پایداری نیازمند تغییر روش تولید و مصرف انسان‌هاست که برای دسترسی به آن باید شیوه تفکر و رفتار خود را تغییر دهیم.
کد خبر: ۲۷۹۲۱۵
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۵ 16 August 2016
رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران با تاکید بر اینکه توسعه پایدار تنها با ارائه فناوری، سیاست‌ها و آئین‌نامه‌ها و یا ابزارهای اقتصادی قابل دسترسی نیست، گفت: پایداری نیازمند تغییر روش تولید و مصرف انسان‌هاست که برای دسترسی به آن باید شیوه تفکر و رفتار خود را تغییر دهیم.

به گزارش ایسنا،  استر کوئیچ‌لاروش سه‌شنبه 26 مردادماه در نشست منطقه‌ای آموزش، پژوهش و توسعه پایدار در استان همدان، با بیان اینکه امروزه دنیا با تغییرات جهانی بی‌سابقه‌ای مواجه است، افزود: این تغییرات شامل افزایش تفاوت‌ها و نابرابری‌های اجتماعی، رشد جمعیت، تغییرات آب و هوایی، از بین رفتن تنوع زیستی، آلودگی محیط زیست، مصرف ناپایدار آب شیرین و کاهش منابع اقیانوس‌ها و در پی آن افزایش تعداد بلایا است.

وی ادامه داد: در دنیایی با 7 میلیارد جمعیت و منابع طبیعی محدود، افراد و جوامع باید یاد بگیرند چگونه در کنار هم و با سازگاری با یکدیگر در کره‌زمین زندگی کرده و اقدامات مسئولانه‌ای را براساس درک این نکته که اعمال ما امروز و در این مکان، بر زندگی و معیشت مردم در دیگر نقاط جهان و همچنین بر نسل‌های آینده تاثیر خواهد داشت، در پیش بگیرند.

کوئیچ‌لاروش تصریح کرد: به نگرشی در رابطه با توسعه نیاز داریم که با کرامت فردی آغاز شده و بر رشد انسان متمرکز باشد همچنین پاسخ‌های قانع‌کننده‌ای برای پرسش‌های پیچیده اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی ارائه شود.

نقش سازنده آموزش در محیط زیست

وی به نقش سازنده آموزش در محیط زیست اشاره کرد و گفت: آموزش‌ها زندگی را دگرگون کرده و این در قلب مأموریت یونسکو برای ساختن صلح، از بین بردن فقر و دستیابی به توسعه پایدار قرار دارد.

کوئیچ‌لاروش با بیان اینکه حدود یک‌سال قبل رهبران جهان دستور کار 2030 برای توسعه پایدار را به تصویب رساندند، افزود: برنامه 2030 نویدبخش آینده‌ای بهتر، ایمن‌تر و سبزتر برای همگان است.

رئیس سازمان یونسکو در تهران خاطرنشان کرد: تا کنون رهبران جهان هیچ‌گاه این گونه متعهد به اقدام مشترک درباره چنین سیاست وسیع و همگانی نبوده‌اند.

توسعه پایدار نیازمند روش‌های نوین مشاهده جهان است

وی عنوان کرد: توسعه پایدار نیازمند روش‌های نوین مشاهده جهان، شیوه‌های جدید تفکر درباره مسئولیت‌های ما نسبت به یکدیگر و کره‌زمین و روش‌های نوین اقدام و رفتار به عنوان شهروندان جهان است.

کوئیچ‌لاروش ادامه داد: دسترسی به این اهداف نیازمند آموزش با کیفیت و یادگیری توسعه پایدار در تمامی سطوح و موقعیت‌های اجتماعی است.

وی تصریح کرد: یونسکو بر این باور است که آموزش حق بنیادین بشر در سراسر زندگی بوده و دسترسی به آن باید برابر و با کیفیت باشد.

وی ادامه داد: یونسکو تنها آژانس سازمان ملل متحد است که وظیفه پوشش دادن تمامی جنبه‌های آموزش را بر عهداه دارد همچنین آرمان چهارم توسعه پایدار که به تضمین آموزش با کیفیت فراگیر و عادلانه می‌پردازد، به یونسکو واگذار شده است.

کوئیچ‌لاروش به بیان فعالیت‌های جهانی در حوزه آموزش پرداخت و گفت: برنامه ما در حوزه آموزش برای توسعه پایدار در جهت توانمندسازی کشورها برای مقابله با چالش‌های جهانی و ایجاد جوامع پایدار با رویکرد خلاقانه و سازنده است.

وی خاطرنشان کرد: یونسکو از دولت‌های عضو برای تمرکز بر موضوعات مهمی همچون تغییرات آب و هوایی، تنوع‌زیستی، کاهش خطرات بلایا، آب، تنوع فرهنگی، توسعه شهری و روش زندگی پایدار به عنوان نقطه آغازین در ترویج شیوه‌های توسعه پایدار از طریق آموزش حمایت می‌کند.

رئیس سازمان یونسکو در تهران تصریح کرد: به سیاستگذاران توصیه می‌کنیم چگونه آموزش توسعه پایدار را در برنامه‌های آموزشی و درسی گنجانده و بین آموزش در مدارس و تجربیات واقعی زندگی ارتباط برقرار کنند.

وی با بیان اینکه یونسکو برای توسعه همکاری برای آموزش زیست‌محیطی با سازمان‌های ملی و بین‌المللی مختلفی فعالیت می‌کند، افزود: یکی از موفق‌ترین نمونه‌های این همکاری برنامه آموزش زیست‌محیطی یونسکو-یونپ بوده که از سال 1972 آغاز شده است.

وی به تبیین هدف این برنامه پرداخت و افزود: هدف این برنامه مشترک تربیت دانش‌آموزان درباره اهمیت حمایت از محیط زیست و بهبود آن است.

کوئیچ‌لاروش از آموزش بیش از 250 هزار دانش‌آموز در این حوزه خبر داد و تصریح کرد: تقریبا 12 هزار معلم در بیش از 1700 مدرسه و 130 آموزشگاه و مراکز تحقیقی در سراسر جهان آموزش داده شده‌اند.

برنامه‌های بین‌المللی یونسکو برای ارائه آموزش‌های ویژه به سیاست‌گذاران و کارشناسان

وی به برنامه‌های بین‌المللی یونسکو برای ارائه آموزش‌های ویژه به سیاست‌گذاران و کارشناسان اشاره کرد و افزود: برنامه انسان و زیست‌کره یونسکو با هدف بهبود بخشیدن رابطه بین مردم و محیط زیست ایجاد شده که این برنامه درصدد ایجاد سازگاری بین توسعه و حفاظت از منابع طبیعی است.

کوئیچ‌لاروش به برنامه بین‌المللی آب‌شناسی یونسکو اشاره کرد و افزود: اکنون هشتمین مرحله اجرایی خود را به طور ویژه به آموزش آب اختصاص داده است.

وی خاطرنشان کرد: برنامه کمیسیون بین دولتی اقیانوس‌شناسی یونسکو از دیگر برنامه‌های بین‌المللی است که دانش علمی در مورد اقیانوس‌ها و حفاظت از تنوع‌زیستی ارزشمند دریایی ارائه می‌دهد.

رئیس سازمان یونسکو در تهران با بیان اینکه یونسکو در عرصه آموزش در سطح منطقه و جهان پیشرو بوده است، اضافه کرد: یونسکو سیستم‌های آموزشی را در سراسر جهان تقویت کرده و با به‌کارگیری آموزش به چالش‌های معاصر جهانی پاسخ می‌دهد.

وی از ورود محیط زیست استان همدان به منظور ظرفیت‌سازی برای اصحاب رسانه ابراز خرسندی کرد و  ادامه داد: یونسکو برنامه‌های گسترده‌ای در زمینه ظرفیت‌سازی برای اصحاب رسانه دارد که این موضوع نقش بسزایی در ارتقاء آگاهی عمومی دارد.

حمایت کامل یونسکو از فعالیت‌های جمهوری اسلامی به ویژه در زمینه محیط زیست

کوئیچ‌لاروش بر حمایت کامل یونسکو از فعالیت‌های جمهوری اسلامی به ویژه در زمینه محیط زیست تاکید کرد و افزود: از برنامه مدارس جامع محیط زیستی ایران که مشابه آن در بسیاری از کشورهای یونسکو اجرا شده است، حمایت می‌کنم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر 12 ذخیره‎گاه زیست‌کره موجود در ایران ثبت یونسکو شده که امیدواریم با بهبود مدیریت این ذخیره‌گاه‌ها بتوانیم به توسعه پایدار دست یابیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار