فرماندار نهاوند بابیان اینکه در حال حاضر آمار دقیقی از میزان خسارت آتش سوزی در سراب«گیان» نهاوند در دست نیست، گفت: احتمال عمدی بودن آتش سوزی شب گذشته سراب گیان نهاوند وجود دارد.
کد خبر: ۲۶۶۳۰۶
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۹ 25 July 2016
 فرماندار نهاوند بابیان اینکه در حال حاضر آمار دقیقی از میزان خسارت آتش سوزی در سراب«گیان» نهاوند در دست نیست، گفت: احتمال عمدی بودن آتش سوزی شب گذشته سراب گیان نهاوند وجود دارد.

به گزارش مهر، سراب «گیان» نهاوند منطقه ای بسیار زیبا و دیدنی در ۳۰ کیلومتری جنوب شهرستان نهاوند و در استان همدان است که در دو سوی آن بقایای دو هزار هکتاری جنگل های قدیم زاگرس چشم انداز و تابلوی فوق العاده زیبایی از کوه، ‌ جنگل و دشتهای وسیع را شکل داده است.

سراب گیان یکی از پر آب ترین سراب های استان همدان بوده و طبیعت بکر و زیبای آن گوشه ای از بهشت را در روی زمین به نمایش گذاشته و وجود درختان کهنسال چنار نشان از قدمت طولانی منطقه دارد.

در انتهای جاده آنجا که از سه طرف و سه ارتفاع نه چندان بلند به هم می رسند، خالق کائنات یکی از عجیب ترین پدیده های طبیعت را در این بن بست به نمایش گذاشته است.     

اما شب گذشته و در حادثه ای که هنوز علت آن مشخص نیست و حرف از عمدی بودن آن در محافل پیچیده است، آتش به جان مراتع سراب «گیان» نهاوند افتاد تا بار دیگر سرمایه های طبیعی استان همدان طعمه حریق شود و در نبود امکانات گستره آتش وسعتی در حدود ۱۰ تا ۲۰ هکتار را با خاکستر یکسان کند.

صعب‌العبور بودن منطقه و عدم توانایی حرکت ماشین‌های آتش‌نشانی به کوهستان

کریم حمیدوند فرماندار نهاوند در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: یکی از عواملی که بر وسعت ساعت آتش‌سوزی شب گذشته اضافه کرد و عملیات اطفای حریق ساعت ها طول کشید، صعب‌العبور بودن منطقه و عدم توانایی حرکت ماشین‌های آتش‌نشانی به کوهستان بود.

وی ادامه داد: شب گذشته پس از دریافت گزارش نیروهای آتش‌نشانی «نهاوند»، «کیان»، «فیروزان» و «بخش زرین‌دشت» بلافاصله با حداکثر توان به منطقه اعزام شدند اما با توجه به سنگین بودن تجهیزات، ماشین‌های آتش‌نشانی توان بالا رفتن از کوه را نداشتند.

وی اظهار داشت: طبیعی است اگر امکانات آتش‌نشانی به‌روز و خودروهای آتش‌نشانی سبک در شهرستان نهاوند وجود داشت از وسعت آتش‌سوزی کاسته می‌شد.

وی با اشاره به نقش کمک‌های مردمی در اطفای حریق گفت: مهار آتش‌سوزی شب گذشته سراب گیان نهاوند مرهون حضور و تلاش و همراهی تیم های موتورسوار و اهالی شهر و روستاهای بخش کیان است.

وی با اشاره به اینکه مقداری زیادی از جنگل‌ها و مراتع سوخته که بیش از ۱۰ هکتار برآورد می‌شود، گفت: در حال حاضر کارشناسان منابع طبیعی، ستاد بحران شهرستان و سایر دستگاه‌های دخیل همچون بخشداری و شهرداری کیان در منطقه در حال برآورد دقیق خسارات هستند.

علت حادثه آتش‌سوزی شب گذشته با توجه به شواهد موجود و خلوت بودن سراب عمدی است

فرماندار نهاوند علت حادثه آتش‌سوزی شب گذشته را با توجه به شواهد موجود و خلوت بودن سراب عمدی اعلام کرد و گفت: ممکن است این حادثه اتفاقی نیز باشد که در حال حاضر علت در دست پیگیری و بررسی است.

وی در پاسخ به سؤال مهر پیرامون چرایی مجهز نبودن شهرستان به دستگاه های اطفای حریق علی رغم تأکیدات و برگزاری جلسات مختلف برای تجهیز امکانات مدیریت بحران شهرستان، منابع طبیعی و دستگاه‌های متولی، گفت: با توجه به کمبود اعتبار در دولت به‌واسطه موانع موجود، تاکنون اعتباری برای تجهیز دستگاه‌های موردنیاز اختصاص نیافته است.

حمیدوند با اشاره به نقش خود مراقبتی افراد و همچنین نهادینه کردن این فرهنگ که مراتع و جنگل‌ها سهم همه مردم است، گفت: با توجه به خلوت بودن سراب احتمال عمدی بودن آتش‌سوزی وجود دارد.

بخشدار بخش کیان هم در گفتگو با مهر، گفت: با بررسی‌های صورت گرفته و آنچه از مردم محلی دریافت شده سوختن ۴۰ هکتار از مراتع تخمین زده می شود که مشخص شدن وسعت دقیق آن در دست پیگیری است.

یحیی رضایی عنوان کرد: جنگل‌های سراب جنگلی گیان هیچ‌گونه آسیبی ندیده و تنها مراتع آن از بین رفته است.

وی گفت: آتش‌سوزی شب گذشته از ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه در ضلع غربی سراب که به روستاهای «ظفر آباد» و «مهان آباد» محدود می‌شود آغاز شد و این نشان از عدم سرایت آتش به جنگل و سراب گیان دارد.

وی با اشاره به عدم حضور مسافران غیربومی در سراب گفت: احتمال عمدی بودن حادثه در دست بررسی است.

رضایی با تشکر از حضور فرماندار نهاوند، فرمانده انتظامی و همچنین مدیرکل منابع طبیعی استان همدان در عملیات اطفا حریق، گفت: آنچه باعث مهار حریق شد همت و اراده مردمی بود که با دست‌خالی و امکانات ابتدایی از این امتحان سربلند بیرون آمدند.

وی با اشاره به صعب‌العبور بودن منطقه گفت: آتش‌برهای ایجاد شده توسط منابع طبیعی درگذشته موجود بود اما با توجه به بارندگی‌های صورت گرفته حجم پوشش گیاهی منطقه را مستعد آتش‌سوزی کرده و بر وسعت آتش سوزی افزوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار