معاون برنامه‌ریزی و عمرانی فرماندار همدان گفت: طرح گردشگری سد اکباتان، نقطه عطف دیگری در گردشگری استان رقم خواهد زد.
کد خبر: ۲۶۷۳۶۳
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۱ 27 July 2016
معاون برنامه‌ریزی و عمرانی فرماندار همدان گفت: طرح گردشگری سد اکباتان، نقطه عطف دیگری در گردشگری استان رقم خواهد زد.

به گزارش ایسنا، حسین افشاری در شورای ترافیک شهرستان همدان، با اشاره به ورود بیش از یک میلیون و 200 هزار دستگاه وسیله نقلیه به استان همدان در ایام تعطیلات عیدفطر اظهار کرد: طی این مدت بیش از 500 هزار نفر از اماکن گردشگری استان بازدید کردند و 295 هزار نفر شب اقامت در سطح شهر همدان ثبت شده است.

وی  با اشاره به آثار متعدد حضور گردشگران در استان تبیین کرد: خوشبختانه همکاری خوبی در استقبال از مسافران طی ایام عید فطر صورت گرفت و حتی با همکاری دستگاه‌هایی مثل ادارت آب و برق طی این مدت هیچ گونه قطعی آب و برق هم نداشتیم.

معاون فرماندار همدان با بیان اینکه بیشترین بار گردشگری همدان در محور گنجنامه است، خواستار بررسی و پیگیری طرح منطقه گردشگری سد اکباتان شد و تصریح کرد: محور گنجنامه در سنوات اخیر به‌علت معیارهای گردشگری این نقطه مورد توجه ویژه‌ای از سوی شهروندان و گردشگران واقع شده اما معبر مربوطه پاسخگوی حجم ترافیک و تردد این محور نبوده و تصادفات بسیاری در آن رخ می‌دهد که عمدتا عامل انسانی علت آنهاست اما نمی‌توان از عدم ظرفیت معبر در این موضوع چشم‌پوشی کرد.

وی ادامه داد: یکی از راه‌حل‌هایی که به‌نظر می‌رسد در این محور بتواند به طور موقت مشکل ترافیک را حل کند تعریض معبر است که در برآورد اولیه 9 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که با توجه به محدودیت بودجه و اعتبارات فعلا تأمین این میزان اعتبار مقدور نیست.

افشاری با اشاره به طرح گردشگری محور سد اکباتان تصریح کرد: بنا به درخواست استاندار برای ایجاد منطقه گردشگری در این محور طرحی ارائه شده که در ابتدا این طرح خرد شده و اقدامات لازم تقسیم‌بندی شده‌اند از جمله اینکه در محور ملایر-همدان معادل یک متر و 85 سانتی‌متر شانه خاکی در اطراف معبر ایجاد شود تا عبور خودروها در شانه خاکی از ترافیک معبر اصلی بکاهد.

وی خاطرنشان کرد: طرح منطقه گردشگری در مجموعه‌ای سه هکتاری مدنظر قرار گرفته تا زیرساخت‌های لازم از جمله پارکینگ، فضای بازی کودکان، اکیپ امداد و نجات در آن لحاظ شود که اداره‌کل منابع طبیعی مسئول ارائه طرح اولیه شده و بنیاد مسکن مجری طرح و دهیاری منطقه هم بهره‌بردار طرح خواهد بود.

معاون فرماندار همدان با اشاره به جاذبه‌های گردشگری روستاهای یلفان، ارزانفود و دیگر روستاهای محور سد اکباتان گفت: این مناطق جاذبه‌های گردشگری متعددی دارند که با ایجاد زیرساخت‌های گردشگری و خدماتی می‌توانند هم یکی از محورهای مهم در جذب گردشگر واقع شوند و هم در مسائل توسعه‌ای و زیرساختی مورد توجه قرار گیرند اگرچه خارج از طرح گردشگری هم باید توسعه روستاها در این نواحی با جدیّت پیگیری شود.

وی افزود: سد اکباتان 55 سال است که احداث شده اما روستایی مثل روستای ارزانفود مجموعه‌ای بی‌نظیر است که اگر مورد توجه واقع شود به راحتی امکان ثبت جهانی خواهد یافت و چنانچه طرح گردشگری یا حتی وجود سد هم در این مساله نبود باید برای بهره‌وری از این ثروت عظیم برنامه‌ریزی کنیم.

افشاری علت مطرح شدن طرح گردشگری سد اکباتان در شورای ترافیک را بررسی ابعاد مختلف از جمله بعد ترافیکی و پخته‌کردن طرح برشمرد و افزود: 8 تا 9روستا در این محور قرار دارند که اگر طرح گردشگری هم در میان نباشد حق دارند از شرایط ایمن ترافیکی در مسیر بهره‌مند شوند و در طرح مذکور هم نیاز است علاوه بر مساله ترافیکی همه زوایای آن از جمله مسائل زیست‌محیطی، گردشگری و اجتماعی مورد بررسی قرار گیرند.

وی ضمن اشاره به طرح الحاق 10.8 هکتار از زمین‌های منابع طبیعی به محدوده مسکونی روستا عنوان کرد: رعایت حریم سد، پیوست‌های فرهنگی اجتماعی و تأمین زیرساخت‌ها از جمله موضوعاتی است که در این زمنی‌ها باید مورد پیگیری باشد.

وی اضافه کرد: مصوبه سفر ریاست جمهوری درخصوص تأمین شبکه فاضلاب روستاهای بالادست سد اکباتان در حال بررسی است و یک روستا هم در شرف اجرایی شدن قرار دارد و این منطقه هم باید از منظر الحاق به شبکه فاضلاب باید مورد بررسی قرار گیرد تا مبادا فاضلاب مجموعه به سد آسیب وارد کند.

لزوم ورود و بررسی میراث فرهنگی به طرح گردشگری سد اکباتان

معاون فرماندار همدان ضمن تأکید بر لزوم ورود و بررسی کارشناسانه اداره میراث فرهنگی و گردشگری به طرح گردشگری سد اکباتان بیان کرد: کمیته برنامه‌ریزی شهرستان برای تأمین اعتبار مشاور میراث فرهنگی و گردشگری در مطالعه و بررسی طرح مذکور اعلام آمادگی می‌نماید و میراث فرهنگی باید به‌عنوان متولی بررسی ابعاد مختلف و زوایای طرح را برعهده گیرد.

وی افزود: طرح اولیه و جانمایی مورد تصویب قرار گیرد تا پس از اعلام نتایج مطالعات کارشناسی، رفع نواقص و مسائل تکمیلی از جمله تأمین آب شرب به طرح الحاق شود.

شهرداری ساماندهی وانت‌بارها را سرعت دهد

افشاری در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع ساماندهی وانت بارها اشاره و عنوان کرد: طبق مصوبات جلسات گذشته شهرداری موظف شده است همزمان با برخورد انتظامی و پلیسی، در جهت ساماندهی وانت بارها اقدام کند که با توجه به عملکرد پلیس راهور در این موضوع شهرداری باید ساماندهی وانت بارها را هرچه سریعتر پیگیری نماید.

وی گریزی هم به اقدامات سازمان حمل و نقل و ترافیک در آرام‌سازی‌های ترافیکی داشت و گفت: دهها مورد تماس مردمی در آرام‌سازی ترافیک سعیدیه نشان از توفیق این طرح دارد اگرچه اعتراضاتی هم وجود داشته اما رویکرد و بازخوردهای مثبت طرح غالب بوده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار