وجود یک هزار و 800 اثر تاریخی و طبیعی در پایتخت تاریخ و تمدن ایران، ظرفیت بسیار مناسبی برای استان همدان در صنعت توریسم ایجاد کرده اما چالشی به نام فصلی بودن گردشگری موجب شده اوج سفرها به این استان به ایام نوروز و تعطیلات تابستان محدود شود.
کد خبر: ۲۷۵۹۸۰
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۵ 11 August 2016
وجود یک هزار و 800 اثر تاریخی و طبیعی در پایتخت تاریخ و تمدن ایران، ظرفیت بسیار مناسبی برای استان همدان در صنعت توریسم ایجاد کرده اما چالشی به نام فصلی بودن گردشگری موجب شده اوج سفرها به این استان به ایام نوروز و تعطیلات تابستان محدود شود.

گردشگران برای سفر به یک منطقه باید هزینه هایی همچون خوراک، محل اقامت، حمل و نقل، گشت ها و تورها و بابت خرید سوغاتی را بپردازند که این امر موجب رونق اقتصادی شهر میزبان و توسعه حوزه گردشگری آن می شود.

در این راستا در سال های اخیر چهار فصله شدن گردشگری به دغدغه اصلی مسئولان این حوزه تبدیل شده است چرا که طبق نظر کارشناسان، فصلی بودن صنعت گردشگری موجب کاهش احساس امنیت شغلی منابع انسانی، افت کیفیت خدمات رسانی آنان، وقوع نارضایتی گردشگران و در نهایت رکود صنعت گردشگری می شود.

به گزارش ایرنا استان همدان نیز با داشتن جاذبه های تاریخی و طبیعی متعدد همچون آرامگاه بوعلی سینا، آرامگاه باباطاهر، تپه هگمتانه، گنبد علویان، حمام حاج آقا تراب ، خانه لطفعلیان، خانه مسعودی، آرامگاه میررضی الدین آرتیمانی، بقعه حیقوق نبی (ع) ، سنگ نوشته های گنج نامه، کلیساهای آنجلی و گریگوری، حمام قلعه و کاروانسرای صفوی از جمله استان های مطرح در بحث گردشگری است که دچار چالش فصلی بودن گردشگری شده است.

حوزه گردشگری این استان به دلیل شرایط آب و هوایی خاص، با روزهای شلوغ و خلوت بسیاری همراه است به طوریکه همه ساله در تعطیلات نوروزی و تابستانی مورد استقبال پررنگ مسافران و گردشگران قرار می گیرد اما در فصل های پاییز و زمستان با افت شدید حضور گردشگر مواجه می شود.

این امر به نوعی دست و پای صنعت توریسم استان را بسته و توسعه زیرساخت های عمرانی و اقامتی در آن را با چالش نبود توجیه اقتصادی همراه کرده است.

این درحالیست که طبیعت بکر و رنگارنگ دیار الوند در فصل برگریزان، لذت قدم زدن در کوچه باغ ها و شنیدن صدای خش خش برگ ها در خنکای نسیم پاییزی در خیابان هایی فارغ از ازدحام تابستانی مسافران را سخاوتمندانه به گردشگران خود پیشکش می کند و دامان سفید پوش خود را در فصل زمستان زیر پای دوستدارانش می گستراند تا لذت یخ نوردی، تیوپ سواری و اسکی در خاطر گردشگران زمستانی اش ماندگار شود و این ظرفیت بزرگی برای چهارفصله بودن گردشگری استان است که پرداختن به آن می تواند گره های حوزه گردشگری این دیار را باز کند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت: حوزه گردشگری استان همدان به دلیل فصلی بودن با مشکلاتی روبرو است که این امر با ساماندهی تعطیلات رسمی کشور به گونه ای که تعطیلات زمستانی هم در بعد ملی تدوین شود می تواند به رفع مشکل فصلی بودن گردشگری استان کمک کند.

علی خاکسار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه کرد: یک تقسیم بندی کلی در کشور در حال شکل گیری است که کل کشور را به چند منطقه گردشگری تقسیم می کند که بر طبق آن استان هایی که مجاور هم و دارای اقلیم و آداب و رسوم مشترک هستند و از نظر راه های ارتباطی در نزدیکی هم قرار دارند در یک منطقه قرار می گیرند و تورهای تلفیقی برای این مناطق شکل می گیرد که به رونق گردشگری آن کمک می کند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان بیان کرد: استان همدان که در محور غربی کشور با کرمانشاه ، سنندج، ایلام و لرستان و مرکزی مجاور است به عنوان منطقه هفت در آینده نزدیک شاهد رشد گردشگر داخلی خواهد بود.

وی بیان کرد: افزایش حجم مسافران در آینده نزدیک می طلبد که گردشگران در سطح استان توزیع و مسیرهای گردشگری جدید تعریف شود که به ماندگاری بیشتر گردشگران در استان کمک می کند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان اظهار کرد: هم اکنون میانگین زمان اقامت گردشگران در استان همدان 2 تا 2.5 شب است که در مقایسه با استان هایی همچون یزد و اصفهان و با توجه به تنوع و تعدد جاذبه های گردشگری همدان بسیار کم است و ما تلاش می کنیم میانگین زمان اقامت گردشگران حداقل به چهار شب برسد.

وی تاکید کرد: جاذبه های گردشگری شهر همدان تا حدودی به چهار اثر شاخص شهر مثل هگمتانه، گنبد علویان، آرامگاه بوعلی و آرامگاه باباطاهر محدود شده در صورتی که جاذبه های بسیار ارزشمندی همچون آبشار گنجنامه، جاده سد اکباتان ، مجموعه بازار سنتی همدان ،میدان امام خمینی(ره) و مراکز محلات های قدیمی در شهر همدان وجود دارد که از ظرفیت و قابلیت این جاذبه ها به درستی استفاده نشده است و نیازمند تقویت زیرساخت ها است.

وی اضافه کرد: اقلام تبلیغاتی، بروشورهای معرفی جاذبه های گردشگری و تاریخی و نقشه های گردشگری در استان همدان تهیه و تدوین شده و پورتال جامع گردشگری نیز به روز رسانی شده است.

خاکسار با بیان اینکه ظرفیت های گردشگری استان دارای تنوع بسیار بالایی در زمینه های گردشگری روستایی، ورزشی، مذهبی ، سلامت، تاریخی، طبیعت گردی و باستان شناسی است اظهار کرد: در چند ماه اخیر کمیته های تخصصی گردشگری فعال شده و دستگاه های مرتبط و تشکل های خصوصی در این نشست ها حضور و مشارکت دارند.

به گزارش ایرنا معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان درباره امکانات موجود در استان همدان در زمینه جذب گردشگران اظهار کرد: حدود 2 هزار و 100 تخت ثابت برای هر شب در قالب هتل، مهمانپذیر، کمپ های دائمی ، متل و هتل آپارتمان در استان همدان وجود دارد.

خاکسار اظهار کرد: در مواقعی که همدان با ورود گسترده مسافران روبرو شود مدارس و مراکز اقامتی آموزشی استان نیز به این ظرفیت افزوده می شوند و گردشگران را اسکان می دهند.

وی بر توسعه گردشگری زمستانی در استان همدان تاکید کرد و گفت: در صورت رونق گردشگری زمستانی ، سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در بخش گردشگردی و توسعه زیرساخت ها ترغیب می شوند.

وی ادامه داد: تحولات اقتصادی پس از برجام و رویکرد توسعه محور دولت یازدهم در حوزه گردشگری موجب دلگرمی و رغبت سرمایه گذاران در احداث اماکن اقامتی شده به طوریکه در استان همدان هم اکنون حدود 10 هتل و هتل آپارتمان در حال ساخت است که در دو سال آینده به اقامتگاه های استان اضافه می شوند.

وی به وجود 20 مجتمع رفاهی خدماتی بین راهی در تمامی راه های ارتباطی استان همدان اشاره کرد و گفت: استان همدان از این نظر در مقایسه با دیگر استان ها جایگاه مطلوبی دارد.

وی با بیان اینکه سه میلیون و 75 هزارو 449 نفر از ابتدای سالجاری تا پایان تیرماه به استان همدان سفر کردند افزود: در چهار ماه نخست امسال بیش از 35 هزار نفر از باغ موزه دفاع مقدس، بیش از 170 هزار نفر از غار شگفت انگیز علیصدر، حدود 500 هزار نفر از جاذبه های طبیعی و گردشگری همچون گنجنامه و تپه عباس آباد و حدود 220 هزار نفر از موزه ها و اماکن تاریخی دارای بلیط بازدید کرده اند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان نیز در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: توسعه کیفی و کمی ورزش های زمستانی از سیاست های اصلی دستگاه ورزش استان همدان در راستای رشد صنعت گردشگری ورزشی است.
رسول منعم افزود: استان همدان با داشتن زیرساخت ها و امکانات مطلوب در بخش ورزش به ویژه در رشته های زمستانی به عنوان یکی از پایلوت های گردشگری ورزشی در کشور مطرح است و باید از این ظرفیت بالقوه در برگزاری رویدادهای ورزشی بویژه در فصل زمستان استفاده کرد.

وی پیست تاریک دره همدان را از جمله ظرفیت های مهم در رونق گردشگری زمستانی استان عنوان کرد و گفت: پیست تاریک دره یکی از بهترین پیست های کشور به شمار می رود و بهترین مزیت آن نزدیکی به مرکز شهر و شرایط اقامتی در این مکان است.

وی ادامه داد: برنامه ریزی برای تجهیز و رونق گردشگری در پیست اسکی تاریک دره و برگزاری رقابت های ورزشی و جشنواره های مختلف در این مکان در دستور کار دستگاه ورزش استان همدان قرار دارد.

منعم خاطرنشان کرد: همدان در رشته های سنگنوردی، یخ نوردی، کوهنوردی و اسکی سرشار از پتانسیل و استعدادهای نخبه است و وجود سالن اختصاصی سنگ نوردی همدان که در خاورمیانه کم نظیر است می تواند ظرفیت مناسبی در جذب گردشگران زمستانی باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان نیز درباره اسکان مسافران تابستانی گفت: از زمان آغاز فعالیت پایگاه های اسکان تابستانی فرهنگیان استان در سالجاری تا نیمه مردادماه 110 هزارو 600 نفر در قالب 28 هزار و 163 خانوار در پایگاه های اسکان تابستانی فرهنگیان استان همدان اسکان داده شده اند.

مصطفی خزاعی با بیان اینکه از این تعداد 93 هزار و 117 نفر از فرهنگیان و خانواده های آنها بوده اند افزود: بیشتر مسافرانی که در مدارس استان همدان پذیرش می شوند از خانواده های فرهنگیان هستند و در صورت وجود ظرفیت خالی غیر فرهنگیان نیز مورد پذیرش قرار می گیرند.

وی گفت: 19 پایگاه در شهرستان ها و مناطق استان همدان برای اسکان مسافران تابستانی آماده شده است که از این تعداد دو پایگاه در شهرستان همدان قرار دارد و یکی در بلوار زینبیه جنب تالار پیام و دیگری در دبیرستان شهدای جاویدالاثر شهرستان همدان فعال است.

وی با بیان اینکه 177 مدرسه و بیش از یک هزار و 100 کلاس برای پذیرش مسافران تابستانی در استان همدان تجهیز شده است افزود: این مدارس شامل 61 اتاق ویژه ، 886 کلاس نوع الف و 207 کلاس نوع ب هستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار