کافیست دقایقی در خیابان‌های شهر قدم بزنید، کثرت مانتوهای خاص و دخترانی که صاحب این گونه پوشش‌ها هستند، توجهتان را به خود جلب می‌کند.
کد خبر: ۲۷۶۸۷۲
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۱ 13 August 2016
کافیست دقایقی در خیابان‌های شهر قدم بزنید، کثرت مانتوهای خاص و دخترانی که صاحب این گونه پوشش‌ها هستند، توجهتان را به خود جلب می‌کند.

به گزارش ایسنا، وقتی دقیق‌تر به روپوش‌ها می‌نگری نوشته‌های لاتین درج شده بر روی آنها خودنمایی می‌کند، «Im queen، به معنای من ملکه هستم». در سوی دیگری مانتوهایی را بر تن عده‌ای مشاهده می‎کنی که جلو باز و بدون دکمه بوده و در زیر آن پوشش مناسب و بلندی وجود ندارد.

سیر تحول مانتوها از روزی که اپل‌دار بودند و بلند و گشاد تا امروز که حتی دکمه‌هایشان را از دست دادند عجیب است. روزگاری یکی از وسایل زینتی مانتوها دکمه‌هایی بود به اندازه نعلبکی. خب شرایط سخت شده و احتمالا تولیدکنندگان مانتو هم با تأسی به رویه صرفه‌جویی در مصرف، هم اندازه مانتوها را تنگ و کوتاه کردند و هم از دکمه‌ها درز گرفتند.

هر دلیلی هم که باشد اما روند فعلی موردپسند قشر مذهبی جامعه نیست و با شرع و عرف هم نسبتی ندارد. از آن مهم‌تر این است که این مانتوها با این شمایل در همه استانها حتی استانهایی که به مذهبی بودن بیشتر شهره هستند نیز رخنه کرده. کجای کار عیب دارد که نمی‌توانیم پوششی متناسب با شرایط جامعه و جوان‌پسند طراحی و ارائه کنیم؟

پس بر آن شدیم به سراغ رئیس اتاق اصناف استان همدان رویم تا شاید بتوانیم پاسخ بخشی از سوال‌هایی که در ذهنمان رژه می‌رود را دریافت کنیم ...

پوشاک نامتعارف و نوشته‌دار در همدان تولید نمی‌شوند

رئیس اتاق اصناف همدان گفت: پوشاک نامتعارف و نوشته‌دار مانند مانتوهای جلو باز  و بدون دکمه در همدان تولید نمی‌شوند.

حمیدرضا فرسایی‌وحید افزود: البته مانتوهای جلوباز و بدون دکمه هم انواع مختلفی دارند به طوریکه برخی از آنها دارای بلوزهای بلند هستند بنابراین در صورتی‌که اصول بلندبودن زیرمانتویی رعایت شود، با آن برخوردی نمی‌توان داشت اما با مانتوهای جلوباز بدون بلوز زیر با فروشنده برخورد می‌‎شود.

وی با تاکید بر اینکه این البسه در استان همدان تولید نمی‌شوند، تصریح کرد: این پوشاک اغلب از تهران وارد می‌شوند، پس از باب شدن در پایتخت، به بازارهای همدان هم مانند استان‌های دیگر نفوذ پیدا می‌کنند.

وی با بیان اینکه بنا به تقاضای خود مردم اینگونه لباس‌ها به استان می‌آید که البته تنها پنج درصد از این لباس‌ها وارد همدان می‎شود، عنوان کرد: اتاق اصناف، نظارت و بازرسی‌های دوره‌ای را انجام می‌دهد اما از آنجا که تعداد واحدهای صنفی بسیار زیاد است بنابراین بخشی از مسئولیت را بر عهده خود مردم واگذار کرده‌ایم تا با مشاهده فروش این گونه لباس‌های نامناسب با سامانه 1000127 تماس بگیرند تا شکایت آنها پیگیری و با عرضه‌کنندگان برخورد قانونی شود.

پلمب 20 واحد صنفی پوشاک و خرازی از ابتدای امسال

فرسایی‌وحید با بیان اینکه با فروشندگان پوشاک نامتعارف به شدت برخورد می‌کنیم، اعلام کرد: از ابتدای امسال 20 واحد صنفی پوشاک و خرازی به علت عدم رعایت موازین پوشش اسلامی، پلمب و جریمه شده‌اند.

رئیس اتاق اصناف همدان گفت: پوشیدن لباس‌های نامتعارف و زننده نیز تقلیدی از فرهنگ غرب است که جوانان را نشانه گرفته است همچنین باید دانست 90 درصد افرادی که از مانتوهای نوشته‌دار استفاده می‌کنند معنای واقعی آن را نمی‌دانند و تنها جنبه تقلیدی دارد.

با وجود مصاحبه با رئیس اتاق اصناف، هنوز سوال‌های زیادی در ذهنم وجود دارد، پس نقش ارشاد در جمع‌آوری لباس‌های نامناسب و فرهنگ‌سازی پوشش اسلامی و مناسب در جامعه چیست و چه اقداماتی برای آن انجام داده است؟ بنابراین به سراغ معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد استان همدان رفتیم تا پاسخ آنها را پیدا کنیم.

قیمت لباس‌های مد ایرانی- اسلامی بالاست

معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: مشکل عمده ما این است که مد ایرانی- اسلامی که به تولید می‌رسد، قیمتش بسیار بالاتر از لباس‌های دیگر آب می‌خورد.

مجید فروتن تصریح کرد: علت بالا بودن قیمت لباس‌های مد ایرانی- اسلامی این است که نوع جنس، برش و طرح‌های آن دارای هزینه‌های زیادی است و تولیدکنندگان و شرکت‌ها هم معمولا به دنبال محصولاتی هستند که درآمد و سود بیشتری داشته باشد.

تولیدات نامتعارف به صورت زیرزمینی هستند

وی گفت: متاسفانه شاهد برخی پوشش‌های نامناسب و مخالف با فرهنگ ایرانی- اسلامی هستیم که این تولیدات زیرزمینی هستند و به دست مصرف‌کنندگان آن می‌رسد.

فروتن به البسه نوشته‌دار اشاره کرد و افزود: جالب است بدانید جوانانی که از لباس‌های نوشته‌دار و جملات لاتین استفاده می‌کنند معنای واقعی آن را نمی‌دانند و نا آگاهانه آن را بر تن می‌کنند.

معاون فرهنگی ارشاد اظهار کرد: وظیفه وزارت ارشاد الگوسازی است و تلاش می‌کند تا طرح‌هایی نو و جدید را با توجه به اعتقادات و آئین‌های جامعه خود ارائه دهد.

برپایی نمایشگاه مد ایرانی- اسلامی

وی به برپایی نمایشگاه مد ایرانی- اسلامی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در این راستا شرکت‌هایی مشخص و برای آنها مجوز صادر شده تا همه ساله نمایشگاه‌هایی از مد ایرانی- اسلامی برگزار شود و آثار خود را ارائه دهند.

وی با بیان اینکه الگوها باید مورد حمایت بخش خصوصی و سرمایه‌گذار جامعه قرار گیرد، ادامه داد: متاسفانه این شرکت‌ها معمولا به دنبال محصولاتی هستند که سود و درآمد بیشتری را برای آنها به همراه داشته باشند.

بیشتر الگوهای موجود در بازار مورد تایید ارشاد است

فروتن با بیان اینکه بیشتر الگوهای موجود در بازار مورد تایید ارشاد است، عنوان کرد: آن دسته از البسه‌ای که با تولیدات ما همخوانی ندارد، به صورت تولیدات زیرزمینی بوده و از استان‌های دیگر وارد همدان می‌شود.

ارائه تسهیلات به مد ایرانی- اسلامی

وی گفت: از آنجا که قیمت تولید لباس‌های مد ایرانی- اسلامی بالاست بنابراین به تولیدکنندگان اینگونه پوشاک‌ تسهیلاتی اعطا می‌شود.

معاون فرهنگی ارشاد با بیان اینکه تبلیغات و اطلاع‌رسانی مراجع مختلفی دارد، اظهار کرد: همه مراکزی که در آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی جامعه نقش دارند باید در زمینه فرهنگ‌سازی تلاش کنند چرا که جوانان باید آگاه باشند تا پوشش‌های نامناسب هویت ما را زیر سوال نبرد.

فروتن ادامه داد: محیط های خانواده، مدرسه و دانشگاه در امر آگاه‌سازی و فرهنگ‌سازی جوانان همگام با پوشش ایرانی- اسلامی سهیم هستند.

فروتن به فعالیت‌های صدا و سیما اشاره کرد و گفت: صدا و سیما یکی از حوزه‌هایی است که در فرهنگ‌سازی و الگوسازی جامعه نقش موثری دارد.

حال به یکی از دنبال کارشناسان مذهبی می‌رویم تا در زمینه عفاف و حجاب صبحت‌های ایشان را بشنویم.

فضای جامعه برای بدحجابی امن شده است

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان با بیان اینکه مشاهده می‌کنیم عده‌ای با پوشش‌های نامتعارف در سطح جامعه قدم می‌زنند و حتی در ماشین‌های شخصی خود اقدام به روسری‌هایشان را در می‌آورند، اعلام کرد: فضای جامعه برای بدحجابی امن شده است و هیچ برخوردی با آن نمی‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا طالقانی‌ورکشی گفت: جوانان روحیه مدگرایی دارند اما متاسفانه این روحیه را نمی‎توانیم به خوبی مدیریت کنیم.

وی با انتقاد از لباس‌های موجود در بازار تصریح کرد: بارها پیش آمده به همراه اعضای خانواده برای خرید رفته‌ایم اما موفق به پیدا کردن یک لباس مناسب و متعارف نشده‌ایم.

مخالف با طرح‌های شاد و رنگ‌های روشن نیستم

طالقان‌ورکشی افزود: مخالف با طرح‌های شاد و رنگ‌های روشن نیستم اما متاسفانه لباس‌های موجود در بازار به گونه‌ای است که یا بسیار کوتاه است و یا مانتوها بدون دکمه و چاک‌دار هستند.

وی اظهار کرد: نه تنها وزارت ارشاد بلکه تمامی افراد دخیل، باید بر روی ورودی‌ها نظارت کنند و اجازه ورود لباس‌های نامناسب را به داخل استان ندهند.

وی گفت: به فرموده آیت‌الله حائری شیرازی اگر با مسأله حجاب هم مانند کمربند ایمنی اتومبیل برخورد می‌کردیم اکنون شاهد این همه بدحجابی در سطح جامعه نبودیم.

آقایان از پوشیدن لباس‌های تنگ و زننده خودداری کنند

مسئول نهاد رهبری دانشگاه آزاد همدان عنوان کرد: البته حجاب تنها به بانوان مربوط نمی‌شود بلکه آقایان هم باید در پوشش خود موازین اسلامی را رعایت کرده و از پوشیدن لباس‌های تنگ و زننده خودداری کنند.

وی اظهار کرد: منظور از پوشش اسلامی لباسی است که اصل حجاب در آن رعایت شود و آن لباس بدن‌نما نباشد و انسان در آن احساس راحتی کند بدون اینکه نوع پوشش او منجر به تحریک دیگران شود.

طالقانی‌ورکشی با اشاره به وجود مانتوهای توربافت، جلوباز و نوشته‌دار در بازار گفت: بیشتر افرادی که از این پوشش‌ها استفاده می‌کنند، آگاهی نسبت به آن ندارند و ناآگاهانه هویت ایرانی- اسلامی را زیر سوال می‌برند.

وضعیت پوشش هنرمندان کشور خوب نیست

وی تصریح کرد: در بحث پوشش و حجاب هنرمندان هم باید توجه بیشتری صورت گیرد چرا که وضعیت پوشش سینمای کشور خوب نیست و هنرمندان به عنوان الگویی برای مردم، باید از پوشش اسلامی و مناسبی برخوردار شوند.

 هویت ایرانی- اسلامی بسیار والاتر از آن است که با پوشش‌‍های نامتعارف و ناآگاهانه، اصالتمان را بر باد دهیم. بدون شک هزاران دوربین خارجی بر روی رفتار و پوشش جوانان ایران تمرکز کرده تا با کوچکترین خطای ما بزرگترین عکس‌العمل و خبرها را از ما بسازند.
برچسب ها: مانتوهای خاص ، حجاب ، پوشش
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار