درحال حاضر یکی از مهمترین چالش‌های تغذیه دامهای دو رگ و بومی عدم استفاده صحیح از مواد غذایی منطبق با نیازهای دام است.
کد خبر: ۲۷۷۰۰۸
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۵ 13 August 2016
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با تأکید بر اهمیت استفاده از بلوکهای آماده خوراک دام گفت: درحال حاضر یکی از مهمترین چالش‌های تغذیه دامهای دو رگ و بومی عدم استفاده صحیح از مواد غذایی منطبق با نیازهای دام است.

به گزارش ایسنا،  محمد نظرپور، با بیان اینکه سال گذشته 600 تن بلوک آماده خوراک دام به دامداران داده شده است، اظهار کرد: تا پایان امسال 600 تن بلوک آماده خوراک دام به منظور فوق در اختیار دامداران تحت پوشش قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: به ازاء هر کیلوگرم بلوک خوراک دام آماده خریداری توسط دامداران از طریق این معاونت مبلغ 2000ریال یارانه تشویقی پرداخت شده است.

نظرپور ادامه داد: در سالهای اخیر با توسعه اقدامات اصلاح نژادی پتانسیل تولید دامهای بومی افزایش یافته که اگر با نیازهای غذایی جدید دام همراه نباشد نه تنها کمکی به افزایش تولید نکرده بلکه به نوعی عقب‌گرد همراه با از دست دادن فرصتهای به دست آمده خواهد بود که به منظور جلوگیری از ضرر و زیان ناشی از این مهم علاوه بر توجه دادن دامداران به تامین کلیه نیازهای غذایی دام، تولید بلوک آماده متناسب با نیاز دام طی چند سال اخیر به طور جدی در دستور کار معاونت امور دام قرار گرفته است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان همدان از توزیع 6000 بلوس(قرص) مولتی مینرال رایگاه حاوی مواد معدنی در بین دامداری‌های استان خبر داد و گفت: اجرای پروژه توسعه استفاده از بلوسهای معدنی در تغذیه دام از سالهای اخیر به منظور تامین مواد معدنی مورد نیاز دام مورد استفاده قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: با توجه به کمبود برخی از مواد معدنی در خاکهای مراتع استان همدان و به تبع آن فقیر بودن علوفه‌های تولیدی از این اراضی که به منظور تعلیف دامها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نظرپور با اشاره به اینکه استفاده از مواد معدنی کم مصرف که به میزان کم مورد نیاز دام است، تصریح کرد: استفاده از مواد معدنی تاثیر بسزایی در تولید مثل و سلامتی دامها خواهد داشت و برای این منظور در سال گذشته 6000 مورد بلوس معدنی در قالب قرص‌های بلعیدنی بین دام‌های تحت پوشش استان توزیع و مورد استفاده قرار گرفته و در سال‌جاری نیز به همان مقدار در تعهد شهرستانها قرار گرفته است.

وی ادامه داد: از این طریق مواد معدنی، عناصر غیرآلی مورد نیاز بدن برای رشد مطلوب و مناسب عضلات و عملکرد اعصاب و همچنین اجزاء ضروری آنزیم‌های بدن، هورمون‌ها و سلولها و همین طور بیشترین تاثیر خود را در سلامتی و تولید مثل دام دارد.

نظرپور یادآور شد: علاوه بر توجه دادن دامداران به تامین کلیه نیازهای غذایی دام، تولید بلوک آماده متناسب با نیاز دام طی چند سال اخیر به طور جدی در دستور کار معاونت امور دام قرار گرفته است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار