور 195 مورد اخطاریه در زمینه آلودگی آّب، 135 مورد در زمینه آلودگی هوا، 81 مورد اخطاریه در زمینه پسماند، رسیدگی به 209 مورد شکواییه محیط انسانی، انجام 406 مورد نمونه‌گیری فاضلاب و 184 مورد سنجش میکروبی و 222 مورد سنجش فیزیکی و شیمیایی را از دیگر اقدامات معاونت منابع انسانی دانست.

محمدی اضافه کرد: انجام 176 مورد نمونه‌گیری از منابع آبی استان و انجام سنجش‌های میکروبی و فیزیکی و شیمیایی بر روی نمونه‌ها، انجام 166 مورد سنجش خروجی دودکش‌ واحدهای صنعتی، انجام 95 مورد پایش از محل‌های دفع پسماندهای شهری و انجام 337 مورد پایش از محل دفن پسماندهای روستایی و پیگیری نصب سیستم پایش آنلاین در 4 واحد صنعتی از اقدامات دیگر این حوزه است.

وی دستاوردهای برگزاری کارگروه‌های مدیریت پسماند را تعیین وضعیت برنامه‌ای 5 نوع پسماند عادی خانگی، ویژه، صنعتی، عفونی و کشاورزی دانست و عنوان کرد: خوشبختانه در حال حاضر تقریبا در تمام بیمارستان‌های استان دستگاه بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی استقرار یافته است.

وی مسأله دفع پسماند را مشکل مزمنی دانست که در سنوات گذشته رخ داده و به یکباره قابل حل نیست و اظهار کرد: متأسفانه زیرساختی در حوزه دفع پسماند نداشتیم اما اکنون در زمینه پسماندهای کشاورزی اتفاقات خوبی رخ داده به طوریکه کاورهای پلاستکی در مزارع کشاورزی همچون پرورش خیار و محصولات مشابه رهاسازی شده و برخوردهای قضایی برای اجرای الزمات حقوقی و قانونی داشته‌ایم.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان، سال گذشته از 288 واحد کاندیدا، 20 واحدی کشوری برای کسب برند صنعت سبز انتخاب شدند که دو سهمیه متعلق به همدان بود بنابراین امسال سعی داریم تعداد بیشتری از واحدهای سبز را معرفی کنیم.

شرایط مطلوب سلامت هوا در همدان


وی درباره برگزاری کارگروه آلودگی هوا نیز تصریح کرد: استان همدان نسبت به بسیاری از استان‌های کشور از شرایط مطلوب سلامت هوا برخوردار است.

محمدی با اشاره به وجود 25 سمن در حوزه محیط زیست استان همدان به منظور زمینه‌سازی برای مشارکت مردم در حفظ محیط زیست و تخصصی کردن دو سمن گفت: کانون محیط زیست دانشگاه بوعلی‌سینا به عنوان کانون برتر کشوری معرفی شد.

وی با اشاره به برگزاری نخستین همایش نماز و محیط زیست کشور در استان، برپایی نمایشگاه عکس محیط زیست در همدان، ملایر و نهاوند، برگزاری جشنواره فیلم سبز و ایجاد شعب اختصاصی برای دعاوی زیست‌محیطی در دادگستری به عنوان سایر فعالیت‌های اداره‌کل برشمرد.

محمدی در بخش دیگری درباره اقتصاد مقاومتی در محیط زیست اظهار کرد: اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را به عنوان الزام و تکلیف تمام دستگاه‌ها تلقی می‌کنیم تا در این زمینه وارد شوند و در راستای تسهیل برای میل به اقتصاد مقاومتی تلاش کنند.

وی افزود: در حوزه محیط زیست تعریفی از اقتصاد مقاومتی داریم که برگرفته از تعریف مقام معظم رهبری به عنوان مبتکر اقتصاد مقاومتی است و باید به نحوی برنامه‌ریزی کنیم که بتوانیم در برابر تکانه‌ها و شوک‌هایی که ممکن است کشور را تهدید کند، پایداری‌مان را حفظ کنیم.

محمدی ادامه داد: پایداری مفهومی است که در بطن موضوع توسعه و حفظ محیط زیست نهفته است به طوریکه تلاقی چشمگیری بین مفهوم اقتصاد مقاومتی و اقتصاد سبز وجود دارد.

وی عنوان کرد: برای تئوری کردن موضوع و پوشش خلأهای نظری، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در بخش محیط زیست را با سیاست‌های ابلاغی ایشان در زمینه اقتصاد مقاومتی را تطبیق داده‌ایم که بالای 80-90 درصد هم‌پوشانی وجود دارد بنابراین معتقدیم اگر سیاست‌های مقام عظمای ولایت در بخش محیط زیست را عملی کنیم عملا توانسته‌ایم به نظر ایشان در حوزه اقتصاد مقاومتی که به محیط زیست برمی‌گردد، جامه عمل بپوشانیم.

محمدی تأکید کرد: تمام دغدغه ما در این بخش حفظ پایداری منابع است بدین معنا که در حوزه کشاورزی به نحوی رفتار کنیم که بتوانیم کسری مخازن آب‌های زیرزمینی را لحاظ کرده و به نحوی از آب بهره ببریم که در درازمدت از خروجی‌های فعالیت‌های کشاورزی برخوردار باشیم نه اینکه همانند تجربه دو دهه اخیر منابع را به نحوی مصرف کنیم که جایگزین نشوند و در کوتاه‌مدت در مواجهه با تکانه‌هایی نتوانیم منابع را مدیریت کنیم.

تسهیل استقرار صنایع و همراهی آنها با محیط زیست

وی ادامه داد: تسهیل استقرار صنایع و همراهی آنها با محیط زیست بسیار حائز اهمیت است به طوریکه این نگاه از گذشته وجود داشته و امروز پررنگ‌تر است و همراه واحدهای صنعتی عمل می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم با ایجاد شرایطی برای فعالیت واحدهایی که همراه محیط زیست هستند، به معنای واقعی کلمه به توسعه پایدار دست یابیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با تأکید بر اینکه گوش ما ازگذشته برای شنیدن حرف‌های صنایع شنواتر است، افزود: عزمی هم با ابلاغ سیاست‌های مقام معظم رهبری در بخش محیط زیست و الزامات حقوقی و قانونی بالادستی و نگاه مدیریت ارشد استان ایجاد شده و خوشبختانه امروز این تلازم جا افتاده است که رخداد هر توسعه‌ای لزوما باید ملاحظات زیست‌محیطی داشته باشد.

عدم تناسب پاسگاه‌ها و محیط بانان معضلی ملی

وی در بخش دیگری با اشاره به اینکه متأسفانه عدم تناسب پاسگاه‌ها و محیط بانان معضلی ملی بوده و منحصر به استان همدان نیست، عنوان کرد: در حال حاضر محیط بانان 18 روز کار و 12 روز استراحت دارند در صورتی‌که این نسبت باید برعکس باشد اما با توجه به عزمی که به واسطه اتفاقاتی رخداده در ماه‌های اخیر برای محیط زیست و شهادت محیط بانان در جنوب کشور و اثبات مظلومیت آنها و پیگیری‌های مفصل سازمان در این زمینه خوشبختانه نگاه دولت و مجلس به این موضوع معطوف شده و لایحه‌ای توسط دولت در دست تدوین است که به صورت تخصصی کارهایش صورت گرفته و بعید نیست در ماه‌های آینده به مجلس برود تا بتوانیم محرومیت‌زدایی در عرصه محیط بابان را داشته باشیم.

محمدی درباره موضوع اطفای حریق در مناطق حفاظت‌شده و شکار ممنوع گفت: آتش زدن منطقه به منظور گمراه کردن محیط بانان شیوه نخ‌نما و مندرسی است چرا که آنها هوشیار هستند اما تقریبا نزدیک به 100 درصد آتش‌سوزی‌ها در مراتع ریشه انسانی دارد و گاهی گفته می‌شود به واسطه وجود پسماندهای شیشه‌ای در طبیعت و پُلار کردن نور خورشید و ایجاد گرمایش حاد، آتش‌سوزی رخ می‌دهد که همین مسأله هم منشأ انسانی دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه بیشتر آتش‌سوزی‌ها در ایام تعطیلات و آخر هفته‌ها به وقوع می‌پیوندند از رسانه‌ها می‌خواهیم در این زمینه به مردم اطلاع‌رسانی کنند.

وی درباره رشته‌های دانشگاهی محیط زیست نیز گفت: خوشبختانه امروز با توجه به تنوع و تعدد مراکز دانشگاهی در حوزه محیط زیست از منظر فارغ‌التحصیل این حوزه مشکلی نداشته و نیروی کارآمد زیادری داریم هر چند تأمین شغل در حوزه مأموریت‌های ما تعریف نشده اما اکنون برابر اطلاعات 500 تا 700 نفر فارغ‌التحصیل محیط زیست و رشته‌های مرتبط آن در استان وجود دارد که درصد کمی شانس اشتغال می‌یابند بنابراین یکی از محمل‌ها برای ارتقاء این افراد جلب واحدهای تولیدی صنعتی استان است که در واحد خود یک نفر به عنوان کارشناس به کار بگیرند تا هم زمینه اشتغال فراهم شود و هم سطح توجه به محیط زیست در آن واحد ارتقاء یابد.


اشتغالزایی و جذب گردشگر از فواید جهانی شدن لالجین

محمدی در ادامه با اشاره به معرفی لالجین به شهر جهانی سفال عنوان کرد: ثبت جهانی شهر لالجین فرصتی برای استان است و به فال نیک می‌گیریم و استقبال می‌کنیم و اگر این موضوع درست مدیریت شود، می‌تواند ظرفیت‌سازی کند چرا که هر چقدر استان را متناسب با ظرفیت‌هاش مدیریت کنیم به محیط زیست کمک بیشتری کرده‌ایم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه سفال، صنعت آب‌بری نبوده و مصالح اولیه آن در منطقه وجود دارد بنابراین می‌تواند علاوه بر اشتغالزایی، جذب گردشگر را با استفاده حداقلی از منابع به همراه داشته باشد.

وی در ارتباط با مدیریت پسماند در استان گفت: یک معضل حدودا 20 ساله‌ در موضوع دفع پسماندهای سفال لالجین وجود داشت و به طور مشخص در یک دهه اخیر در شهرک سفال لالجین که با پیگیری‌های همکاران محیط زیست و شهرستان بهار مرتفع شد و بدین ترتیب محل جدیدی جانمایی شد و هماهنگی لازم برای تملک زمین در شرایطی که ارتباطی با محیط زیست نداشت را انجام دادیم و وضعیت نابسامان گذشته و رهاسازی پسماندها در حاشیه رودخانه قوری‌چای و حتی اشتغال بخشی از حریم رودخانه را بهبود بخشیدیم و در حال حاضر پسماندها براساس برنامه‌ریزی شهرک صنعتی و مدیریت شهرک سفال به محل جدید منتقل می‌شود.

وی در ارتباط با آلاینده‌هایی که در شب‌ها فعالیت می‌کنند، گفت: برای برخورد با آلاینده‌هایی ‌که از فرصت تاریکی هوا سوءاستفاده می‌کنند، گشت‌های شبانه‌ای ترتیب داده‌ایم و حتی با مواردی برخورد حقوقی داشته‌ایم که رسانه‌ها می‌توانند با اطلاع‌رسانی عمومی در این زمینه با ما همراه باشند تا هر شهروند به مثابه یک محیط بان و حافظ محیط زیست در صورت برخورد با موارد این چنینی از طریق شماره 1540 به ما اطلاع دهد و در فرصت مناسب برخورد لازم صورت گیرد.

محمدی در بخش دیگری اظهار کرد: اجرای پروژه بازیافت پسماند در شهر صالح‌آباد بدون هیچ هماهنگی با ما صورت نمی‌گیرد به طوریکه در جلسات کارگروه مدیریت پسماند مقرر شده کلیه پسماندهای شهرهای شمالی تجمیع یافته و به مرکز مدیریت و پردازش و یازیافت پسماند واقع در این شهر انتقال یابد و شهرداری‌ها مکلف هستند سازوکار انتقال پسماند را طراحی کنند.

هیچ تغییر کاربری غیراصولی در استان نداشتیم

وی درباره هتل‌سازی‌ها نیز گفت: یکی از اتفاقات خوب دولت تدبیر و امید این بود که هیچ تغییر کاربری غیراصولی نداشتیم و برای اینکه این موضوع مسجل شود و با توجه به اعتراضات سمن‌ها اجازه حضورشان در کمیسیون ماده 5 به عنوان مرجع تغییرکاربری‌ها برای شفاف‌سازی از سوی معاون عمرانی استاندار صادر شد به طوریکه در ارائه گزارش مبسوط تهیه شده مشخص شد در سه سال اخیر اتفاقی نیفتاده است و هر پروژه‌ای با تغییر کاربری فعال است از میراث گذشته بوده و هیچ همخوانی با اهداف زیست‌محیطی ندارد.

محمدی همچنین درباره بحث زیست‌محیطی راه‌آهن همدان- تهران گفت: عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن زمانی کلید خورد که الزامی برای مطالعات ارزیابی اثر زیست‌محیطی وجود نداشت و در حین اجرا این الزام ایجاد شد و در مقطعی بود که بخش قابل توجهی از پروژه انجام شده بود.

وی تأکید کرد: این پروژه را همراه با محیط زیست از جهتی نمی‌دانیم به این لحاظ که مطالعات ارزیابی اثرات زیست‌محیطی ندارد اما از طرفی می‌دانیم چرا که محیط زیست رفیق حمل و نقل ریلی است و هر چقدر بتوانیم زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی را توسعه دهیم به محیط زیست کمک کرده‌ایم بنابراین از این منظر از اجرای پروژه استقبال می‌کنیم اما چقدر خوب بود مطالعات زیست‌محیطی می‌داشت البته در حال حاضر عوامل اجرایی در مدیریت پروژه مترصد هستند حداکثر همراهی را با محیط زیست داشته باشند و برای اقداماتشان از ما استعلام می‌کنند و سعی می‌کنیم تبعات منفی پروژه را کاهش دهیم.

اقدام فیزیکی قابل توجهی برای مدیریت پسماند نداشتیم

محمدی در ادامه درباره پسماندهای روستایی گفت: آنچه در یک‌سال اخیر انجام شده تعیین تکلیف برنامه‌ای مدیریت پسماند است و در اجرا غیر از اقدامات موردی و مقطی در حوزه پسماندهای کشاورزی و عفونی تقریبا اقدام فیزیکی قابل توجهی نداشتیم چرا که به شدت با محدودیت اعتبار مواجه هستیم.

وی اضافه کرد: در مدیریت شهری که معضل کلیدی و اصلی را پسماندهای عادی و خانگی تشکیل می‌دهد و در حوزه‌های دیگر چون صنعتی، ویژه و کشاورزی مستلزم مطالعات تکمیلی و تدوین برنامه مدیریت جامع هستیم و تکلیفی که کارگروه مدیریت پسماند برای پسماندهای شهری و روستایی تعیین کرده‌ایم است که محل‌های انباشت پسماند را محاط کنند تا جلوی دسترسی حیوانات ولگرد و یا انتشار از طریق باد را از محیط های پیرامونی بگیرند چرا که بیشتر از این در وسع دهیاری‌ها و شهرداری‌ها نیست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تصریح کرد: در حوزه مدیریت روستایی تکلیفی ایجاد شده است تا از طریق اعتبارات تخصیص یافته دفتر امور روستایی استانداری به دهیاری‌ها، مراکز انباشت مشترک پسماند مشابه مجتمع‌های آبرسانی روستایی درنظر گرفته شود البته تا به امروز مشاوری برای اجرای این طرح انتخاب نشده اما محیط زیست با وجود اینکه متولی این امر نیست، از طریق کارگروه مدیریت پسماند پیگیر انتخاب مشاور از طریق مدیریت امور روستایی استانداری و مدیریت امور شهری استانداری است.

تمام تالاب‌های طبیعی همدان بحران‌زده است

وی درباره تالاب‌های استان گفت: تالاب طبیعی پیرسلمان به نسبت از وضعیت بهتری برخوردار است اما تمام تالاب‌های طبیعی استان بحران‌زده هستند به طوریکه هفت تالاب انسان‌ساخت و سه تالاب نیمه فعال داریم که عملا به صورت فصلی هستند و به علت اتفاقات ناخوشایندی که در بهره‌برداری بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی افتاده است، آسیب جدی دیده‌اند و حل این مسأله مستلزم همکاری مراجع مرتبط همچون آب منطقه‌ای و به ویژ جهاد کشاورزی است که بتوانند مدیریت مصرف آب را انجام دهند و به مسأله‌ای که به صورت تدریحی و افزون بر20 سال رخ داده است را در آینده غلبه کنند.

وی با بیان اینکه وسج نهاوند که عملا مطروکه است، تالاب چم‌شور و پیرسلمان در اسدآباد و آق‌گل در حوزه ملایر جزء تالاب‌های طبیعی بوده است، درباره تیمار پرندگان و وحوش گفت: اساسا یکی از مظلومیت‌های محیط زیست این است که بین محیط زیست و اعتبار نسبتی وجود ندارد در واقع یکی از محروم‌ترین بخش‌های اجرایی کشور محیط زیست است.

وی با بیان اینکه نمی‌خواهیم به جز پیمایش محلی و شیفت‌های کاری دغدغه دیگری برای محیط بابنان ایجاد کنیم، تصریح کرد: متأسفانه به علت محدودیت شدید اعتباری چاره‌ای نداریم جز اینکه تیمار پرندگان و حیوانات را در محل اداره‌کل انجام داده و آنجا از آنها نگهداری کنیم اما به کمک بخش غیردولتی نیازمندیم.

نگهداری 5 حیوان آسیب‌دیده در محوطه اداره‌کل محیط زیست همدان

محمدی با بیان اینکه معمولا بین 7 تا 10 و به صورت میانگین 5 حیوان در محوطه اداره‌کل نگهداری می‌شود که امیدواریم با افزایش توان اعتباری درمانگاه حیات‌وحش احداث کنیم، تصریح کرد: اخیرا یک توافق اولیه با مدرسه طبیعت همدان انجام داده‌ایم تا حیوانات زخمی را برای تیمار به آنجا منتقل کنیم اما به دنبتا حل موضوع به صورت ریشه‌ای هستیم که نقش رسانه‌ها در اینجا تعیین‌کننده است تا از شکارهای کاملا بی‌هدف برخی حیوانات و پرندگان جلوگیری شود چرا که این مشکلات از فقر فرهنگی محیط زیستی نشأت می‌گیرد.

وی با اشاره به بهره‌برداری از سیستم هدی‌کم به منظور استفاده در انجام برخی فعالیت‌ها همچون سرشماری در دوره‌های خاص به منظور کم کردن رنج و زحمت محیط بانان عنوان کرد: همدان پس از استان قزوین، دومین استانی است که از هدی‌کم استفاده می‌کند و بنای استقاده گسترده از این دستگاه را نداریم و صرفا در برخی مناطق استفاده می‌کنیم چرا که بعضا محدویت‌های قانونی دارد که باید زیرساخت‌های قانونی برایش فراهم آوریم.

فعالیت معدنی در نشر و لشگردر

محمدی با بیان اینکه فعالیت معدنی گسترده‌ای در منطقه حفاظت‌شده نشر وجود ندارد، اعلام کرد: معضل موجود در منطقه لشکردر به واسطه فعالیت‌های معدنی بسیار بیشتر از منطقه نشر است البته در نشر از گذشته و پیش از ارتقاء به منطقه حفاظت‌شده مجوز صادر شده است اما اساسا فعالیت معدنی را در مناطق حفاظت‌شده برنمی‌تابیم و اصلا باب میل ما نیست و علاقه نداریم به طوریکه درگیر فشارهای زیادی به منظور فعالیت‌های معدنی در مناطق شکار ممنوع هستیم اما مقاومت خواهیم کرد.

محمدی در ادامه با بیان اینکه استفاده عشایر از مراتع جزء حقوقشان است و حتی در برخی مراتع سند تعلیف دام دارند که تعادل بین دام و مراتع استان برقرار نیست، تصریح کرد: امسال محیط بانان با حمایت دستگاه قضایی از ورود عشایر به مراتع به منظور حفاظت از حیات‌وحش جلوگیری کردند و حتی بابت این موضوع کتک خوردند چرا که بیماری در دام‌هایشان شیوع پیدا کرده بود و تعداد زیادی تلفات داشتند.

وی خاطرنشان کرد: در کارگروه عشایری استان مطرح کردیم تا چاره‌اندیشی شود و در استان‌های دیگر شرایطی فراهم آید که عشایر به استان همدان نیایند البته عشایر از اقشار محروم و زحمتکش جامعه هستند و نقش بسزایی در تولید دام در کشور دارند اما در واقع با توجه به عدم تناسب در دام و مرتع و تخریب آن، نگاه مثبتی به حضور عشایر در مراتع استان نداریم.

همدان یکی از 5 نقطه پیک جهانی تعارض انسان و گرگ

محمدی در ادامه در موضوع تعارض انسان و گرگ گفت: با توجه به اینکه همدان یکی از 5 نقطه پیک جهانی در این موضوع است کماکان میزبان یک کار تحقیقاتی هستیم که هنوز نهایی نشده به طوریکه در حال مطالعه رفتارهای گرگ و بخشی رفتار متقابل انسان و گرگ مبتنی بر خروجی‌های مطالعاتی که داشتیم و اطلاعاتی که در موضوع مدیریت این تعارض داریم، هستیم.

وی ادامه داد: یکی از قراردادها با سازمان مردم نهاد منعقد شده به طوریکه یک تیم از سمن‌ها در نواحی شمالی استان فعال هستند که در جوامع روستایی به ویژه روستاهایی که با گرگ به صورت مستقیم درگیر بودند، نحوه مهار کردن این بحران را برای مردم توضیح دهند.

وی افزود: با توجه به دست بردن انسان در طبیعت و برهم خوردن تعادل طبیعت این تعارض ایجاد شده و اگر ما رفتار اکوسیستمی نرمالی را شاهد بودیم و تعادل را به هم نمی‌ریختم این مسأله را نداشتیم، در حال حاضر انسان‌ها به زنجیره غذایی اکوسیستمی گرگ لطمه زده‌اند، رفتارهای نابهنجار مثل شکار خرگوش که طعمه گرگ قرار می‌گیرد را داشته‌اند و با تجمع پسماند در مجاورت نواحی مسکونی زمینه حضور گرگی که گرسنه مانده و امنیت غذایی ندارد، فراهم آمده است.

وی افزود: محققان در چارچوب مطالعات بر روی دو قلاده گرگ جی‌پی‌اس یا مکان‌نما نصب کرده و متوجه شده‌اند روزانه تردد بسیاری به مکان‌های انباشت پسماند صورت می‌گیرد که باید همه مردم در فرهنگ‌سازی و مدیریت اصولی و مشارکتی دخیل شوند.

وی با بیان اینکه تبدیل مرتع به مزرعه و استفاده از گونه‌ها و کشت ناهنجاری همچون ذرت و ایجاد پناهگاه در این مزرعه برای گرگ تعارض بین انسان و این حیوان را تشدید می‌کند، عنوان کرد: دفع پسماند در مجاورت روستاها و شکار خرگوش توسط انسان دو عنصر کلیدی امنیت جانی و غذایی گرگ است که انسان در آن مقصر است و باید در رفع آن تلاش کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار