مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان از آغاز عملیات اجرایی دو پروژه تصفیه خانه در شهرستان های ملایر و تویسرکان در هفته دولت خبر داد.
کد خبر: ۲۸۰۶۴۶
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۴ 19 August 2016
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان از آغاز عملیات اجرایی دو پروژه تصفیه خانه در شهرستان های ملایر و تویسرکان در هفته دولت خبر داد.

به گزارش ایسنا، مرتضی عزالدین در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این دو تصفیه خانه به روش BOT احداث می شود, افزود: این دو پروژه نخستین قرارداد نوع سرمایه‌گذاری، ساخت، بهره‌برداری و انتقال( BOT)  بخش آب، دراستان همدان خواهد بود که تا به حال انجام شده است.

وی با بیان اینکه احداث تصفیه‌خانه با هزینه‌های دولت بیش از پنج سال زمان می‌برد، اظهار کرد: واگذاری این دو پروژه  به بخش خصوصی مدت احداث آن را از پنج سال به دو سال کاهش می‌دهد که این کار به نفع دولت و سرمایه گذار است.

عزالدین تصریح کرد: تصفیه‌خانه ملایر با یک مدول و دو خط جریان با ضریب حداکثری 1.3 قادر به تصفیه 500 لیتر در ثانیه و حجم کل 12 میلیون مترمکعب در سال آب شرب این شهرستان از سد کلان است که در پائین دست سد کلان ساخته می شود.

وی مبلغ سرمایه‌گذاری این دو پروژه را 730 میلیارد ریال دانست و ادامه داد: مدت ساخت این پروژه‌ها دو سال پیش‌بینی شده که دوره بهره‌برداری توسط بخش خصوصی 25 سال خواهد بود.

وی با بیان اینکه طول خط انتقال آبرسانی از سد کلان به شهرستان ملایر 34 کیلومتر است، خاطرنشان کرد: ظرفیت سالانه حجم آب تصفیه شده این پروژه 12 میلیون مترمکعب خواهد بود.

عزالدین افزود: سد کلان ملایر تامين آب شرب و بهبود هزار و 600 هکتار از اراضي جنوب شهر ملاير را به عهده دارد که آب شرب شهر ملاير به ميزان 12 ميليون مترمکعب، بخش کشاورزي چهار ميليون مترمکعب و بخش محيط زيست پنج ميليون و 500 هزار مترمکعب از اين سد سهم خواهند شد.

وی در ادامه به پروژه تصفیه‌خانه تویسرکان که در هفته دولت کلنگ‌زنی خواهد شد اشاره کرد و گفت: با اجرای کامل این تصفیه‌خانه و خط انتقال سد سرابی ، آب به روش ثقلی به شهرهای سرکان، تویسرکان و سرابی خواهد رسید.

عزالدین با اشاره به اینکه طول خط انتقال این پروژه 14 کیلومتر بوده که حجم آب تصفیه شده آن به میزان هفت میلیون مترمکعب در سال است، اظهار کرد: سد مخزنی سرابی تویسرکان از نوع سنگریزه‌ای با هسته رسی بوده و ارتفاع آن از پی 77 متر با طول تاج 287 متر است.

وی افزود: حجم مخزن سد سرابی تویسرکان 9 میلیون و 200 هزار مترمکعب است و این سد قابلیت تنظیم 11 میلیون و 500 هزار مترمکعب سالیانه آب را داراست که از این میزان هفت میلیون مترمکعب برای مصارف شرب شهرستان‌های سرابی، تویسرکان و سرکان تا افق 1420 با جمعیتی بالغ بر 100 هزار نفر پیش‌بینی شده و دو میلیون و 200 هزار مترمکعب آن برای بهبود کشاورزی باغات پایین دست و دو میلیون و 300 هزار مترمکعب دیگر سهم محیط زیست است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار