در فصل گرما و تابستان مسمومیت‌های حاصل از باکتری‌ها و قارچ‌ها و فعالیت این‌گونه عوامل بیشتر می‌شود در نتیجه احتمال آلودگی غذا و آشامیدنی‌ها بالاتر است.
کد خبر: ۲۶۶۰۳۰
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۴ 25 July 2016
کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال از آب و غذای دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: در فصل گرما و تابستان مسمومیت‌های حاصل از باکتری‌ها و قارچ‌ها و فعالیت این‌گونه عوامل بیشتر می‌شود در نتیجه احتمال آلودگی غذا و آشامیدنی‌ها بالاتر است.

به گزارش تابناک همدان به نقل از ایسنا،  مسعود شجاعیان ، اظهار کرد: مسمومیت غذایی یکی از چندین بیماری است که از طریق آب و غذای آلوده به انسان منتقل می‌شود.

وی تصریح کرد: مسمومیت غذایی از خوردن غذا یا آشامیدنی که از پیش با یک سم آلوده شده، ایجاد می‌شود که منبع این سم می‌تواند سموم باکتریایی، موادشیمیایی سمی و سموم طبیعی موجود در بدن حیوانات، گیاهان و قارچ‌ها باشد.

شجاعیان عنوان کرد: شایع‌ترین نوع مسمومیت، مسمومیت ناشی از مصرف آب و غذای آلوده و مصرف داروها است.

این کارشناس بهداشتی با بیان اینکه علائم مسمومیت‌های غذایی معمولا بعد از یک تا دو روز خود را نشان می‌دهند، یادآور شد: مسمومیت‌های غذایی با شروع ناگهانی اسهال، تهوع و استفراغ در مراحل اولیه بیماری همراه است.

وی  ادامه داد: در مواردی که بیمار دچار علائم گوارشی شده است، حتما باید به پزشک مراجعه کند تا با توجه به وضعیت بیمار درخصوص لزوم بستری و نوع درمان بیمار تصمیم‌گیری شود.

چه افرادی بیشتر در معرض مسمومیت هستند؟

شجاعیان در ادامه با بیان اینکه همه افراد در هر گروه سنی و جنسی ممکن است دچار مسمومیت شوند، اظهار کرد: کودکان و افراد بالای 60 سال به علت تضعیف سیستم ایمنی‌‎شان بیش از دیگران در معرض ابتلا به مسمومیت‌ها قرار دارند.

وی افزود: در فصل تابستان و افزایش مسافرت‌ها، چنانچه مسافران از آب و غذای سالم و مطمئن استفاده نکنند و یا مواد غذایی و آشامیدنی خود را از دست‌فروشان تهیه و مصرف کنند موجب بروز مسمومیت در آنها می‌شود.

نحوه نگهداری آب و غذا در تابستان

شجاعیان تصریح کرد: مواد غذایی مصرفی باید به صورت تازه و اندازه یک وعده غذایی تهیه شده و پس از طبخ سریعا مصرف شود.

وی گفت: چنانچه از مواد غذایی یا نوشیدنی تهیه شده باقی بماند حتما در ظروف در بسته و در یخچال نگهداری کنید.

نکات بهداشتی برای پیشگیری از مسمومیت‌ها

این کارشناس بهداشتی اظهار کرد: در صورت در دسترس نبودن آب سالم از آب بطری و یا آب جوشیده شده سرد استفاده شود.

وی گفت: در خصوص مصرف انواع کنسرو حتما باید به تاریخ مصرف آن توجه کرد همچنین به متورم نبودن قوطی کنسرو و نداشتن زنگ زدی توجه شود.

شجاعیان افزود: دست‌ها باید به صورت صحیح و کامل پیش از تهیه غذا و آشامیدنی‌ها و پس از اجابت مزاج با آب و صابون شسته شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار