رئیس اداره جهاد کشاورزی نهاوند از کاهش میزان تولید سیب درختی در نهاوند خبر داد و گفت: براساس پیش بینی ها میزان تولید این محصول از ۷۷۰۰ تن درسال گذشته به ۶۰۰۰ تن در سال جاری می رسد.
کد خبر: ۲۷۴۷۶۷
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴ 09 August 2016
رئیس اداره جهاد کشاورزی نهاوند از کاهش میزان تولید سیب درختی در نهاوند خبر داد و گفت: براساس پیش بینی ها میزان تولید این محصول از ۷۷۰۰ تن درسال گذشته به ۶۰۰۰ تن در سال جاری می رسد.

به گزارش مهر، احمد باقری در جمع خبرنگاران  از کاهش میزان تولید سیب درختی در نهاوند خبر داد و گفت: به‌طور متوسط از هر هکتار باغ مثمر سیب گلاب ۲۲ تن برداشت می‌شود که متأسفانه به دلیل ۳ مرتبه سرمای اسفندماه و بهاره در نهاوند میزان تولید شهرستان از ۷ هزار و ۷۰۰ تن به ۶ هزار تن کاهش‌یافته است.

وی بابیان اینکه باغداران نهاوندی تابستان امسال از ۳۵۰ هکتار سطح زیر کشت باغ‌های سیب تابستانه حدود ۶ هزار تن «سیب گلاب» برداشت و روانه بازار فروش در استان و خارج از استان کردند، گفت: سیب گلاب تولیدی نهاوند به استان‌های هم‌جوار ازجمله تهران، لرستان، مرکزی، کرمانشاه صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه هرس به‌موقع، استفاده از کودهای ریز مغزی، مبارزه بیولوژیکی، آبیاری و برداشت به‌موقع همواره از عوامل افزایش تولید سیب‌درختی در نهاوند بوده است، عنوان کرد: درحال حاضر مهم‌ترین مشکلات باغداران در این بخش گرانی جعبه و هزینه‌های کارگر، حمل‌ونقل و سرمازدگی در فصل بهار و ارزانی قیمت محصول است.

رئیس اداره جهاد کشاورزی نهاوند عنوان کرد: نزدیک به ۱۲ هزار هکتار انواع باغ میوه در نهاوند وجود دارد که از این میزان ۳۵۰ هکتار به سیب گلاب و ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار به باغ‌های سیب‌درختی قرمز و زرد پاییزه اختصاص دارد و از هر هکتار به‌طور متوسط ۲۲ تن سیب برداشت می‌شود.

وی عنوان کرد: شهرستان نهاوند رتبه نخست تولید سیب‌درختی گلاب و انواع دیگر سیب پاییزه در استان همدان را به خود اختصاص داده است اما سردخانه‌ها ظرفیت حفظ و نگهداری بیش از ۸ هزار و ۸۰۰ تن محصولات پاییزه را ندارد.

وی گفت: در حال حاضر نزدیک به ۷۲۰۰ باغدار و بهره‌بردار نهاوندی درزمینهٔ تولید سیب فعالیت دارند که سیب‌های تولیدی آن‌ها به دلیل نوع آب‌وهوا و مراقبت کارشناسان اداره باغبانی جهاد کشاورزی از کیفیت بالایی برخوردار است.

باقر در پایان اظهار کرد: بیش از ۴۰ درصد از باغ‌های مثمر نهاوند به کشت انواع محصول سیب گلاب و پاییزه اختصاص دارد چراکه باغداران نهاوندی علاقه‌ زیادی نسبت به تولید انواع سیب‌درختی دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار