مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان‌همدان گفت: ۵۰ درصد جوانان جویای کار هیچ‌‌گونه مهارتی ندارند.
کد خبر: ۲۶۶۲۹۸
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰ 25 July 2016
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان‌همدان گفت: ۵۰ درصد جوانان جویای کار هیچ‌‌گونه مهارتی ندارند.

به گزارش ایلنا؛ علیرضا مهرابی در نشست خبری که به مناسبت هفته کارآفرینی و آموزش فنی و حرفه‌ای برگزار شد، بیان کرد: آموزش مهارت فنی و حرفه‌ای در رشد اقتصادی عدالت محور، افزاش بهره‌وری و تولید، کاهش هزینه‌های تولید، ارتقا رفاه اجتماعی و افزایش امید به زندگی در جوانان موثر است

مهرابی گفت: با توجه به شرایط کنونی اشتغال، کشور نیازمند جنبش کارآفرینی و مهارت است و تصریح کرد: طبق گزارش های ارائه شده در کشور ۵۰ درصد جوانان جویای کار هیچ گونه مهارتی ندارند.

وی با بیان اینکه بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی به مراکز فنی و حرفه ای رغبت نشان می دهند، گفت: ارتقای سطح مهارت و شایستگی دانش‌آموختگان، توانمندسازی روستاییان، عشایر، افراد در معرض آسیب‌های اجتماعی، زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست، ارتقا همکاری بین بخشی، تدوین استانداردهای شغل در شهرستان ها و آموزش مشترک با بخش خصوصی و واگذاری اجرای پروژه های عمرانی به بخش خصوصی از مهمترین اولویت‌های امسال در آموزش فنی و حرفه‌ای استان همدان است.

مهرابی با بیان اینکه اگر بخواهیم جوانان و جویندگان کار در بخش خصوصی به کار گرفته شوند باید آنها را علاوه بر علم به مهارت نیز مجهز کرد، گفت: ۷۰ درصد کارآموزان فنی و حرفه ای را فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها تشکیل می‌دهند.

مهرابی با اشاره به گزارش عملکرد ۳ ماهه نخست امسال این اداره کل عنوان کرد: ۲۴ هزار و ۶۴۹ نفر ساعت در پادگان‌ها، ۷۹۷ نفر در روستاهای استان به میزان ۹۰ هزار نفرساعت و ۴۷ نفر از عشایر به میزان ۶ هزار و ۱۰۰ نفر ساعت آموزش مهارتی دریافت کرده اند.

مهرابی با اشاره به سهم ۵۲ درصدی زنان و ۴۸ درصدی مردان در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای تاکید کرد: امسال ۳۶۵ حرفه برای آموزش متقاضیان کسب مهارت های  فنی و حرفه‌ای استان همدان پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه امسال ۲۴۹ کارگاه در استان همدان فعال بوده است، گفت: ۱۲ هزار و ۷۰۰ نفر در آزمون مهارت فنی و حرفه‌ای شرکت کرده اند و  ۷۰ درصد از شرک‌کنندگان در آزمون‌ها پذیرفته شده‌اند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان همدان افزود: امسال در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و به منظور توانمندسازی افراد ساکن در مناطق محروم و حاشیه شهر ۷۲۰ هزار نفر ساعت تعهد آموزش ایجاد شده است.

وی گفت: یک میلیون نفر ساعت آموزش در کارگاه‌های ثابت شهری، تیم‌های سیار روستا، زندان، کارگاه‌های اصناف، مرکز جوار دانشگاهی و کارگاه‌های عشایری ارائه شده است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان همدان اظهار داشت: ۱۸۴ آموزشگاه آزاد در استان همدان فعال است که ۷۴۶ هزار نفر ساعت در این آموزشگاه‌ها آموزش‌های مهارتی دریافت کرده اند.

وی افزود: ۱۶۲ نفر از دانشجویان مرکز عملی و کاربردی نیز در ۱۲ رشته به عنوان تکنسین فنی و مهندسی در استان همدان مورد آموزش قرار گرفتند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان همدان عنوان کرد: در روزهای هفتم و هشتم مرداد ماه جاری هفدهمین مسابقات ملی مهارت در مرحله استانی با حضور ۱۳۷ نفر در ۲۸ رشته برگزار می‌شود که برگزیدگان نهایی این مرحله با شرکت در یک اردوی ۳ ماهه برای مسابقات ملی مهارت در مرحله کشوری آماده می‌شوند.

آموزش ۱۰۰۰نفر در سطح استان در رشته تولید کفش چرم

وی با اشاره به انعقاد تفاهمنامه‌ای با یونیدو برای آموزش ۱۰۰۰نفر در سطح استان در رشته تولید کفش چرم گفت: آموزش در حوزه مشاغل خانگی نیز در دست اقدام است.

مهرابی عنوان کرد: در حوزه آموزش‌های دولتی، همدان ۶۰ درصد از میانگین کشوری بالاتر است و در بخش آموزش روستایی نیز میانگین فعالیت کشوری ۳.۳۵ درصد و عملکرد استان ۵.۵۶ درصد است.

وی با اشاره به درصد روستاهای تحت پوشش آموزش و فنی و حرفه‌ای در استان نسبت به میانگین کشوری افزود: درصد تعداد روستاهای همدان نسبت به کشور ۱.۷۴ است اما ۷.۳۱ درصد روستاها تحت پوشش برنامه های آموزشی هستند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان همدان عنوان کرد: ضریب نفوذ آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در کشور ۳.۶۱ درصد است اما در استان همدان ۱۲.۴۵ درصد است و همچنین سرانه آموزشی در روستاهای کشور ۰.۷ درصد و در استان ۱.۳ درصد است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان همدان با بیان اینکه تاکنون مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای استان ۱۰۰ استاندارد شغل و شایستگی تدوین کرده، افزود: سال گذشته ۹۰ تفاهم‌نامه همکاری با کارآفرینان بخش‌‌خصوصی و دستگاه‌های دولتی منعقد شده که امسال نیز انعقاد تفاهمنامه‌ها در دستور کار است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار