کمبود فضای فیزیکی در بیمارستان‌های شهیدبهشتی و فاطمیه همدان منجر شده تا تعدادی از بیماران بعد از تشکیل پرونده به ناچار در راهرو‌های این بیمارستان بستری شوند.
کد خبر: ۲۶۷۲۲۸
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳ 27 July 2016
کمبود فضای فیزیکی در بیمارستان‌های شهیدبهشتی و فاطمیه همدان منجر شده تا تعدادی از بیماران بعد از تشکیل پرونده به ناچار در راهرو‌های این بیمارستان بستری شوند.

به گزارش فارس، کمبود فضای بیمارستانی به عنوان یکی از معضلات کشور مطرح است که استان همدان نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ این روزها وجود این مشکل در برخی از بیمارستان‌های همدان به اوج خود رسیده و مردم را با مشکلاتی مواجه کرده است.

در واقع کمبود فضای فیزیکی در بیمارستان‌هایی نظیر شهید بهشتی و فاطمیه منجر شده تا تعدادی از بیماران مراجعه‌کننده با تشکیل پرونده، در راهرو‌های این بیمارستان بستری شوند و در انتظار آزاد شدن تخت بخش‌های داخلی باشند.

در حال حاضر برخی از بیماران بیمارستان شهید بهشتی از جمله برخی از بیماران دیالیزی روی تخت‌هایی داخل راهرو دراز کشیده‌اند و از این وضعیت ناراضی هستند.

برخی از آنها با رد شدن هر رهگذری دچار ناراحتی اعصاب می‌شوند و با آنها مشاجره راه می‌اندازند و از پرسنل آنجا خواستار بهبود وضعیت هستند.

بیمارانی که نباید دغدغه‌ای جز درمان بیماری خود را داشته باشند اکنون سر این مسائل دچار ناراحتی می‌شوند.

بیمارستان فاطمیه نیز این روزها با حجم زیادی از مادران باردار مواجه است که به دلیل کمبود فضای زایمانی برخی از مادران را پس از زایمان به داخل راهرو منتقل می‌کنند.

شاید بتوان گفت اجرای طرح تحول نظام سلامت باعث روی آوردن بیشتر مردم به بیمارستان‌های دولتی شده و این امر عامل پر شدن ظرفیت بخش‌های بیمارستانی است.

در این رابطه مدیر بیمارستان فاطمیه همدان در گفت‎وگو با فارس اظهار کرد: با توجه به اینکه درصد اشغال تخت‌های بیمارستانی بیمارستان فاطمیه بالای صد درصد است تعدادی از تخت‌های اضطراری (فوق‌العاده و خارج از برنامه) تعبیه شده که اگر هنگامی بیمارانی مراجعه کرد و ما نتوانستیم در داخل بخش آنها را بستری کنیم به این مکان منتقل شوند.

زهره آب‎آب‌زاده با بیان اینکه بیمارستان فاطمیه یک بیمارستان سطح 3 است و ما نمی‌توانیم سرریز بیماران را به جایی دیگر ارجاع دهیم، گفت: بالادست بیمارستان فاطمیه بیمارستان دیگری وجود ندارد و ما مجبوریم هر بیماری که مراجعه می‌کند، پذیرش کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بخش زنان یک در حال تعمیر است، افزود: روز گذشته از معاونت درمان برای بازدید به بیمارستان آمدند تا از نزدیک با مشکل سرریز شدن بیماران آشنا شده و چاره‌ای بیاندیشند.

مدیر بیمارستان فاطمیه همدان با بیان اینکه تعمیر بخش «زنان یک» جزو برنامه ارتقای هتلینگ بیمارستان بوده است، خاطرنشان کرد: این مکان در حال حاضر در حال تعمیر و بازسازی است.

وی با بیان بخش جایگزین بدین‌ منظور تعریف کردیم و چند واحد اداری تعطیل شده است، افزود: در بخش‌های اداری تخت‌هایی تعبیه شده تا تعمیر بخش «زنان یک» انجام شود.

آب آب‌زاده خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کمبود فضای زایمانی داشتیم فضای اداری قدیم بیمارستان را تخریب کردیم تا بخش  LDR را در چهار طبقه بسازیم که فعلاً در حال ساخت است.

وی گفت: در حال حاضر بلوک‎های LDR در بیمارستان فاطمیه در حال ساخت است تا مادرانی که برای زایمان به این مرکز مراجعه می‎کنند، مراقبت‌های خصوصی را در بخش خصوصی داشته باشند.

مدیر بیمارستان فاطمیه همدان با بیان اینکه اعتباری از بخش طرح تحول نظام سلامت برای این منظور دیده شده است، افزود: با توجه به برنامه افزایش جمعیت در حال افزایش فضای زایمانی به این شکل هستیم.

وی از مردم خواست تا مردم صبوری خرج دهند تا مشکلات موجود رفع شود.

برای اطلاع از اقدامات صورت گرفته در راستای حل مشکلات موجود به سراغ رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز رفتیم.

حبیب الله موسوی‌بهار با اشاره به کمبود تخت‌های بیمارستانی در استان، اظهار کرد: در کشور با کمبود تخت‌های بیمارستانی مواجه هستیم که در استان همدان نیز قریب به یک‌هزار تخت بیمارستانی کم است.

وی از وجود 6 بیمارستان در حال ساخت در استان خبر داد و افزود: امیدواریم این بیمارستان‌ها امسال و سال آینده بهره‌برداری شوند؛ احتمالاً امسال بیمارستان شهرستان بهار و نهاوند افتتاح خواهند شد و چهار بیمارستان بعدی نیز سال آینده بهره‌برداری می‌شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه بیمارستان سوختگی نیز امسال راه‌اندازی خواهد شد و اگر این اتفاق بیافتد بخش سوختگی بیمارستان بعثت تبدیل به بخش زنان و زایمان خواهد شد، خاطرنشان کرد: در این صورت بخشی از سرریز بیمارستان فاطمیه به بیمارستان بعثت تخلیه می‌شود.

وی با بیان اینکه 5 هزار متر از بیمارستان فاطمیه در حال ساخت است که آن نیز بهره‌برداری خواهد شد، گفت: اینها تمهیداتی است که در حال انجام بوده و امیدواریم اوضاع بهتر شود.

موسوی بهار با بیان اینکه بیمارستان‌های در حال ساخت موجود در استان جز بیمارستان سوختگی در دست ماست و چند ماه آینده کار آن به پایان رسیده و قابل بهره ‎برداری است، افزود: بقیه بیمارستان‌ها دست وزارت مسکن و شهرسازی است و ما متولی آنها نیستیم.

وی با بیان اینکه پیشرفت کار در بیمارستان شهرستان‎های بهار و نهاوند خوب است و امسال احتمالاً بهره‌برداری خواهد شد، گفت: برای رفع مشکل به صورت موقت از تمام فضای بیمارستانی استفاده کرده‌ایم و تخت اضطراری جانمایی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: یک بخش 20 تخته نیز در بیمارستان فاطمیه در حال تعمیر است که در یک ماه آینده مورد بهره‌برداری و استفاده قرار خواهد گرفت.

این مسؤول با بیان اینکه در بیمارستان فاطمیه ازدحام بالاست و تعداد  مراجعه‎کنندگان بسیار است، خاطرنشان کرد: متاسفانه کمی تعرفه بیمارستان تأمین اجتماعی بالا رفته و به همین دلیل مراجعه به بیمارستان فاطمیه نیز افزایش یافته است.

موسوی‎بهار با بیان اینکه پرستاران و پزشکان تا 25 تا 30 درصد بیش از وظیفه خود، کار انجام داده‌اند، گفت: بیمارستان بهشتی نیز به دلیل ازدحام مراجعه بیماران به آنجا، پرستاران، پزشکان و مدیران سعی می‎کنند خدمات قابل قبولی را بگیرند.

وی با اهمیت به ورود خیرین در این بخش، افزود: مهمترین کار را آنها انجام می‌دهند همانطور که مرحوم فرشچیان اهل استان اصفهان توانست دو بیمارستان برای مردم همدان بسازد، زنان و مردان خیر همدانی نیز می‌توانند در این زمینه وارد شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: بخش خصوصی نیز اگر وارد شوند ما به شدت استقبال خواهیم کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار