با این که حدود 11سال از اولین اقدام مجموعه مدیریت شهری برای تبدیل 6خیابان اصلی شهر به پیاده راه می گذرد باردیگرعمیلات پیاده راه سازی خیابان بوعلی یکی از اصلی ترین معابر تاریخی شهرآغاز شد. این اقدام طرفداران منتقدان زیادی دارد اما در این جا تنها به یکی از مشکلات اجتماعی آن پرداخته می شود.
به گزارش تابناک همدان، خیابان بوعلی همدان در رینگ نخست شهر واقع شده که میدان مرکزی را به میدان آرامگاه بوعلی سینا مرتبط می کند. تجمیع ساختمان های پزشکان، مراکز درمانی خصوصی، مراکز بهداشتی، آزمایشگاهی و داروخانه ها دراین خیابان قرار دارند. به عبارت دیگر بخش عمده ای از خدمات رسانی پزشکی- بهداشتی از سوی بخش خصوصی دراین خیابان صورت می گیرد.
اجرای مقدمات پیاده راه سازی وبسته شدن خیابان بوعلی جهت آمدو شد اتومبیل، این مراکز و مشتریانش که اقشار بیمار جامعه هستند با مشکل روبرو کرده است هرچند شهرداری با استقرار دو دکه در دو سوی خیابان به خانواده بیماران ویلچر و موتوراجاره می دهد اما این مسئله نمی تواند دوای درد بیمارانی باشد که فاصله 700 متری این خیابان را از مطب ها تا آزامایشگاه ها و داروخانه ها بارها جابه جا شوند. این مشکل راهکاری دائمی را طلب می کند و به نظر می رسد جابجایی این مراکز پیش از اجرای طرح بهترین گزینه می توانست باشد.
به گفته دکتر حبیب اله موسوی بهار رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان؛ بیش از 40 درصد از بیمارانی که برای درمان به بیمارستان ها و مجتمع های پزشکی شهر همدان مراجعه می کنند از استان های دیگر هستند.
پرسش این است که برای این 40 درصد چرا گزینه ای به جزء خیابان بوعلی و رینگ اول و دوم شهر نداریم؟ آیا بهتر نیست فضایی درنزدیکی یکی از ترمینال های شهر که دسترسی آنان آسان تر باشد وخدمات درمانی و پزشکی مناسبی در اختیارشان قرار گیرد؟
سال های گذشته وقتی شهرداری یکی از مسیرهای خیابان بوعلی را به صورت آزمایشی بست موارد بسیاری دیده می شد که فردی بیمار خود را بر کول خود گرفته و پیاده از آرامگاه تا میانه خیابان بوعلی جابه جا می کند و از پله های و راهروهای بدون آسانسور بالا می برد. اگر این 40 درصد وارد رینگ اصلی شهر نشوند و خدمات درمانی خود را در یک مسیر دسترس تر مانند یک شهرک پزشکی مدرن دریافت کنند بخشی از مشکل تردد ترافیک را در مرکز حل خواهند کرد.
پدیده ای به عنوان گردشگری سلامت در سال های گذشته وارد حوزه ادبیات گردشگری شده است که افراد برای دریافت خدمات پزشکی و درمان خود از شهری به شهر یا کشوردیگری مسافرت می کنند. این اصطلاح را مدیران ارشد استان نیز مدام به کار می برند اما تلاشی در جهت ایجاد چنین بستری دیده نمی شود. علاوه بر آب و هوای همدان و پیشینه این استان با حضور بزرگانی چون ابوعلی سینا در حوزه پزشکی، امروز پزشکان و متخصصان بسیاری درهمدان زندگی می کنند که سرمایه های انسانی بزرگی برای استان به شمار می آیند و فرصتی برای گردشگری سلامت می توانند باشند.
ایجاد شهرک پزشکی درهمدان در صورتی که جانمایی درستی برای آن انجام شود علاوه بر این که بخش عمده ای از ترافیک شهری را حل می کند از مهاجرت پزشکان متخصص نیز جلوگیری خواهد کرد،مسئله ای که در سال های گذشته شاهد آن بوده ایم. در این صورت تعداد بیشتری از بیماران استان های دیگر برای درمان به همدان دعوت می شوند. فرآیندی که می تواند چرخه اقتصادی در همدان را نیز به حرکت درآورد.
درشرایط فعلی به جزء اینکه حقوق بیمار و پزشک یک طرفه به نفع پزشکان رعایت می شود یک خاطره بد برای بیماران ازشهر توریستی همدان برجا می ماند که بیمار و همراهش جز عذاب چیزی با خود نمی برند. البته تاکید می شود پیشنهاد این نیست که برای ایجاد مجتمع های پزشکی جدید باقی مانده فضای سبز و باغ های دامنه الوند را نابود کنند بلکه بهتر است به سمت ترمینال ها انتقال داده شود.
اصطلاح گردشگری سلامت رامدیران ارشد استان مدام بهکار میبرند اما تلاشی برای ایجادچنین بستری دیده نمیشود. ایجادشهرک پزشکی در همدان درصورتیکه جانمایی درستی برای آن انجام شود، علاوه بر این که بخش عمدهای از ترافیک شهری را حل میکند، از مهاجرت پزشکان متخصص نیزجلوگیری خواهد کرد. در این صورت تعداد بیشتری از بیماران استانهای دیگر برای درمان به همدان دعوت میشوند؛فرآیندی که میتواند چرخه اقتصادی در همدان را نیز به حرکت درآورد.