در سال‌های گذشته با برقراری پیوند خواهرخواندگی با شهر کولاب تاجیکستان چندین همایش برگزار شد و ملاقات‌هایی صورت گرفت اما هنوز با آنچه هدف خواهرخواندگی بوده فاصله داریم.
کد خبر: ۲۸۱۶۵۱
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۷ 21 August 2016
بنا به گفته مسئولان استان، همدان در ریل و مسیر توسعه قرار دارد و روزی به شایستگی‌هایش خواهد رسید. اما سوال اینجاست مسیر توسعه از کجا می‎‌گذرد؟

به گزارش ایسنا، آن روزگار که گردشگری به عنوان صنعتی سرمایه‌ساز در جوامع در حال توسعه مطرح شد؛ عناوینی همچون خواهرخواندگی و برادرخواندگی هم در میان جوامع شکل گرفت. البته باید ویژگی‌هایی نیز میان این جوامع  وجود داشته باشد تا این عناوین در موردشان به کار گرفته شود. مشخصه‌های مشترکی مثل شباهت‌های قومی، تباری و در معنای عمومی‌تر فرهنگی که ممکن است شهرهایی که در نقاط مختلف دنیا قرار دارند، داشته باشند.

پیمان خواهرخواندگی رابطه‌اي دوستانه و هدفمند است که به منظور تبادل اطلاعات و تجارب و توسعه مناسبات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادي، شهري، فنی و سیاسی میان یک جامعه شهري با جامعه شهري مشابه خارجی برقرار می‌شود.

در اروپا این پیوند را «شهرهاي دوقلو» و در آمریکا آن را «خواهرخواندگی» می‌نامند؛ در شوروي سابق هم به این پیوند «برادرخواندگی» می‌گفتند. سابقه این پیوند به پایان جنگ جهانی دوم در سال 1945 برمی‌گردد که در آن برهه براي نخستین‌بار بین شهرهاي کشورهاي اروپایی برقرار شد.

خواهرخواندگی پیمان همکاري بلندمدت و رسمی دو شهر است که بین شهرداران دو شهر براي ایجاد همبستگی و اتحاد بیشتر انسانی و فرهنگی منعقد می‌شود به‌طوریکه می‌توان گفت پیمان خواهرخواندگی باعث رشد و توسعه پایدار شهرها و تعاملات فرهنگی دو شهر می‌شود.

خواهرخواندگی با اهداف مختلفی بین دو شهر صورت می‌گیرد که حرکت در مسیر دو رخداد مهم جهانی «شهري شدن جهان» و «ظهور شهرهاي جهانی» و ایجاد فرصت‌هاي گردشگري و تعاملات فرهنگی در راستاي معرفی همه‌جانبه شهر درعرصه بین‌المللی از مهمترین اهداف توافقات خواهرخواندگی بین دو شهر است.

به عقیده کارشناسان شهری روابط خواهرخواندگی کاتالیزوري بی‌نظیر براي رشد اقتصادي، فرهنگی شهرها است چرا که در پیمان خواهرخواندگی تبادل اطلاعات، تجربیات و توسعه مناسبات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادي، شهري، فنی و سیاسی میان یک جامعه شهري با جامعه شهري مشابه خارجی برقرار می‌شود.

تا کنون شهرهای زیادی در ایران با سایر شهرهای دنیا پیمان خواهرخواندگی منعقد کرده‌اند به طوریکه تهران با 22 شهر جهان، اصفهان با 16 شهر، مشهد با 13 شهر و تبریز نیز با 16 شهر جهان پیمان خواهرخواندگی امضا کرده‌اند.

کلانشهر همدان که مرکز استان همدان است، به منظور توسعه و رسیدن به جایگاه جهانی شدن و به‌کارگیري دستاوردهاي نوین جهان با چند شهر پیمان خواهرخواندگی امضا کرده است.

شهر‌های کولاب تاجیکستان، اسپارتای ترکیه، بخارای ازبکستان و یکاترین‌بورگ روسیه در فهرست خواهرخوانده‌های همدان جای گرفته‌اند.

البته گفته می‌شود شهر ملایر نیز دارای پیوند خواهرخواندگی است اما اینکه با کدام شهر دنیا رابطه خواهر خواندگی دارد مشخص نیست بر این اساس جویای صحت و سقم این موضوع شدیم که متأسفانه نتوانستیم از مسئولان استان و شهر ملایر پاسخی در این زمینه کسب کنیم.

درسال 95 با سفر هیئت آلمانی به همدان امضای خواهرخواندگی با شهر ارفورت آلمان نیز به این فهرست اضافه شده است اما باید دید خواهرخوانده‌های همدان تاکنون چه عوایدی برای این شهر داشته‌اند و ما برای این خواهرخوانده‌ها چه کرده‌ایم؟

خواهرخواندگی همدان و ارفورت آلمان مهرماه قطعی می‌شود

مشاور اجرایی شهردار همدان با اشاره به خواهرخواندگی همدان با شهر ارفورت آلمان به خبرنگار ایسنا گفت: خواهرخواندگی همدان با ارفورت آلمان در سفر هیئت همدانی در مهرماه به آلمان قطعی می‌شود.

حسن محمدی اظهار کرد: بحث خواهر خواندگی همدان و ارفورت اواخر فروردین‌ماه سالجاری با حضور هیئت آلمانی در همدان مطرح و توافقنامه این موضوع تنظیم شد.

وی با بیان اینکه توافقنامه خواهرخواندگی در چند مرحله به امضا می‌رسد، تصریح کرد: متن توافقنامه تنظیم شده اما به علت عدم حضور شهردار ارفورت در این سفر، امضا تفاهم‌نامه به سفر هیئت همدانی به آلمان موکول شد.

محمدی افزود: با توجه به اینکه همدان به عنوان شهر سبز پایدار نامگذاری شده است تبادیل اطلاعات و دانش فنی آلمانی‌ها در زمینه نیروگاه‌های خورشیدی، خودروهای برقی و ... در تفاهم‌نامه مطرح است.

وی با اشاره به اینکه برقراری روابط دیپلماتیک از اهداف امضای خواهرخواندگی بین شهرها است، بیان کرد: امضای تفاهم‌نامه خواهرخواندگی با هر شهری که مشابهت‌های کوچکی باهم دارند امکان‌پذیر است و با امضای این توافق در تمامی زمینه‌ها از جمله اقتصادی، فرهنگی و ادبی می‌توان همکاری داشت.

محمدی خاطرنشان کرد: پیش از این همدان با شهرهای کولاب تاجیکستان و اسپارتای ترکیه خواهرخوانده بوده و در زمینه‌های فرهنگی و ادبی تبادلات زیادی صورت گرفته است.

مشاور اجرایی شهردار همدان عنوان کرد: خواهرخواندگی همدان و کولاب تاجیکستان در سال 81 امضا شده و ارتباطات خوبی با این شهر برقرار شده است به‌طوریکه نامگذاری خیابانی در کولاب به نام همدان و ایجاد خانه همدان در کولاب و اجرای جشنواره‌های مختلف از جمله همکاری‌های صورت گرفته بین این دو شهر بوده است.

وی درباره خواهرخواندگی همدان و اسپارتای ترکیه نیز یادآور شد: در خواهرخواندگی همدان و اسپارتا مبادله‌نامه امضا شده اما هنوز شکل جدی نداشته است.

محمدی با تأکید بر اینکه در خواهرخواندگی تمامی ارتباطات می‌تواند برقرار شود، گفت: اگر همت عالی در این زمینه وجود داشته باشد و مدیریت شهری و شورای شهر اعتقاد راسخی به این مسأله داشته باشند، در دوران پسابرجام می‌تواند مبادلات فرهنگی خوبی صورت بگیرد و ره‌آورد خوبی برای همدان داشته باشد.

وی با اشاره به ظرفیت بالای خواهرخواندگی در معرفی فرهنگ ایران و شهر همدان، تصریح کرد: با مبادلات فرهنگی می‌توان تصورات غلطی که درباره ایران وجود دارد، اصلاح کرد و مفهوم درستی از فرهنگ ایرانی را به دنیا شناساند.

تقاضای خواهرخواندگی با ورونای ایتالیا در حال بررسی است

مشاور اجرایی شهردار همدان از پیشنهاد خواهرخواندگی بین همدان و شهر ورونای ایتالیا خبرداد و خاطرنشان کرد: به لحاظ شباهت شهرسازی و معماری شهر همدان با ورونای ایتالیا تقاضای خواهرخواندگی این شهر با همدان مطرح شده که مقدمات کار توسط وزارت امور خارجه صورت گرفته و درحال تکمیل اطلاعات هستیم.

هنوز با آنچه هدف خواهرخواندگی بوده فاصله داریم

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری همدان با بیان اینکه هنوز با اهداف مورد نظر در عقد خواهرخواندگی با شهرهای دیگر فاصله داریم، گفت: اینکه علاقه‌مند به برقراری پیوند خواهرخواندگی داشته باشیم اما مفاد آن را پیگیری نکنیم، فایده‌ای برای شهرها نخواهد داشت.

فرهاد فرزانه در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در سال‌های گذشته با برقراری پیوند خواهرخواندگی با شهر کولاب تاجیکستان چندین همایش برگزار شد و ملاقات‌هایی صورت گرفت اما هنوز با آنچه هدف خواهرخواندگی بوده فاصله داریم.

وی در پاسخ به اینکه پیوند خواهرخواندگی تا چه حد منجر به پیشرفت شهر همدان می‌شود؟ عنوان کرد:  هرچه شهری که با آن قرارداد خواهرخواندگی بسته می‌شود، قوی‌تر و پیشرفته‌تر باشد برای شهر همدان بهتر خواهد بود و زمینه پیشرفت را فراهم می‌کند.

فرزانه یادآور شد: از طرفی پیگیر بودن شهردار شهر نیز در رسیدن به اهداف پیوند خواهرخواندگی اهمیت زیادی دارد به طوریکه توسعه شهر بستگی به پیگیر بودن شهرداری در اجرای مفاد تفاهم‌نامه‌ها دارد.

وی با بیان اینکه پیوند خواهرخواندگی در دنیا یک عرف شناخته شده است، تصریح کرد: زمانی‌که دو شهر با یکدیگر مشترکات مختلفی از جمله فرهنگی، اجتماعی و شهرسازی داشته باشند می‌توانند با هم پیوند خواهرخواندگی برقرار کنند.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری همدان بیان کرد: تا کنون شهر همدان با شهرهایی همچون کولاب تاجیکستان که دارای مشترکات فرهنگی بوده و شهر ارفورت آلمان به لحاظ اینکه هردو شهر سبز هستند، پیوند خواهرخواندگی برقرار کرده است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از شهرهای استان همدان ظرفیت برقراری پیوند خواهرخواندگی با سایر شهرهای دنیا را دارند، افزود: این ظرفیت در شهرهای استان وجود دارد اما تمایل شهرهای دیگر دنیا نیز در این زمینه حائز اهمیت است.

فرزانه درباره خواهرخواندگی شهر ملایر نیز خاطرنشان کرد: شهرداری ملایر به دنبال برقراری تفاهم‌نامه‌هایی بوده اما هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است.

برخی مسیر توسعه را کشاورزی و گردشگری و برخی صنعت می‌دانند اما سال‌هاست مسیری به سمت توسعه مدرن به منظور استفاده از تجربیات سایر شهرهای جهان باز شده که همدان هم چند گام در آن برداشته و آن خواهرخواندگی است که به اذعان خود مسئولان هنوز با اهداف توسعه مدرن فاصله داریم.

در اینجا نقش شهرداری‌ها بیشتر به چشم می‌آید و میزان کارآمدیشان را باید در تحقق اهداف خواهرخواندگی به منظور رسیدن به توسعه مدرن سنجید. متاسفانه همدان همچنان اندرخم کوچه‌های توسعه‌یافتگی نهان مانده و ما باید در حسرت رسیدن به توسعه‌یافته‌ترین شهرها همچون تبریز، تهران و اصفهان بمانیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار