رییس کمیته هیات تحقیق و تفحص از بنیاد شهید و امور ایثارگران به افشاگری درمورد پرونده تحقیق و تفحص از بنیاد شهید در دولت نهم پرداخت و مواردی از تخلفات آن زمان را بیان کرد.
کد خبر: ۲۸۳۹۰۰
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۶ 24 August 2016
رییس کمیته هیات تحقیق و تفحص از بنیاد شهید و امور ایثارگران به افشاگری درمورد پرونده تحقیق و تفحص از بنیاد شهید در دولت نهم پرداخت و مواردی از تخلفات آن زمان را بیان کرد.

به گزارش تابناک همدان به نقل از ایرنا، امیر خجسته در حاشیه علنی روز چهارشنبه مجلس در جمع خبرنگاران افزود: یکی از وظایف مهم نمایندگان مجلس نظارت است، از این رو اگر می بینیم رهبر معظم انقلاب هشت ماده را برای برخورد با مفاسد اقتصادی از سران سه قوه می خواهند به دلیل آن است که این پدیده شوم رشد کرده و اگر برخورد نکنیم فراگیر می شود.

وی تاکید کرد: اگر بسیاری از دستگاه خوب نظارت کنند، خصوصا اگر 20 دستگاه نظارتی به وظیفه و رسالت خود عمل کنند خواهیم دید که مفاسد اقتصادی به حداقل خود می رسد.

نماینده مردم همدان در مجلس اضافه کرد: ما در مجلس نهم به بحث تحقیق و تفحص از بنیاد شهید ورود پیدا کردیم و سه سال در این راستا فعالیت داشتیم زیرا اتفاقات بسیار بدی در آن زمان در سیستم های بانکی رخ داد و عده ای سکوت کرده بودند.

**عده ای با فشار سیاسی نمی خواستند تحقیق تفحص بنیاد شهید به نتیجه برسد
خجسته با تاکید بر این اینکه در این تحقیق و تفحص فراز و نشیب های زیادی وجود داشت، گفت: خیلی ها فشارهای سنگین، مستقیم و غیر مستقیم وارد می کردند که ما وسط راه موضوع را رها کنیم و فشارهای سیاسی دال بر این بود که تحقیق تفحص به نتیجه نرسد اما ما تمام تلاشمان را کردیم و امروز برخی موارد را به مردم می گویم.

وی تاکید کرد: من امروز اعلام می کنم که ما با قوت بحث تحقیق و تفحص را به نتیجه رسانده و به نتیجه خواهیم رساند و تا زمانی که در مجلس هستیم و نفس می کشیم نفس مفاسد اقتصادی را در بنیاد شهید می گیریم و آن را تعیین تکلیف می کنیم.
رئیس کمیته تحقیق و تفحص در بنیاد شهید دولت گذشته گفت: موضوع تحقیق و تفحص از بنیاد شهید فقط مربوط به همکاران ما در بنیاد نیست بلکه در رابطه با سیستم های اقصادی و بانکی نیزی هست.

** در مجلس نهم نگذاشتند تحقیق و تفحص از بنیاد شهید به نتیجه برسد
خجسته افزود: یکی از دلایل طولانی شدن تحقیق وتفحص از بنیاد شهید این بود که عده ای در مجلس نهم نگذاشتند این موضوع به نتیجه برسد و ما در این راستا گلایه مندی داریم.
وی گفت: آنها نمی خواستند ما به نتایج خوبی برسیم ولی ما خوشبختانه به نتایج خوبی رسیدم و توانستم بسیاری از اموال بیت المال را برگردانیم.

** 433 میلیون درهم را به دبی برده بودند
خجسته با بیان این که در راستای این تحقیق تفحص 300 تا 400 میلیبون تومان هزینه کردیم ولی توانستیم 3000 میلیارد تومان برگردانیم، درباره دستاوردهای این کار توضیح داد: کلاهبرداری از صرافی بانک دی به مبلغ 433 میلیون درهم توسط شرکت فرخ ناز تجارت کیش بود که این پول به دبی رفته بود که ما با پگیری هایی که داشتیم توانستیم 500 میلیارد تومان از این پول را تاکنون به بیت المال برگردانیم.
 
وی ادامه داد: اسناد و مدارک این موضوع موجود است و ما در اسنادی که داشتیم، مشاهده کردیم که بانک دی با اسناد جعلی کار می کرد و فاقد اسناد قانونی بود. ما پیگیری های لازم را کردیم و اساسنامه قانونی تعیین شد و بانک مرکزی نظارت دقیق بر بانک دی پیدا کرد.

** اختلاس 7 میلیارد تومانی یکی از مدیران
خجسته اضافه کرد: یکی از مدیران تشکیلات، ملبغ هفت میلیارد تومان اختلاس کرده بود که با هماهنگی هایی که با دستگاه نظارتی کردیم، این فرد دستگیر شد و وجوه به بیت المال بازگردانده شد.

** هتل سفید کنار بنیاد شهید را بازگرداندیم
رییس کیمته تحقیق وتحفص از بنیاد شهید دولت گذشته اضافه کرد: ما در اقدامی توانستیم هتل سفید کنار در بندر انزلی که بالای 100 میلیارد تومان ارزش داشت را به بنیاد شهید بازگرداندیم البته املاکی همچون ساختمان مرکزی بانک دی نیز با تبانی و کلاهبرداری از دست رفته بود که توانسیتم آن ها را بازگردانیم.

**بازگرداندن میلیاردها تومان به شرکت اقتصادی کوثر
خجسته ادامه داد: ما توانستیم میلیاردها تومان از شرکت های اقتصادی کوثر را که به غارت رفته بود، برگردانیم. چهار قرار داد معروف تکلم و کاونده از مواردی بود که ما توانستیم آن را بازگردانیم و جزو دستاوردهای هیات تحقیق و تحفص محسوب می شود.

** دست سلطان شکر را از معاملات در شرکت های اقتصادی قطع کردیم
وی تاکید کرد: ما دست سلطان شکر را از معاملات در شرکت های اقتصادی قطع و وضعیت سلطان شکر را تعیین تکلیف کردیم. وی در شرکت سبحان کارهای عجیب و غریبی انجام داده بود.
 
خجسته اضافه کرد: یکی از دستاوردهای دیگر این بود که افراد متخلف در شرکت هایی مثل تهران الکترونیک را به دادگاه معرفی کردیم.

**صدها میلیارد تومان وام مشکوک الوصول
وی با تاکید بر اینکه با اقدامات ما کلیه پرونده ها و قراردادها ضابطه مند شد و یا اگر مشکلی داشت به دادگاه رفت، اظهار داشت: در بانک دی صدها میلیارد تومان وام های مشکوک الوصول وجود داشت که با فشار کمیته تحقیق و تفحص این پول ها برگردانده شد، این ها تضامینی نداشتند، اعتبار سنجی نشده بود و با یک تضامین بسیار ضعیف مثل سفته وام می دادند.

خجسته تاکید کرد با فشاری که کمیته تحقیق و تفحص آورد تمامی وجوه برگردانده شد.

رئیس کمیته تحقیق و تفحص از بنیاد شهید افزود: در حال حاضر 8 هزار میلیارد تومان توسط بانک دی وام داده شده که این وام بدون تضمین و با تبانی بوده و همچنین 1800 میلیارد تومان مشکوک الوصولی شاهد بودیم که هم اکنون در حال پیگیری برای بازگشت آن هستیم.

**فروش 280 میلیارد تومان آهن قراضه در قالب قرارداد جعلی
نماینده مردم همدان اضافه کرد: تبانی در خرید و فروش آهن قراضه توسط مسئولان مربوطه با شرکت های شخصی که در این راستا فعال بود یکی دیگر از اقداماتی بود که ما علیه آن وارد شدیم، آنان هر کیلو آهن قراضه را 325 تومان خریداری کردند و 850 تومان به بانک دی می فروختند. در نهایت 280 میلیارد تومان با یک قرارداد جعلی و سوری پول بیت المال را غارت کردند که این پول تعیین تکیلف شد و از حلقوم مفاسد اقتصادی بیرون کشیده شد.
خجسته ادامه داد: در همین راستا آنان یک ملکی را 47 میلیارد تومان قیمت گذاری کردند در حالی که ارزش واقعی آن 5 میلیارد تومان بود که ما آن را نیز تعیین تکلیف کردیم.

وی اضافه کرد: در این فرآیند ما تمامی پرونده های تسهیلات را به دستور قضایی و قاضی در بانک دی متوقف کردیم و در حال بررسی آن در دادگاه هستیم.

رئیس کمیته تحقیق و تفحص از بنیاد شهید خاطرنشان کرد: از دیگر دستاوردهای ما این بود که شرکت توسعه دیدار ایرانیان که بیش از دو میلیارد تومان ارزش مالی و ملکی دارد در اختیار یک مجموعه قرار گرفته شده بود و در سال 94 اعلام کردند که 20 میلیارد تومان سود دهی داشته است در حالی که اگر این پول در بانک باشد بالای 400 میلیارد تومان سود بانکی آن می شود.

خجسته گفت این مواردی که من اشاره کردم تنها گوشه ای از اقدامات شبانه روزی ما بود، در این راستا تنها بنده و یکی دو نماینده از جمله آقای غلامعلی جعفرزاده نماینده مردم رشت موضوع تحقیق و تفحص را دنبال کردیم و هیچ کدام از نمایندگان در این راستا در هیات حضور نیافتند.

** با فشار، تطمیع و تهدید نتوانستند جلوی ما را بگیرند
نماینده مردم همدان اضافه کرد: فشارهای سنگین در این راستا به ما وارد کردند، عده ای ما را تهدید کردند و می خواستند ما را تطمیع کنند، در حوزه انتخابیه ما حضور یافته بودند که ما رای نیاوریم ولی نتوانستند به جایی برسند.
 
خجسته ادامه داد: مفاسد اقتصادی مثل اژدهای هشت سر شده است که اگر از هر جایی بزنید از جای دیگر بیرون می آید.

** شناسایی شبکه 50 تا 70 نفری
خجسته اضافه کرد: ما در موضوع تحقیق و تفحص از بنیاد شهید به این نتیجه رسیدیم که یک شبکه 50 تا 70 نفری وجود دارد که به زودی دستگیر می شوند.

وی تاکید کرد: من آمادگی آن را دارم که در صدا و سیما نیز جز به جز این موارد را اعلام کنم، بسیاری خواستند پرونده مسکوت بماند، به آنها گفتم اگر جلوی آن را بگیرید، من از شما نام خواهم برد که دیگر آنان ورود نکردند.
 
این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: من از رسانه ها می خواهم موضوع تحقیق و تفحص را جناحی نکنند، این موضوع در هر دولتی که باشد باید پیگیری شود.

** سیستم های اقتصادی و بانکی از بنیاد شهید جدا شوند
خجسته با اشاره به برخی از پیشنهاداتش برای برخورد با مفاسد اقتصادی گفت: من در این راستا پیشنهادی دادم مبنی بر اینکه سیستم اقتصادی و بانکی از بنیاد شهید جدا شود و مسئولان بنیاد شهید فقط به کارهای خدماتی بپردازند اما هم اکنون شاهدیم که به کارهای اقتصادی می پردازند.

وی تاکید کرد: 12 هزار ملک در بنیاد شهید و سیستم های اقتصادی باید تعیین تکیلف شود.

رئیس کمیته تحقیق و تفحص از بنیاد شهید اضافه کرد: من پیشنهادی به رییس مجلس دادم که تشکیلات تحقیق و تفحص در مجلس را عوض کند زیرا این تشکیلات مشکل دارد. ما دستور العملی خاص در این زمینه نداریم.
 
خجسته افزود: در این سه سال متوجه شدم 37 سال تحقیق و تفحص های ما بی نتیجه بوده است و تنها تحقیق و تفحصی که به نتیجه رسیده همین تحقیق و تفحص از بنیاد شهید بوده است.

** جلسه امروز با لاریجانی در موضوع بنیاد شهید/تشکر از وزارت اطلاعات و بازرسی کل کشور
وی با اشاره به اینکه پس از این نشست خبری به دیدار لاریجانی می رود: گفت امروز قرار است با رییس مجلس گفت و گو کنیم.

رییس کمیته تحقیق و تفحص از بنیاد شهید اضافه کرد: در یکی از بانک ها 50 هزار ملیارد تومان بلاتکیف است که ما در حال رسیدگی به این موضوع هستیم. اگر برخی بانک ها و سیستم های اقتصادی بخواهند به بیت المال تعدی کنند، دست آن ها را قطع می کنیم.

خجسته تاکید کرد در این فرآیندی که داشتیم وزارت اطلاعات به خوبی ورود کرد که ما از آنان تشکر می کنیم همچنین سازمان بازرسی کل کشور به نحو احسن ورود پیدا کرد و این دو دستگاه به خوبی موضوع را پیگیری کردند.
 
وی همچنین از رییس مجلس به دلیل حمایت هایش تشکر کرد و گفت: آقای لاریجانی هماهنگی های لازم را کرد که ما گزارش مفصلی را به آیت الله آملی لاریجانی همراه با مستندات ارائه کردیم، همچنین آقای لاریجانی با دادستان هماهنگ کردند و ما این گزارش را به وی ارائه کردیم.

خجسته تاکید کرد: به لطف خدا امروز قوه قضاییه با قدرت موضوع را پیگیری می کند، پرونده در شعبه هفتم دادسرای کارکنان دولت در حال رسیدگی است.
 
وی با تاکید بر اینکه متخلفان زیادی در این راستا به زودی دستگیر می شوند، گفت: ما با جدیت تمام این موضوع را پیگیری می کنیم تا هر چه سریعتر با متخلفان برخورد شود.

** معاون پارلمانی سابق بنیاد شهید در برخی موارد تخلفاتی داشته است
خجسته در پاسخ به این سوال که آیا معاون پارلمانی بنیاد شهید در دولت قبل نیز متخلف است؟ گفت: مواردی در مورد قرارداد وی با برخی از وکلا در دوبی گزارش شده است.
 
وی اضافه کرد: البته درباره آقای زریبافان باید بگویم که مورد خاصی درباره شخص وی نبوده، ما در مورد شخص زریبافان هیچ سندی پیدا نکردیم ولی وی سوء مدیریت زیادی داشته است که این اتفاقات رخ داد.
 
رئیس کمیته تحقیق و تفحص از بنیاد شهید تصریح کرد: شهرداری نیز در مواردی املاک بنیاد را برده است که ما آن را برمی گردانیم.

** مسئولان بانک دی عوض شدند
خجسته در پاسخ به این سوال که آیا پس از اتفاقات رخ داده مسئولان بانک دی عوض شده اند یا خیر؟ گفت: مسئولان بانک دی عوض شده اند و برخی وجوه برگردانده شده است، هم اکنون بانک دی قدرتمند به کار خود ادامه می دهد.

** فوت سلطان شکر صحت ندارد
در ادامه خبرنگاری از خجسته درباره فوت سلطان شکر سوال کرد که وی اظهار داشت: فوت سلطان شکر صحت ندارد، موضوع سلطان شکر بسیار مخوف است، بسیاری از دستگاه های نظارتی در این موضوع در حال کار کردن هستند.


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
در اخبار سراسری کلاه سر ما ورشکستگان خوزستانی شرکت قند گذاشتند و گفتتند سلطان شکر مرد! خدا لعنت کنه دروغگویانی رو که زندگی ما رو تباه کردن
علی
|
-
|
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
در این شبهه گزارش فقط کلی گویی شده و هیچ مستندی مبنی بر برخورد با شخصی یا اشخاصی نشده
حتی جرات بردن نام کسی را هم ندارند
عوام فریبی به شیوه جدید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار