رئیس اداره مهندسی زراعی سازمان جهادکشاورزی استان همدان از وجود 3299 رشته قنات در استان خبر داد.
کد خبر: ۲۷۵۴۹۶
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۴ 10 August 2016
رئیس اداره مهندسی زراعی سازمان جهادکشاورزی استان همدان از وجود 3299 رشته قنات در استان خبر داد.

به گزارش ایسنا، سیداسماعیل موسوی، درباره تعداد قنوات استان اعلام کرد: مجموع تعداد قنوات استان همدان 3299 رشته است که بیشتر آنها با مالکیت عمومی در سطح استان پراکنده است.

وی با اشاره به اینکه 90 درصد آب قنوات در بخش کشاورزی و 10 درصد در بخش شرب و بهداشت مصرف می‌شود، اظهار کرد: تا کنون 250 رشته از این قنوات مورد مرمت و لایه‌روبی قرار گرفته است و مابقی رشته‌ها نیز به 10 میلیارد تومان اعتبار برای مرمت نیاز دارد.

موسوی راهکارهای اصولی حل بحران کم‌آبی را جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز، ساماندهی چاه‌های فاقد پروانه، اعمال مدیریت مصرف بهینه در چاه‌های مجاز، توجه ویژه به امر قنات به عنوان یکی از منابع آبی مطمئن، آگاهی‌بخشی عمومی به بهره‌برداران برای مدیریت مصرف بهینه آب کشاورزی و رعایت الگوی کشت برشمرد.

وی مهمترین راهکار اصولی حل بحران کم‌آبی را منوط به مشارکت و همکاری مردم دانست و تصریح کرد: رعایت اصول صحیح مصرف با عنایت به موضوع عرضه و تقاضا توسط مردم از مهمترین راهکارهای حل بحران آب است.

موسوی با اشاره به هدررفت بسیار زیاد آب در بخش کشاورزی اعلام کرد: توجه به ارزش اقتصادی آب و نصب کنتورهای حجمی می‌تواند از راهکارهای دیگر جلوگیری از هدررفت آب باشد.

رئیس اداره مهندسی زراعی سازمان جهادکشاورزی استان همدان در ادامه با بیان اینکه موفقیت طرح‌های جهاد کشاورزی مرهون حضور کشاورزان در تصمیم‌گیری‌های این اداره است، اظهار کرد: در تصمیم‌گیری‌هایی که کشاورزان با این نهاد همفکری داشته‌اند، شاهد موفقیت در آن طرح‌ها بوده‌ایم اما در برنامه‌هایی که از همفکری آنان استفاده نشده است، شکست خورده‌ایم.

وی افزود: کشاورزان به عنوان بانی اصلی در حوزه کشاورزی باید در تصمیم‌گیری‌ها دخیل باشند و هیچ‌گونه ممانعتی برای حضور آنها در جلسات خود نداریم و از حضور آنان استقبال می‌کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار