عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه بوعلی‌سینا گفت: با گذشت 3 سال از عمر اقتصاد مقاومتی هنوز نتوانسته‌ایم ساز و کار موفقی در اقتصاد کشور اعمال کنیم.
کد خبر: ۲۶۵۹۶۳
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۵ 25 July 2016
عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه بوعلی‌سینا گفت: با گذشت 3 سال از عمر اقتصاد مقاومتی هنوز نتوانسته‌ایم ساز و کار موفقی در اقتصاد کشور اعمال کنیم.

به گزارش ایسنا، دکتر اکبر خدابخشی، با بیان اینکه نامگذاری اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری پس از سال جهاد اقتصادی به علت نیازمندی‌های کشور در حوزه مالی مطرح شده است، اظهار کرد: مقام معظم رهبری بحث اقتصاد مقاومتی را در قالب نیازمندی‌های اقتصادی با توجه به شرایط کشور مطرح کردند و گروهی از کارشناسان اقتصادی به تکمیل این برنامه و ارائه مدل جدید اقتصادی که در اقتصاد ایران می‌تواند کاربرد داشته باشد، پرداختند.

وی با اشاره به اینکه تا کنون در کتب اقتصادی دنیا مطلبی به عنوان اقتصاد مقاومتی مطرح نشده است، تصریح کرد: بحث‌هایی همچون ریاضت اقتصادی و مقاومت اقتصادی در کشورهایی مانند ویتنام و یونان عنوان شده بود که البته این مباحث با اقتصاد مقاومتی کاملا متفاوت بوده به طوریکه در ریاضت اقتصادی به چگونگی کاهش هزینه‌های دولت برای جبران کسری بودجه پرداخته می‌شود.

اقتصاد مقاومتی؛ بهینه شدن اقتصاد کشور در تمام بخش‌ها

وی افزود: اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه بتوانیم در تمامی بخش‌های اقتصادی رفتار بهینه‌ای ایجاد کنیم که منجر به بهینه شدن اقتصاد کشور شود به طوریکه این رفتار می‌تواند شامل همه اجزای اقتصاد از جمله مصرف، تولید، توزیع و اشتغال شود.

خدابخشی با تأکید بر اینکه در اقتصاد مقاومتی به دنبال بهینه‌سازی رفتارهای اقتصادی در همه ابعاد هستیم، یادآور شد: منظور مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی چیزی جز این نیست.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه بوعلی‌سینا با اشاره به ضرورت اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور، عنوان کرد: در اقتصاد کشور مباحثی برای بهینه‌سازی هزینه‌ها و حداکثر کردن تولید داریم اما این مسائل جزء جزء بوده در حالیکه در همه بخش‌های اقتصادی بحث کاهش هزینه‌ها را داریم که در شرایط سخت کشور مجبوریم مدیریت کنیم.

وی با بیان اینکه ریاضت اقتصادی را نمی‌توان جدای از اقتصاد مقاومتی دانست، بیان کرد: ریاضت اقتصادی می‌تواند قسمتی از برنامه‌های اقتصاد مقاومتی به صورت جزئی‌تر باشد به طوریکه کاهش هزینه‌ها همراه با افزایش تولید با برنامه‌ای مدون و جامع صورت بگیرد، در صورتی‌که برنامه‌های اقتصادی به طور جزء به جز باشد همان ریاضت اقتصادی خواهد بود.

وی با تأکید برشناسایی درآمدهای تولید و صادرات و منابع و مصارف کشور به منظور برنامه‌ریزی اقتصاد مقاومتی، ادامه داد: با توجه به شرایطی که در کشور وجود دارد، گروهی امیدوار بودند بتوانیم اقتصاد مقاومتی را بهتر پیش ببریم اما فشارها همچنان ادامه دارد که همین موضوع لزوم و ضرورت اقتصاد مقاومتی را صد چندان کرده است.

شعار اقتصاد مقاومتی حاصلی ندارد

خدابخشی خاطرنشان کرد: امسال مقام معظم رهبری بحث اقدام و عمل را نیز به این شعار اضافه کردند که نشان از این امر دارد که در اقتصاد مقاومتی تنها شعار و همایش کفایت نمی‌کند بلکه باید در مصارف مردم، درآمدها و سایر مصارف اقتصادی برنامه‌ریزی صورت گیرد.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه بوعلی‌سینا با بیان اینکه باید خانواده‌های ایرانی مصرف درست داشته باشند، عنوان کرد: مصرف مردم ایران بیش از متوسط دنیا است به طوریکه در آب، انرژی و موادغذایی بالاتر از متوسط دنیا مصرف داریم که باید مدیریت و برنامه‌ریزی شود.

وی یادآور شد: به طور قطع ضرورت اقتصاد مقاومتی در این شرایط بیشتر احساس می‌شود و باید با برنامه‌ریزی همراه باشد چرا که اگر شعاری باشد هیچ نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود البته کارهای زیادی در این زمینه شده و توانستند تا حدی برنامه‌ریزی کنند.

خدابخشی با اشاره به اینکه بحث مدون اقتصاد مقاومتی در بهمن سال 92 ارائه شده است، بیان کرد: هنوز با گذشت 3 سال از عمر اقتصاد مقاومتی نتوانستیم ساز و کار موفقی اعمال کنیم و نیاز به تلاش عمومی و ملی دارد به‌طوریکه باید مردم را با این مسأله درگیر کرد.

اجرای اقتصاد مقاومتی؛ نیازمند هماهنگی کلی بین قوا و مردم

وی با تأکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی یک برنامه جامع است و باید هماهنگی کلی بین قوا و مردم صورت گیرد، افزود: نقص قوانین اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور وجود دارد که مجلس باید به فکر رفع این محدودیت‌ها باشد.

وی نبود فرهنگ اقتصادی در کشور را یکی دیگر از نقص‌های اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: فرهنگ اقتصادی ابزار بهینه کردن رفتار اقتصادی است که مردم باید تشخیص دهند درآمدها را به چه شیوه صرف کنند و الفبای اقتصادی مرسوم دنیا را یاد گیرند.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه بوعلی‌سینا اظهار کرد: متأسفانه در زمینه اقتصادی فرهنگ‌سازی نشده و در رسانه‌ها خیلی ضعیف به این موضوع پرداخته شده است در صورتی‌که شبکه‌های تلویزیونی باید به صورت تخصصی در زمینه‌های اقتصادی برنامه‌سازی کنند تا مردم مسائل اقتصادی را از این طریق بیاموزند.

اعتمادسازی؛ لازمه نهادینه کردن فرهنگ اقتصادی در کشور

وی با اشاره به ضرورت اعتمادسازی عمومی در بحث اقتصاد مقاومتی نیز گفت: برای اینکه فرهنگ اقتصادی را در جامعه نهادینه کنیم باید اعتمادسازی فرهنگی با جلوگیری از فسادهای اقتصادی در کشور صورت گیرد.

وی ادامه داد: اگر از فسادهای اقتصادی و اختلاس‌ها جلوگیری نشود مردم توجهی به فرهنگ اقتصادی نمی‌کنند و عملا از تحقق برنامه‌های اقتصاد مقاومتی جلوگیری خواهد شد.

خدابخشی ضعف نظام در قانون‌گذاری را یکی دیگر از مشکلات موجود در سر راه اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: متاسفانه قوانینی که بتواند پیچیدگی‌های اقتصادی را کاهش داده و برنامه‌هایی که به رسیدن هدف کلی کمک کند، وجود ندارد.

فسادهای مالی باعث سلب اعتماد مردم در مشارکت اقتصادی می‌شود

این اقتصاددان پیچیده بودن راه‌های جلوگیری از فساد را علت وجود اختلاس و فسادهای مالی دانست و اظهار کرد: ضعف قوه قضائیه در رسیدگی به پرونده‌های فساد مالی باعث کاهش اعتمادسازی و ضعف فرهنگ اقتصادی می‌شود؛ از طرفی استفاده از تلکنولوژی جدید راه را پیچیده کرده و در سازمان‌ها نتوانسته‌ایم هزینه‌ها را به دقت بیشتری کنترل کنیم به طوریکه می‌توان گفت مصرف هزینه‌ها درز دارد که اگر جلوگیری نشود اختلاس‌ها همچنان ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: فسادهای مالی نه تنها بخش عظیمی از منابع مالی کشور را به یغما می‌برد بلکه اعتماد مردم را از مشارکت اقتصادی سلب می‌کند.

وی از دست دادن درآمدها و اموال بیت‌المال و بی‌تفاوت شدن مردم در مشارکت اقتصادی را دو ضرر اختلاس‌ها در کشور عنوان کرد.

تحقق تنها 20 درصد از برنامه‌های مدون اقتصاد مقاومتی

خدابخشی با بیان اینکه ناتوانایی‌ها و موانعی در کشور وجود داشته که باعث جلوگیری از پیشبرد اهداف این برنامه‌ها شده است، عنوان کرد: آنچه تاکنون صورت گرفته است تنها توانسته 20 درصد از برنامه‌های مدون اقتصاد مقاومتی را محقق کند.

وی خاطرنشان کرد: تداخل برنامه‌ها و موازی‌کاری در وزارتخانه‌ها در بحث‌های مختلف اقتصادی هنوز مدیریت نشده و برنامه‌های بین‌بخشی صورت نگرفته است.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه بوعلی‌سینا تأکید کرد: برای تقویت اقتصاد مقاومتی باید دو راهکار ساختاری و مدیریتی را درنظر داشته باشیم به‌طوریکه اگر بتوانیم این دو راهکار را به بهترین شکل برنامه‌ریزی کنیم در تحقق اقتصاد مقاومتی موفق عمل خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: در بُعد ساختاری باید پتانسیل‌های موجود در بخش‌های اقتصادی شناسایی شود و پس از شناسایی این پتاسیل‌ها متناسب با آن پیش رفته و فرهنگ اقتصادی را تقویت کنیم.

سازمان‌دهی اشتغال متناسب با توانمندی تولید کشور صورت گیرد

خدابخشی بسترسازی برای سیاست‌های پولی دولت را در پیشبرد اقتصاد مقاومتی موثر دانست و گفت: دولت باید سیاست‌های پولی خود را همراه با برنامه‌ها و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اجرا کند و تنها مصالح و منافع خود را درنظر نگیرد.

وی خاطرنشان کرد: سازمان‌دهی اشتغال متناسب با توانمندی تولید کشور در اقتصاد مقاومتی بسیار مهم بوده چرا که در حال حاضر بیش از 30 درصد فارغ‌التحصیلان بیکار هستند که این یک معضل بزرگ برای کشور است.

این عضو هیئت علمی گروه اقتصاد با تأکید بر ارتقاء فرهنگ مصرف عمومی تأکید کرد: باید فرهنگ عمومی مصرف محصولات داخلی در مردم ارتقاء یابد که این امر مستلزم این است که تولیدات داخلی نیز ویژگی‌های رقابتی با محصولات خارجی داشته باشد.

مشاغل غیرمولد از چرخه اقتصاد حذف شود

خدابخشی مشکل ارز را یک معضل بزرگ در کشور دانست و اظهار کرد: منابع ارزی باید متناسب با برنامه‌های صادرات و واردات کنترل شود.

وی در پایان به حذف مشاغل غیرمولد در چرخه اقتصاد کشور تأکید کرد و گفت: در حال حاضر مشاغل غیرمولد در کشور به وفور وجود دارد به طوریکه امروزه دلالی‌ و واسطه‌گری‌ یک معضل است که باید این مشاغل غیرمولد به مشاغل مولد تبدیل شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار