سایت ۲۰ هکتاری دهکده محلات همدان پس از سال‌ها به روی ورزش همدان آغوش گشود تا حسرت حاشیه نشینان در نبود امکانات ورزشی رنگ ببازد و عدالت‌محوری در تقسیم اماکن ورزشی همدان محقق شود.
کد خبر: ۲۷۸۷۵۲
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۱ 16 August 2016
سایت ۲۰ هکتاری دهکده محلات همدان پس از سال‌ها به روی ورزش همدان آغوش گشود تا حسرت حاشیه نشینان در نبود امکانات ورزشی رنگ ببازد و عدالت‌محوری در تقسیم اماکن ورزشی همدان محقق شود.

به گزارش مهر، استان همدان یکی از مهاجرپذیرترین استان‌های غرب کشور بوده که به علت قرار گرفتن در بین ۶ استان کشور شاهراه مواصلاتی غرب کشور نیز محسوب می شود.

همدان از استان‌های اطراف نظیر کرمانشاه، کردستان، لرستان و خوزستان مهاجران زیادی را در خود جای‌داده و به همین دلایل تعداد افراد حاشیه‌نشین همدان به جمعیتی افزون بر ۲۰۰ هزار نفر رسیده و ۷۰۰ خانوار حاشیه‌نشین در همدان وجود دارد.

یکی از معضلات اصلی شهرهای بزرگ و کلان‌شهرها حاشیه‌نشینی و بحث مهاجرت از روستاها به شهرها است که استان همدان نیز به‌عنوان یکی از کلان‌شهرهای ایران با شیب قابل‌توجهی با معضل حاشیه‌نشینی روبه‌رو بوده و این مسئله زنگ خطری برای پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین است.

خطرات و معضلات بسیاری گریبان گیر شهر همدان است

همان‌قدر که کلان‌شهر شدن همدان، بستر مناسبی برای پیشرفت این شهر تاریخی فراهم کرده به همین میزان خطرات و معضلات زیادی گریبان گیر این شهر باستانی شده است.

مناطق حاشیه‌نشین همدان شامل محلات خضر، کشتارگاه، مجیدیه، پشت سیلو، راه قدیم شورین، آزادشهر، حصار امام، حصار علی‌آباد، منوچهری، مزدقینه و شاه‌پسند و دیزج است که بیش از ۳۰ درصد جمعیت همدان در این مناطق زندگی می‌کنند اما متأسفانه مردم این مناطق از امکانات ضعیف رفاهی، اجتماعی و تفریحی برخوردار هستند.

مشکلات عدیده‌ای که حاشیه‌نشینی را به معضل جدید امروز و بحران فردا تبدیل می‌کند بزهکاری، سرقت، نزاع دسته‌جمعی، اعتیاد و قاچاق مواد مخدر است که بیشتر از همه قشر نوجوان و جوان را مورد آسیب قرار می‌دهد که در این میان علاوه بر امکانات وسیعی که مسئولان باید برای حاشیه‌نشینان فراهم کنند باید به بحث سرگرمی و اوقات فراغت جوانان این مناطق نیز توجه داشته باشند.

جمعیت اکثر مناطق حاشیه‌نشین را نوجوانان و جوانانی تشکیل داده‌اند که به دلایل ضعف مالی خانواده‌های خود و نبود امکانات تفریحی و سرگرمی به سمت بزهکاری کشیده شوند که به‌طورقطع ورزش و گسترش امکانات ورزشی در این مناطق آسیب‌های اجتماعی را به‌طور محسوسی در این رده سنی کاهش خواهد داد.

ورزش بسیاری از معضلات را کاهش می‌دهد

ورزش متعلق به قشر خاص و منطقه خاصی از جامعه نیست و از تأکیدات مهم رهبر معظم انقلاب بحث گسترش ورزش همگانی برای آحاد جامعه است.

وزارت ورزش به‌طورقطع به‌تنهایی قادر نخواهد بود در بحث گسترش ورزش عملکرد مناسبی ارائه دهد و باید تمامی دستگاه‌ها در این زمینه پای‌کار بیایند که بحث ورزش محلات شهرداری‌ها در چند سال گذشته کمک شایانی در این زمینه داشته است.

بحث واگذاری سالن‌های ورزشی به بخش خصوصی توسط وزارت ورزش در استان‌ها و به تبع آن در همدان نیز باعث شده تا هزینه استفاده یک ساعت از یک سالن ورزشی از ۶۰ هزار تا ۱۵۰ هزار تومان متغیر باشد و به‌طورقطع اکثر جوانان که تحت پوشش خانواده‌ها نیز هستند و استقلال مالی ندارند قادر به پرداخت چنین هزینه‌ای نیستند و همین امر نیز موجب مشکلات فراوانی شده است.

عدالت محوری در تقسیم اماکن ورزشی

سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری همدان در راستای گسترش ورزش و عدالت اجتماعی در تقسیم اماکن ورزشی چند سالی است که طرح ورزش محلات را در شهر همدان ایجاد کرده تا ضمن توسعه ورزش در محلات مختلف شهر همدان، عدالت محوری در تقسیم اماکن ورزشی را نیز در دستور کار خود قرار دهد.

سازمان فرهنگی ورزش شهرداری همدان قدم‌های مثبتی در بحث ورزش محلات در سال‌های گذشته برداشته است اما به‌طورقطع برای گسترش ورزش خصوصاً در حاشیه‌های شهر همدان و بحث زیرساخت ورزشی در محلات نیاز به قدم‌های بسیار بزرگ‌تری است.

متأسفانه حاشیه‌های شهر همدان از نبود امکانات مناسب ورزشی رنج می‌برند که این موضوع همت مسئولان را می‌طلبد تا شعار عدالت محوری در بحث توزیع امکانات ورزشی را بهتر به عمل تبدیل کنند.

با نزدیک شدن به فصل پایان مدارس و دانشگاه‌ها، بیکاری نوجوانان و جوانان در مناطق مختلف شهر خصوصاً در مناطق حاشیه‌نشین شهر همدان که عوامل محیطی آسیب‌پذیرتری نسبت به مناطق دیگر دارد نگرانی‌های زیادی را برای خانواده‌ها ایجاد می‌کند.

اگر امکانات ورزشی ارزان به‌طور وسیع در اختیار نوجوانان و جوانان قرار گیرد و شور و شوق و انرژی فوق‌العاده جوانی در مسیر مشخصی قرار گیرد جامعه بسیار پویاتری خواهیم داشت.

بحث محله محوری در بسیار از مسائل مختلف جامعه نظیر امنیت محله محوری که توسط نیروی انتظامی انجام شد و همچنین بحث بازارچه‌های محلی که جلوی بسیاری از مشکلات نظیر ترافیک و متمرکز شدن خریدها در یک نقطه را گرفت می تواند در بحث ورزش نیز بسیاری از مسائل و معضلات را به‌راحتی حل کند.

همدان الگوی ورزش محلات در کشور است

امیرحسین اسکندریان، مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری همدان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به پیشینه ورزش محلات در همدان اظهار داشت: ۹ سال قبل طبق سیاست‌های سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری همدان و حمایت‌های شورای شهر و شهردار همدان در بحث ورزش محلات تنها با رشته فوتبال که طرفداران زیادی در بین اقشار مختلف جامعه دارد و ۲۰ تیم فوتبال این بخش را فعال کردیم.

وی ادامه داد: پس از گذشته ۹ سال امسال تعداد تیم‌های فوتبال محلات به ۱۰۰ تیم در قالب بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ فوتبالیست رسیده که امکانات ورزشی و البسه را به‌طور رایگان در اختیار تمام تیم‌ها قرار می‌دهیم.

اسکندریان بابیان اینکه ورزش محلات را تنها مختص به یک‌رشته ورزشی نگذاشته‌ایم، تاکید کرد: کشتی محلات در رده سنی نونهالان، نوجوانان و جوانان، والیبال آقایان و بانوان، دوچرخه‌سواری نونهالان و نوجوانان و دارت بانوان از دیگر رشته‌های ورزش محلات است که درمجموع بیش ۳ هزار و ۵۰۰ نفر در ورزش محلات فعالیت می‌کنند.

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری همدان با اشاره به امکانات و زیرساخت‌های ورزش محلات ادامه داد: در بخش فوتبال محلات بیش از ۱۰ زمین خاکی در شهر همدان و در بخش والیبال ۵ زمین در شهرک مدنی، شهرک بهشتی و بلوار ارم وجود دارد.

وی گفت: همچنین ۲۰ هکتار زمین در منطقه رباط شورین برای احداث دهکده ورزشی پیش‌بینی شده که فاز اول آن در سال جاری نهایی شد همچنین سالن‌های ورزشی مختلفی با مالکیت شهرداری همدان در این زمینه فعالیت می‌کنند.

وی بابیان اینکه بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر ساعت اوقات فراغت جوانان و نوجوانان را پر کرده‌ایم، تأکید کرد: بیش از ۹۰ درصد شرکت‌کنندگان در بحث ورزش محلات از حاشیه‌نشینان شهر همدان هستند و از اهداف طرح ورزش محلات گسترش ورزش در تمام مناطق از بالای شهر تا پایین‌ترین نقطه شهری است.

گسترش زیرساخت‌های ورزشی در مناطق حاشیه‌نشین چشم‌انداز شهرداری همدان است

اسکندریان بابیان اینکه شهرداری همدان الگوی کشوری در ورزش محلات برای کلان‌شهرها است، عنوان کرد: همدان به‌عنوان پایلوت ورزش محلات در کشور مطرح است و در این زمینه تجربیات خود را در اختیار سایر کلان‌شهرها و شهرهای بزرگ کشور قرار می‌دهد کمااینکه چشم‌انداز ما در سال‌های آینده در همدان این است که بتوانیم زیرساخت‌های خوبی را در بحث ورزش محلات برای تمام اقشار فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه در بحث ورزش محلات کاملاً مستقل بوده‌ایم و اداره کل ورزش و جوانان استان همدان در این زمینه کمکی به ما نکرده و بار مالی این مسئله بر عهده شهرداری بوده است، گفت: خوشبختانه بحث ورزش محلات بازتاب بسیار خوبی در نوجوانان و جوانان داشته و از درون ورزش محلات استعدادهای ورزش بسیار خوبی بیرون آمده است.

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری همدان بابیان اینکه ورزش محلات در بحث بانوان نیز اقدامات خوبی داشته است، گفت: والیبال و دارت محلات را برای بانوان فعال کردیم که در سال گذشته ۷۰۰ نفر از بانوان همدانی در این زمینه مشارکت داشته‌اند و در سال جاری نیز قصد فعال کردن رشته‌های دیگر را برای بانوان در دستور کارداریم.

سایت ۲۰ هکتاری دهکده محلات متعلق به مردم همدان است

رئیس شورای شهر همدان نیز در گفتگو با مهر با بیان اینکه ورزش محلات در جلوگیری از ناهنجاری‌های جامعه نقش بالایی دارد، گفت: سایت ۲۰ هکتاری دهکده محلات متعلق به مردم همدان است که در فاز نخست این پروژه ۵ زمین فوتبال احداث و به بهره‌برداری رسید و در فازهای بعدی پیست دوچرخه‌سواری، زمین‌های والیبال و بسکتبال و چند رشته دیگر در دستور کار است.

علی اکبر نظری ادامه داد: شهرداری و شورا نگاه ویژه‌ای به ورزش دارند و توجه به محلات حاشیه‌ای و قشرهای پایین جامعه از اولویت‌های این نهاد است.

نظری افزود: بیش از ۴ هزار جوان و نوجوان در روزهای تعطیل در این زمین‌ها به ورزش می‌پردازند و این امر می‌تواند مانع از کشیده شدن جوانان و نوجوانان به مواد مخدر و ناهنجاری‌های جامعه باشد.

آنچه مسلم است احداث سایت دهکده محلات کاری ماندگار در همدان بوده که پس از سال‌ها فوتبال همدان را از بن‌بست کمبود فضای ورزش محلات خارج کرده است.

همدان در سال‌های گذشته زمین‌های خاکی خوبی داشت که با توجه به ساخت‌وسازها یکی پس از دیگری از دست رفت و حالا با اقدام شهرداری بار دیگر بازیکنان کم‌نام‌ونشان محلات صاحب چندین زمین استاندارد شدند که اوقات فراغت خود را در این مکان‌ها دنبال کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار